All-in-one stabilisatiesysteem voor snelle jachten
Het project ontwikkelt een stabilisatiesysteem voor kleine jachten dat comfort, veiligheid en duurzaamheid verhoogt, en brandstofkosten verlaagt voor consumenten en jachtbouwers.
Projectdetails
Inleiding
Dit project heeft als doelstelling om een stabilisatiesysteem te ontwikkelen dat de rolbeweging van kleine jachten (tot 30 meter lengte) aanzienlijk beperkt. Het systeem is bestemd voor de jachtbouw.
Doelgroepen
Werven kunnen het beoogde systeem als optie aan de consument (de kopers van een jacht) aanbieden, jachteigenaren kunnen het integreren (aftersales) en de derde doelgroep bestaat uit distributeurs.
Voordelen voor de consument
Voor de consument levert het systeem de volgende voordelen op:
- Meer comfort aan boord
- Minder kans op zeeziekte
- Verhoging van de veiligheid
- Verlaging van brandstofkosten
- Hogere maximumsnelheid
Duurzaam effect
Tot slot heeft het project dankzij de verlaging van de brandstofkosten een positief en daarmee duurzaam effect op het milieu. Dit project sluit aan op de topsector Water, specifiek op het thema Slim e.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 88.823 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2017 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Dynamic Marine Systems B.V.penvoerder
- Van Burg Metaalbewerking en Machinebouw B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
L-BowHet project ontwikkelt de L-Bow, een innovatieve motion compensated gangway voor veilige, efficiënte en duurzame toegang tot offshore objecten, zelfs bij slechte weersomstandigheden. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2015 | Details |
Ontwikkeling van een smart ship-rolling motion warning systemNext Ocean en Aktis Hydraulics ontwikkelen een innovatief waarschuwing systeem voor schepen om parametrisch slingeren te voorspellen en zo het risico op het verliezen van containers te verminderen. | Mkb-innovati... | € 199.790 | 2021 | Details |
Sensing InsideHet project ontwikkelt een innovatieve meetoplossing voor sleepboten, die brandstofverbruik en uitstoot significant vermindert. | Mkb-innovati... | € 76.020 | 2020 | Details |
Zelf trailerend motorjachtHet project ontwikkelt een lichtgewicht kunststof motorjacht dat zonder trailer met een personenauto vervoerd kan worden, gericht op de Nederlandse en Europese markt met een verwachte omzet van 6 M€. | Mkb-innovati... | € 112.000 | 2015 | Details |
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiencyHet project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning. | Mkb-innovati... | € 179.100 | 2015 | Details |
L-Bow
Het project ontwikkelt de L-Bow, een innovatieve motion compensated gangway voor veilige, efficiënte en duurzame toegang tot offshore objecten, zelfs bij slechte weersomstandigheden.
Ontwikkeling van een smart ship-rolling motion warning system
Next Ocean en Aktis Hydraulics ontwikkelen een innovatief waarschuwing systeem voor schepen om parametrisch slingeren te voorspellen en zo het risico op het verliezen van containers te verminderen.
Sensing Inside
Het project ontwikkelt een innovatieve meetoplossing voor sleepboten, die brandstofverbruik en uitstoot significant vermindert.
Zelf trailerend motorjacht
Het project ontwikkelt een lichtgewicht kunststof motorjacht dat zonder trailer met een personenauto vervoerd kan worden, gericht op de Nederlandse en Europese markt met een verwachte omzet van 6 M€.
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency
Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Ship stabilizer control systemHet project ontwikkelt een ship stabilizer control system om scheepsbewegingen te verbeteren en wereldwijd het aantal gekapseisde schepen te verminderen, na het oplossen van haalbaarheidsvragen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Intelligent Jacht Domotica Systeem, the next step in autonomous sailingOnderzoek naar de ontwikkeling van een domotica-systeem voor plezierjachten dat alle IoT-apparaten centraal bedient via één intelligente software. | Mkb-innovati... | € 19.200 | 2020 | Details |
Haalbaarheid remote controlled varen met behulp van haptische feedbackSmart-Ship ontwikkelt een haptische remote control set voor de afstandsbediening van schepen, gericht op verbeterde controle en efficiëntie, met als doel kosten te verlagen en veiligheid te verhogen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Ontwikkeling geïntegreerd voor- en nabehandelingssysteem binnenvaartschepenHet project richt zich op de integratie van voor- en nabehandelingssystemen voor dieselmotoren in de binnenvaart, met als doel kosten te verlagen en de investering snel terug te verdienen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Fuel Cell and Methanol Reforming system for clean energy on boardThe LIFE OCEAN project aims to replace diesel generators on a Sanlorenzo superyacht with a 60 kWe methanol fuel cell system to achieve zero-carbon emissions and reduce air and underwater noise. | LIFE Standar... | € 2.354.207 | 2022 | Details |
Ship stabilizer control system
Het project ontwikkelt een ship stabilizer control system om scheepsbewegingen te verbeteren en wereldwijd het aantal gekapseisde schepen te verminderen, na het oplossen van haalbaarheidsvragen.
Intelligent Jacht Domotica Systeem, the next step in autonomous sailing
Onderzoek naar de ontwikkeling van een domotica-systeem voor plezierjachten dat alle IoT-apparaten centraal bedient via één intelligente software.
Haalbaarheid remote controlled varen met behulp van haptische feedback
Smart-Ship ontwikkelt een haptische remote control set voor de afstandsbediening van schepen, gericht op verbeterde controle en efficiëntie, met als doel kosten te verlagen en veiligheid te verhogen.
Ontwikkeling geïntegreerd voor- en nabehandelingssysteem binnenvaartschepen
Het project richt zich op de integratie van voor- en nabehandelingssystemen voor dieselmotoren in de binnenvaart, met als doel kosten te verlagen en de investering snel terug te verdienen.
Fuel Cell and Methanol Reforming system for clean energy on board
The LIFE OCEAN project aims to replace diesel generators on a Sanlorenzo superyacht with a 60 kWe methanol fuel cell system to achieve zero-carbon emissions and reduce air and underwater noise.