Duurzaam gekoelde reefer voor rail transport
Freshrail en MMID ontwikkelen een prototype van een energie-efficiënte reefer container met innovatieve koelingstechnologie voor spoorvervoer, ter bevordering van duurzame logistiek.
Projectdetails
Inleiding
Bij geconditioneerde lading wordt er meestal gekozen voor dieselelektrische reefer containers voor het vervoer over spoor, waarbij de diesel wordt gebruikt tijdens het vervoer over spoor.
Duurzame Oplossingen
Door de groeiende vraag naar duurzame oplossingen bestaat er de wens om de koeling van de container op een nieuwe, effectievere vorm te geven, waarmee dieselelektrische oplossingen overbodig worden.
Projectdoel
Freshrail en MMID willen binnen dit R&D-project tot de ontwikkeling van een eerste prototype komen van een reefer container met innovatieve koelingstechnologie, die geschikt is voor vervoer over spoor en die energie-efficiënt en effectief kan koelen tijdens het gehele transport.
Bijdrage aan Energietransitie
Het project draagt bij aan de energietransitie, en meer specifiek het uitfaseren van het gebruik van fossiele brandstoffen:
- Direct via het besparen van energie per reefer.
- Indirect via het faciliteren van modal shift in het (inter)nationale goederentransport.
Verduurzaming van Cold Chain Logistiek
Het aantrekkelijker maken van vervoer over spoor draagt bovendien bij aan het verduurzamen van cold chain logistiek.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 66.052 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- FFWD Fresh Rail Holding B.V.penvoerder
- Mmid Full Service Design Team B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Ecotop AI Ripening systeemHet project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing. | MIT R&D Samenwerking | € 286.773 | 2023 | Details |
EEGX2Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen. | MIT R&D Samenwerking | € 120.943 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Ecotop AI Ripening systeem
Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.
EEGX2
Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Mobiel solar-oplaadsysteem voor vriescontainers (REEFER)Het project onderzoekt de haalbaarheid van een mobiel, zonne-energie aangedreven oplaadsysteem voor vriescontainers om de ecologische voetafdruk in havens en luchthavens te verminderen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
Inland shipping maximum sustainableHet project onderzoekt de haalbaarheid van een digitaal boekingsplatform voor binnenvaart, dat AI inzet voor geautomatiseerde transportprocessen en volledige expeditiediensten biedt. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
Mobiel solar-oplaadsysteem voor vriescontainers (REEFER)
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een mobiel, zonne-energie aangedreven oplaadsysteem voor vriescontainers om de ecologische voetafdruk in havens en luchthavens te verminderen.
Inland shipping maximum sustainable
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitaal boekingsplatform voor binnenvaart, dat AI inzet voor geautomatiseerde transportprocessen en volledige expeditiediensten biedt.