Sherpa 300 Eco 2.0

Het project onderzoekt de haalbaarheid van de Sherpa 300 Eco 2.0, een elektrische kniklader met 8 uur werktijd.

Subsidie
€ 20.000
2023

Projectdetails

Inleiding

Hoewel het duidelijk is dat de markt van mobiele werktuigen zo snel mogelijk de stap moet zetten naar een volledige elektrificatie, zijn er nog enkele technologische- en innovatieopgaven die moeten worden opgelost om dit mogelijk te maken.

Projectomschrijving

Hanenberg Materieel BV heeft de afgelopen jaren gewerkt aan de elektrificatie van de Sherpa 300 kniklader, een volledig elektrisch aangedreven kniklader die wordt aangedreven door 2 elektromotoren die de aandrijfassen laten aandrijven.

Deze versie is in staat om zo’n 5 uur onafgebroken intensief te werken. Echter, dit is voor de markt niet voldoende omdat men een volledige werkdag met een machine wil kunnen werken zonder hem daarbij tussendoor op te moeten laden.

Doelstelling

De doelstelling van het project is het onderzoeken van de technische en commerciële haalbaarheid van de Sherpa 300 Eco 2.0, een volledig elektrisch aangedreven kniklader die wordt aangedreven door 4 elektrische wielmotoren.

Hiermee moeten minstens 8 uur lang onafgebroken dezelfde werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd als met een diesel aangedreven variant.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 57.800

Tijdlijn

Startdatum5-4-2023
Einddatum31-12-2023
Subsidiejaar2023

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Hanenberg Materieel B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Retrofit batterijkit

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit batterijpakket voor elektrificatie van grote graafmachines, gericht op duurzaamheid en toegankelijkheid.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Elektrificatie kiptrailer

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische module voor kiptrailers om duurzame technologie te bevorderen en de vervuiling door dieselmotoren in de recyclebranche te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Stuurinrichting voor X-serie

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve stuurinrichting voor een zwaardere elektrische loader van 2.5 ton.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Elektrificatie wegenfrees

Het project onderzoekt de haalbaarheid van elektrificatie van een asfaltwegenfrees, inclusief veiligheids- en keurmerkvereisten.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Een schonere en duurzamere luchthaven

XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Multifunctioneel elektrisch werktuig op wielbasis

Het project ontwikkelt een duurzame mobiele graafmachine met een elektromotor om fossiele brandstoffen te vervangen en de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen.

€ 187.075
1.1 - RSO1.1...

World Class Zero Emission Mobile Equipment

Drie unieke elektrische voertuigen voor havens worden ontwikkeld en getest om zware lasten efficiënt en duurzaam te tillen.

€ 441.290
Mkb-innovati...

Full Electric Telehandler

Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.

€ 262.885
1.1 - Onderz...

Elektrische ‘heavy use’ E-UTV

De ontwikkeling van een elektrisch E-UTV versnelt de transitie naar hernieuwbare energie en ondersteunt regionale productie en werkgelegenheid.

€ 114.795
1.1 - Onderz...

Zero-emissie infra-snellader

Het project ontwikkelt een elektrisch laadsysteem voor vrachtwagens, gericht op efficiëntie, veiligheid en vermindering van brandstofverbruik.

€ 55.635