Independent Navigation Unit (INU 1.0)

Arcobel onderzoekt de haalbaarheid van een GNSS-systeem voor langzaam bewegende objecten, gericht op nauwkeurige navigatie in complexe omgevingen.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

Arcobel Embedded Solutions B.V. is gevestigd in Heesch (Noord Brabant), website www.arcobel.com. In 1974 is in Oss (NB) Arcobel opgericht. Destijds begonnen als distributeur van actieve componenten van AMD en Hitachi, is Arcobel door de jaren heen gegroeid tot wat het nu is: een toonaangevende "value added" leverancier van boards en systemen met een eigen ESD-veilige ontwikkel- en productiefaciliteit.

Projectactiviteiten

Deze projectactiviteiten worden uitgevoerd op het bedrijf zelf. Er zijn meer dan 120 satellieten in een baan om de aarde die zijn gerangschikt in constellaties van wereldwijde navigatiesatellietsystemen (GNSS) die uiterst nauwkeurige tijdinformatie verzenden. Door de ontvangen signalen van vier of meer satellieten te vergelijken, kunnen ontvangers hun positie op aarde berekenen in termen van breedtegraad, lengtegraad en hoogte.

Beperkingen van GNSS

Het gebruik van GNSS-apparaten heeft echter een aantal beperkingen, vooral met betrekking tot het ontvangen van voldoende sterke signalen. In de loop der tijd zijn vele innovaties gedaan om dit te verbeteren. Met behulp van dead reckoning, verschillende sensoren en beacons worden moderne systemen ondersteund en daarmee steeds nauwkeuriger en betrouwbaarder, wat van essentieel belang is voor (veiligheids)kritische systemen.

Uitdagingen bij Langzaam Verkeer

Wanneer het echter gaat om langzaam verkeer (< 30 km/h), zoals voetgangers, fietsers, steps, etc., en in lastige omstandigheden of situaties, dan werken deze systemen niet of veel onnauwkeuriger. Arcobel wil in vervolg op deze ontwikkelingen een nieuwe innovatie onderzoeken op haalbaarheid, waarbij de volgende vraag centraal wordt gesteld:

  • Hoe kunnen we een GNSS-systeem ontwikkelen voor langzaam bewegende objecten, met gebruik van meerdere externe signaalbronnen?

Dit is vooral van belang bij bewegingen van voetgangers en voertuigen met een snelheid onder de 30 km/uur (steps, fietsen, etc.), omdat de grilligheid van bewegen veel groter is dan bij hoge snelheden en daarmee de foutmarges die optreden bij dead reckoning groter zijn.

Doelgroep en Situaties

Arcobel wil deze applicatie ontwikkelen voor specifieke doelgroepen, situaties en omstandigheden, waar vooral GNSS vaak wordt verstoord of niet aanwezig is. Denk daarbij aan:

  1. Grote chemische complexen
  2. Open en gesloten mijnbouwlocaties
  3. Dichtbebouwde binnensteden waarbij de exacte coördinatie van hulp- en veiligheidsdiensten van essentieel belang is.

Onderzoek en Technologische Innovatie

Arcobel wil onderzoeken hoe met behulp van GNSS, improved dead reckoning, verschillende sensoren en LTE-M triangulatie voldoende informatie verzameld kan worden om de navigatie extreem nauwkeurig en bruikbaar te maken.

Doelstelling van het Haalbaarheidsonderzoek

De doelstelling van het haalbaarheidsonderzoek is gericht op de toekomstige ontwikkeling, productie en verkoop van de INU 1.0 technologie. Het richt zich daarmee voornamelijk op het beantwoorden van de vragen die er zijn en het maken van verschillende keuzes die daarbij naar voren komen.

Hoofdvraagstellingen

De vragen kunnen worden samengevat in de volgende hoofdvragen:

  • Welke systeemelementen moeten in samenhang met elkaar ontwikkeld worden en hoe kan het geheel als compleet systeem aansluiten op de bestaande infrastructuur of zelfstandig gebruikt worden?
  • Voor welke marktpartijen is deze ontwikkeling interessant en aantrekkelijk en op welke wijze moet het product vorm krijgen in een verdienmodel (markt- en financiële verkenning)?

Resultaat van het Haalbaarheidsonderzoek

Het beoogde resultaat van het haalbaarheidsonderzoek ligt al besloten in de doelstelling die hierboven beschreven is. De opgedane kennis uit de haalbaarheidsstudie wordt gebruikt om tot een besluit te komen over het wel of niet opstarten van een ontwikkeltraject.

Balans tussen Investeringen en Marktbehoefte

Het gaat daarbij om de balans tussen eigen investeringen en (terug-)verdienen, waarbij aan een aantal voorwaarden voldaan moet zijn. Het project moet technisch voldoende realistisch en haalbaar zijn om te voldoen aan de behoefte in de markt volgens een rendabel verdienmodel.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 50.000

Tijdlijn

Startdatum1-5-2021
Einddatum30-4-2022
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Arcobel Embedded Solutions B.Vpenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

ONDERZOEK HAALBAARHEID ONTWIKKELING SMART POSITIONING NETWORK

Ebusoft B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een accuraat real-time plaatsbepalingssysteem voor objecten in magazijnen, inclusief technische en financiële aspecten en marktonderzoek naar de vraag.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek Arc 9 DoF controller

Arc Ventures voert een haalbaarheidsstudie uit naar een innovatieve 3D navigatie controller voor diverse sectoren, met focus op technische en economische haalbaarheid en marktpotentieel.

€ 20.000
Mkb-innovati...

DXRS: haalbaarheidsstudie innovatieve indoor lokalisatie

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve indoor lokalisatie-oplossing met smartphones voor verbeterde gebruikerservaring.

€ 20.000
Mkb-innovati...

FLEETSYSTEMS 2.0

IACT Fleetsystems ontwikkelt een Cloud Based Fleet Management Systeem met sensorfusion om CO2-uitstoot te verlagen, verkeersveiligheid te verbeteren en kosten te reduceren voor voertuigeigenaren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Betaalbare AGV oplossing voor het MKB

Nubes onderzoekt de haalbaarheid van een betaalbaar AGV-systeem voor order picking, gericht op het verbeteren van logistieke processen in het mkb.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Ontwikkeling FOG traagheidsnavigatiesysteem

Het project richt zich op de modernisering van Fibre Optical Gyros voor de ontwikkeling van een robuust traagheidsnavigatiesysteem, ter versterking van de nationale navigatietechnologie.

€ 194.285
Mkb-innovati...

ONTWIKKELING VAN ZELF OPLADEND ALARMERINGSAPPARAAT

Het project ontwikkelt een zelfvoorzienend alarmeringsapparaat voor ouderen dat energie opwekt tijdens gebruik, om valincidenten te verminderen en de zorg voor zelfstandig wonende ouderen te verbeteren.

€ 134.300
Mkb-innovati...

Development of ruggedized 3D change-detection systems

Het project ontwikkelt een robuust multi-sensor 3D-Change-Detection systeem voor het detecteren van IED's, met als doel de veiligheid van NAVO-troepen te verbeteren en civiele toepassingen te verkennen.

€ 325.626
Mkb-innovati...

Global Waters

Blik Sensing en Comax ontwikkelen een betaalbare, onderhoudsarme sensortechnologie voor realtime monitoring van grondwaterniveau, gericht op verbeterd waterbeheer en duurzaamheid wereldwijd.

€ 278.894
Mkb-innovati...

GPS-gebaseerde tracking & tracingdevice (GST)

Het project ontwikkelt een energiezuinige GPS-trackingtechnologie voor niet-gevoede assets door energie te oogsten uit draadloze netwerken, met een pilot in samenwerking met de Haven van Rotterdam en T-Mobile.

€ 350.000