Visuele Instap Bewaking (VIB 2.0)

Het project ontwikkelt een state-of-the-art visueel instapsysteem voor veilig treinverkeer, inclusief haalbaarheidsonderzoek en prototype.

Subsidie
€ 20.000
2020

Projectdetails

Inleiding

Bij trein-, tram- en metrostations zijn videosystemen operationeel voor instapbewaking: ‘Visuele Instap Bewaking (VIB)’. Deze systemen bestaan uit wal-installaties (op de stations) en voertuigdelen (in de treinstellen). Onderdeel van die installaties is een ‘beeldmixer’.

Beeldmixer en Functionaliteit

De beeldmixer maakt het mogelijk om meerdere camerabeelden op één monitor te presenteren. Vlak voor het binnenrijden van een station zullen automatisch beelden van de perroncamera’s worden gepresenteerd aan de bestuurder. Om veilig te kunnen vertrekken, dienen de deuren gecontroleerd te worden gesloten.

Voor de bestuurder is het van essentieel belang dat er te allen tijde hoogwaardige beelden beschikbaar zijn van de perronrand en de deuren. De technologie die tot nu toe wordt ingezet, raakt langzamerhand verouderd of is niet meer leverbaar.

Probleemstelling

De configuratie met andere, nieuwere systemen levert steeds meer problemen op. Veel spoor-infrabeheerders zijn dan ook op zoek naar een nieuwe state-of-the-art oplossing op basis van digitale techniek, die wel past bij de technologische stand van zaken in het spoor.

Arcobel ziet kansen om een dergelijk systeem te ontwikkelen op basis van de kennis en ervaring die zij in huis hebben. Kern ervan vormt de beeldmixer, maar de overige componenten (exclusief de camera’s op de perrons) worden ook ontwikkeld om tot een passend compleet systeem te komen.

Uitdaging en Haalbaarheid

De combinatie van verschillende technologieën maakt het daarom tot een uitdagende opgave, waarbij het verstandig is eerst de haalbaarheid te onderzoeken op basis van de verzamelde ideeën van de klanten en van Arcobel zelf.

Doelstelling van het Project

De doelstelling van het project is om antwoord te krijgen op de hoofdvragen om daarmee tot een weloverwogen besluit te komen het ontwikkeltraject op te starten. Daarnaast kunnen potentiële klanten met de aangetoonde haalbaarheid worden benaderd om met Arcobel in zee te gaan.

Hoofdvraag

De vragen kunnen worden samengevat in de volgende hoofdvragen:

  1. Welke systeemelementen moeten in samenhang met de beeldmixer (en met elkaar) ontwikkeld worden en hoe kan het geheel als compleet systeem aansluiten op de bestaande infrastructuur in het spoor (technologische verkenning)?
  2. Voor welke marktpartijen is deze ontwikkeling interessant en aantrekkelijk en op welke wijze moet het product vorm krijgen in een verdienmodel (markt- en financiële verkenning)?

Resultaten van de Studie

De resultaten van de studie zijn tweeledig.

Ten eerste komt er antwoord op de hierboven gestelde vragen in de vorm van een rapportage, waarin naast de letterlijke antwoorden ook een overall conclusie wordt getrokken over het wel of niet starten van het ontwikkelingstraject.

Daarnaast is er een fysiek resultaat, namelijk een proefopstelling – zo mogelijk opgesteld in samenwerking met een potentiële klant - om de werking van theorie naar praktijk te vertalen en de eerste uitgangspunten vast te leggen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 50.000

Tijdlijn

Startdatum1-5-2020
Einddatum30-4-2021
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Arcobel Embedded Solutions B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Remote Detonator Installer RDI

Het project ontwikkelt een Remote Detonator Installer voor het vergroten van de veiligheid van baanwerkers in de spoorsector.

€ 19.992
Mkb-innovati...

Multistage ruisreductie voor bewakingscamera’s

V-Silicon onderzoekt de haalbaarheid van een multistage ruisreductieoplossing voor beveiligingscamera's, gericht op beeldverbetering in het donker.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Independent Navigation Unit (INU 1.0)

Arcobel onderzoekt de haalbaarheid van een GNSS-systeem voor langzaam bewegende objecten, gericht op nauwkeurige navigatie in complexe omgevingen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

REAL TIME VIDEOPIXEL DISTRIBUTIE- & DATA-ACQUISITIE-SYSTEEM

KITT Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een eigen video distributiesysteem om innovatieve controle- en monitoringsystemen voor LED schermen te ontwikkelen en zijn concurrentievoordeel te behouden.

€ 19.400
Mkb-innovati...

CrimeSense

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een automatisch geweldsdetectiesysteem voor bewakingscamera's op basis van virtual gaming data.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

1.1 - Het ve...

Samengesteld gecorrigeerd overzichtsbeeld

De softwaremodule stelt realtime samengestelde gecorrigeerde videobeelden beschikbaar voor diverse toepassingen, zoals zeesluizen en evenementen.

€ 333.333
Mkb-innovati...

The Railfree Train

Het project ontwikkelt een duurzaam, zelfrijdend voertuig voor efficiënter cargo transport op vliegvelden en industrieterreinen, met als doel kosten te verlagen en groei te faciliteren.

€ 200.000