Learning analytics voor leesonderwijs
Algorithmic onderzoekt de haalbaarheid van een learning analytics applicatie die leerkrachten ondersteunt bij het verbeteren van lees- en spellingvaardigheden van kinderen door data-analyse en algoritmen.
Projectdetails
Inleiding
Kinderen met (ernstige) lees- en/of spellingproblemen hebben het moeilijk op school. Tenminste 10% van alle kinderen heeft in groep 3 problemen met het leren lezen en spellen. Uit onderzoek blijkt dat circa 20% van alle brugklassers een achterstand heeft van meer dan twee jaar op het gebied van technisch lezen. Voor kinderen met genoemde hardnekkige problemen blijft intensief oefenen noodzakelijk.
Huidige Situatie
Binnen Passend Onderwijs op de basisscholen ontbreekt echter vaak de tijd om dagelijks intensief te oefenen en om de leerkrachten te ontzorgen. Algorithmic heeft reeds een applicatie ontwikkeld waarmee leerkrachten de leessnelheid en de nauwkeurigheid van slechte en matige lezers kunnen verbeteren. In de pilotsituatie zijn de resultaten van de lessen tot in details geregistreerd. Dit was de eerste stap om met behulp van computerondersteund onderwijs de kwaliteit van de leeshulp op een hoog peil te houden en tegelijk de kosten omlaag te brengen.
Toekomstige Ontwikkelingen
Algorithmic wil nu op basis van geregistreerde data en de analyse daarvan het oefenproces gaan sturen (analytical learning). Doordat je verschillende parameters meetbaar maakt, ontstaat er een uitgebreidere dataset aan learning analytics, die de gebruiker en haar omgeving (leerkracht, tutor, remedial teacher of ouders) ondersteunt in het kwalitatief begeleiden van de leerlingen.
Doelgroep
De te ontwikkelen applicatie kan gebruikt worden voor een grote groep kinderen met minder ernstige problemen op het gebied van lezen en spellen. Het programma kan dan ook op zorgniveau 2 (tutor) en op zorgniveau 3 worden ingezet voor professionele ondersteuners (o.a. remedial teachers). Het programma kan daardoor ook preventief ingezet worden als bij een kind gesignaleerd wordt dat extra oefening op het gebied van lezen en spellen nodig is.
Haalbaarheidsstudie
Via deze haalbaarheidsstudie willen wij nagaan of het uit technisch, economisch en juridisch oogpunt haalbaar is om een learning analytics applicatie te ontwikkelen met mogelijkheden om de oefenstof voor de leerling te sturen op basis van algoritmen die zijn ontwikkeld door analyses van beschikbare data.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Algorithmic B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffenRotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines. | MIT Haalbaarheid | € 17.417 | 2023 | Details |
Currency Exchange AlgorithmGlobadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies. | MIT Haalbaarheid | € 19.950 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Active AerodynamicsHet project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen
Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.
Currency Exchange Algorithm
Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Active Aerodynamics
Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
De AutonomaatHet project ontwikkelt de Autonomaat, een datagestuurd digitaal onderwijsinstrument dat de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen inzichtelijk maakt en leerkrachten ondersteunt in het bieden van maatwerkonderwijs. | MIT R&D Samenwerking | € 197.225 | 2022 | Details |
Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend OefenmateriaalHet project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken. | MIT R&D Samenwerking | € 82.768 | 2015 | Details |
e-LEARN-ITHet project ontwikkelt een in-ear leer-assistent voor gepersonaliseerd, bewegend onderwijs en logopedie met innovatieve spraaktechnologie. | MIT R&D Samenwerking | € 200.000 | 2020 | Details |
De Autonomaat
Het project ontwikkelt de Autonomaat, een datagestuurd digitaal onderwijsinstrument dat de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen inzichtelijk maakt en leerkrachten ondersteunt in het bieden van maatwerkonderwijs.
Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend Oefenmateriaal
Het project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken.
e-LEARN-IT
Het project ontwikkelt een in-ear leer-assistent voor gepersonaliseerd, bewegend onderwijs en logopedie met innovatieve spraaktechnologie.