Academic Language Checker (ALC)

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een slimme Academic Language Checker om academische schrijfproblemen van studenten met taalbeheersingsproblemen te identificeren en te verhelpen.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

Onderzoek heeft aangetoond dat ongeveer 20% van de studenten aan het hoger onderwijs kampen met schrijfproblemen tijdens hun studie omdat zij een onvoldoende of zwakke taalbeheersing hebben. Dit komt mede door de jaarlijkse stijging in het aantal studenten dat wordt gediagnosticeerd met een (gedrags)aandoening zoals dyslexie, ADHD of autisme.

Probleemstelling

Omdat opleidingen veelal hoge eisen stellen aan het academisch schrijven van essays, verslagen en scripties, ervaren deze studenten veel problemen met de technische verzorging van hun teksten, ondanks dat zij over de benodigde kennis beschikken om een voldoende voor de opdracht te behalen. Hierdoor worden deze studenten onevenredig benadeeld in het behalen van hun diplomering en dit kan verreikende, negatieve gevolgen hebben voor hun loopbaancarrières.

Maatschappelijke impact

Als gevolg van deze problematiek worden er meer kosten gedragen door de maatschappij doordat deze studenten studievertraging oplopen en/of minder zelfredzaam worden bij het niet kunnen behalen van hun diplomering en meer sociale steun behoeven.

Doelstelling

Hiertoe beoogt de aanvrager de haalbaarheid te onderzoeken voor het ontwikkelen van een Academic Language Checker (ALC): een ‘slimme’ nakijkmethodiek die zich via een platform richt op het academisch taalgebruik van studieopdrachten voor HBO en WO opleidingen.

Functionaliteit van het platform

Het platform zal in staat zijn om studieopdrachten volledig geautomatiseerd en realtime te analyseren om hierna feedback te genereren voor de eindgebruiker. Via het gebruik van state-of-the-art Machine Learning technieken en Natural Language Processing algoritmiek zal het platform in staat zijn om academische schrijfproblemen te identificeren, zoals:

  • Consistentie
  • Herhaling van woorden
  • Structuur
  • Grammatica
  • Spelling- en stijlfouten

Vergelijking met bestaande technieken

Bestaande technieken zijn niet in staat om de beoogde functionaliteit te realiseren omdat zij geen gebruik maken van ‘slimme’ algoritmiek om foutief taalgebruik op te sporen in wetenschappelijke teksten.

Kennisvermeerdering en businesscase

Omdat de beoogde combinatie van functionaliteiten tot op heden niet in deze context is uitgevoerd, zal de aanvrager een significante kennisvermeerdering bewerkstelligen in de KIA 5, Sleuteltechnologie, specifiek ST2-1 Artificial Intelligence. Daarnaast zal de aanvrager middels de ontwikkeling van het platform een aantrekkelijke businesscase kunnen opstellen doordat er een grote vraag is onder de studenten voor de ontwikkeling van een dergelijk platform.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Scribbr B.v.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

MIT Haalbaarheid

Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen

Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.

€ 17.417
MIT Haalbaarheid

Currency Exchange Algorithm

Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.

€ 19.950
MIT Haalbaarheid

Unikee

MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Active Aerodynamics

Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT R&D Samenwerking

Augmented Reading Engine (ARE)

Het project Augmented Reading Engine ontwikkelt een app die laaggeletterden helpt met lezen en taalvaardigheid door middel van AI-analyse en AR-technologie.

€ 199.920
MIT R&D Samenwerking

Color your Lines!

Het project ontwikkelt een slimme webapplicatie die technische leesvaardigheid toetst en visuele disfuncties signaleert, met als doel leesproblemen te verminderen door gepersonaliseerde kleurenfilters aan te bieden.

€ 151.900
MIT R&D Samenwerking

e-LEARN-IT

Het project ontwikkelt een in-ear leer-assistent met spraaktechnologie om gepersonaliseerd en bewegend leren te bevorderen, en ondersteunt logopedie voor kinderen met taalachterstanden.

€ 200.000
MIT R&D Samenwerking

Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend Oefenmateriaal

Het project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken.

€ 82.768