Sherpa 300 Eco 2.0
Het project onderzoekt de haalbaarheid van de Sherpa 300 Eco 2.0, een elektrische kniklader met 8 uur werktijd.
Projectdetails
Inleiding
Hoewel het duidelijk is dat de markt van mobiele werktuigen zo snel mogelijk de stap moet zetten naar een volledige elektrificatie, zijn er nog enkele technologische- en innovatieopgaven die moeten worden opgelost om dit mogelijk te maken.
Projectomschrijving
Hanenberg Materieel BV heeft de afgelopen jaren gewerkt aan de elektrificatie van de Sherpa 300 kniklader, een volledig elektrisch aangedreven kniklader die wordt aangedreven door 2 elektromotoren die de aandrijfassen laten aandrijven.
Deze versie is in staat om zo’n 5 uur onafgebroken intensief te werken. Echter, dit is voor de markt niet voldoende omdat men een volledige werkdag met een machine wil kunnen werken zonder hem daarbij tussendoor op te moeten laden.
Doelstelling
De doelstelling van het project is het onderzoeken van de technische en commerciële haalbaarheid van de Sherpa 300 Eco 2.0, een volledig elektrisch aangedreven kniklader die wordt aangedreven door 4 elektrische wielmotoren.
Hiermee moeten minstens 8 uur lang onafgebroken dezelfde werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd als met een diesel aangedreven variant.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 57.800 |
Tijdlijn
Startdatum | 5-4-2023 |
Einddatum | 31-12-2023 |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Hanenberg Materieel B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Retrofit batterijkitHet project onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit batterijpakket voor elektrificatie van grote graafmachines, gericht op duurzaamheid en toegankelijkheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Elektrificatie kiptrailerHet project onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische module voor kiptrailers om duurzame technologie te bevorderen en de vervuiling door dieselmotoren in de recyclebranche te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Stuurinrichting voor X-serieDit project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve stuurinrichting voor een zwaardere elektrische loader van 2.5 ton. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Elektrificatie wegenfreesHet project onderzoekt de haalbaarheid van elektrificatie van een asfaltwegenfrees, inclusief veiligheids- en keurmerkvereisten. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2024 | Details |
Een schonere en duurzamere luchthavenXYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Retrofit batterijkit
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit batterijpakket voor elektrificatie van grote graafmachines, gericht op duurzaamheid en toegankelijkheid.
Elektrificatie kiptrailer
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische module voor kiptrailers om duurzame technologie te bevorderen en de vervuiling door dieselmotoren in de recyclebranche te verminderen.
Stuurinrichting voor X-serie
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve stuurinrichting voor een zwaardere elektrische loader van 2.5 ton.
Elektrificatie wegenfrees
Het project onderzoekt de haalbaarheid van elektrificatie van een asfaltwegenfrees, inclusief veiligheids- en keurmerkvereisten.
Een schonere en duurzamere luchthaven
XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Multifunctioneel elektrisch werktuig op wielbasisHet project ontwikkelt een duurzame mobiele graafmachine met een elektromotor om fossiele brandstoffen te vervangen en de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 187.075 | 2020 | Details |
World Class Zero Emission Mobile EquipmentDrie unieke elektrische voertuigen voor havens worden ontwikkeld en getest om zware lasten efficiënt en duurzaam te tillen. | 1.1 - RSO1.1... | € 441.290 | 2023 | Details |
Full Electric TelehandlerDit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen. | Mkb-innovati... | € 262.885 | 2018 | Details |
Elektrische ‘heavy use’ E-UTVDe ontwikkeling van een elektrisch E-UTV versnelt de transitie naar hernieuwbare energie en ondersteunt regionale productie en werkgelegenheid. | 1.1 - Onderz... | € 114.795 | 2023 | Details |
Zero-emissie infra-snelladerHet project ontwikkelt een elektrisch laadsysteem voor vrachtwagens, gericht op efficiëntie, veiligheid en vermindering van brandstofverbruik. | 1.1 - Onderz... | € 55.635 | 2023 | Details |
Multifunctioneel elektrisch werktuig op wielbasis
Het project ontwikkelt een duurzame mobiele graafmachine met een elektromotor om fossiele brandstoffen te vervangen en de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen.
World Class Zero Emission Mobile Equipment
Drie unieke elektrische voertuigen voor havens worden ontwikkeld en getest om zware lasten efficiënt en duurzaam te tillen.
Full Electric Telehandler
Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.
Elektrische ‘heavy use’ E-UTV
De ontwikkeling van een elektrisch E-UTV versnelt de transitie naar hernieuwbare energie en ondersteunt regionale productie en werkgelegenheid.
Zero-emissie infra-snellader
Het project ontwikkelt een elektrisch laadsysteem voor vrachtwagens, gericht op efficiëntie, veiligheid en vermindering van brandstofverbruik.