Duurzaam gekoelde reefer voor rail transport

Freshrail en MMID ontwikkelen een prototype van een energie-efficiënte reefer container met innovatieve koelingstechnologie voor spoorvervoer, ter bevordering van duurzame logistiek.

Subsidie
€ 66.052
2023

Projectdetails

Inleiding

Bij geconditioneerde lading wordt er meestal gekozen voor dieselelektrische reefer containers voor het vervoer over spoor, waarbij de diesel wordt gebruikt tijdens het vervoer over spoor.

Duurzame Oplossingen

Door de groeiende vraag naar duurzame oplossingen bestaat er de wens om de koeling van de container op een nieuwe, effectievere vorm te geven, waarmee dieselelektrische oplossingen overbodig worden.

Projectdoel

Freshrail en MMID willen binnen dit R&D-project tot de ontwikkeling van een eerste prototype komen van een reefer container met innovatieve koelingstechnologie, die geschikt is voor vervoer over spoor en die energie-efficiënt en effectief kan koelen tijdens het gehele transport.

Bijdrage aan Energietransitie

Het project draagt bij aan de energietransitie, en meer specifiek het uitfaseren van het gebruik van fossiele brandstoffen:

  1. Direct via het besparen van energie per reefer.
  2. Indirect via het faciliteren van modal shift in het (inter)nationale goederentransport.

Verduurzaming van Cold Chain Logistiek

Het aantrekkelijker maken van vervoer over spoor draagt bovendien bij aan het verduurzamen van cold chain logistiek.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 66.052

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2023

Partners & Locaties

Projectpartners

  • FFWD Fresh Rail Holding B.V.penvoerder
  • Mmid Full Service Design Team B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

MIT R&D Samenwerking

K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology

Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.

€ 151.428
MIT R&D Samenwerking

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700
MIT R&D Samenwerking

Ecotop AI Ripening systeem

Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.

€ 286.773
MIT R&D Samenwerking

EEGX2

Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.

€ 120.943

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT Haalbaarheid

Mobiel solar-oplaadsysteem voor vriescontainers (REEFER)

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een mobiel, zonne-energie aangedreven oplaadsysteem voor vriescontainers om de ecologische voetafdruk in havens en luchthavens te verminderen.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Inland shipping maximum sustainable

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitaal boekingsplatform voor binnenvaart, dat AI inzet voor geautomatiseerde transportprocessen en volledige expeditiediensten biedt.

€ 20.000