Intelligent MaaS Platform OV
Chip Bizz ontwikkelt een innovatief MaaS-platform met AI-integratie om de reizigerservaring in het OV te verbeteren, de toegankelijkheid te vergroten en duurzame mobiliteit te bevorderen.
Projectdetails
Inleiding
Hedendaags lopen de OV-diensten in Nederland tegen de limieten aan. Mede door de krappe arbeidsmarkt en de daaropvolgende onvrede bij OV-reizigers (drukte, vertraging, etc.) hebben de diensten behoefte aan innovatieve ideeën en oplossingen waarmee reizigers en dienstverleners optimaal bediend kunnen worden.
Chip Bizz en zijn rol
Sinds de introductie van de OV-chipkaart verzorgt Chip Bizz (www.chipbizz.com) de distributie van de anonieme OV-chipkaart in Nederland. De onderneming is inmiddels uitgegroeid tot een full service aanbieder in- en voor het Openbaar Vervoer in Nederland. De organisatie zorgt ervoor dat een groot deel van de handelingen rondom OV-advies en abonnementen onder één dak uitgevoerd en gefaciliteerd wordt voor klanten, met daarbij additionele IT-ondersteuning op het gebied van publiek transport en externe markten.
Doel van het project
In dit project beoogt Chip Bizz de ontwikkeling van een Mobility as a Service (MaaS) platform, welke met ondersteuning van een generatief language AI-model (vergelijkbaar met Chat GPT) de real-time en end-to-end reisbehoefte vervult van Nederlandse reizigers.
Functionaliteiten van het platform
Het platform omvat de volledige integratie van reissegmenten zoals:
- Reisplanning
- Boeking
- Elektronische ticketverschaffing
- Verschillende betalingsdiensten
Middels de verwerking van actuele en veelal complexe reizigersinformatie en koppelingen met externe systemen biedt het platform de meest complete reisinformatie van Nederland. Met behulp van algemene prompts kunnen reizigers informatie opvragen. Indien gewenst, kan de gebruiker een vervolgprompt invoeren voor verduidelijking of alternatieven.
Optimalisatie van de gebruikerservaring
Door het ontsluiten, aggregeren en verwerken van reeds ongebruikte (open) data omtrent drukte, vertragingen, beschikbaarheid en prijzen van reisproducten, biedt het Chip Bizz platform een optimale gebruikerservaring. Het doel van dit platform is het verhogen van het aandeel reisbewegingen met het OV door het wegnemen van de grootste ergernissen en probleempunten van de gesegmenteerde mobiliteitssector.
Onderzoek naar knelpunten
De knelpunten die in het ontwikkelingsproject worden onderzocht zijn vooral gericht op:
- Adequate integratie van AI in het MaaS platform.
- Verificatie van gemaakte keuzes en verwerking van veelal complexe reizigersdata.
- Nieuwe diensten verlenen met significante meerwaarde voor reizigers en mobiliteitsaanbieders.
Bovendien zijn complexe vraagstukken rondom de infrastructuur geïdentificeerd voor het waarborgen van de continuïteit (denk hierbij aan load tijdens massagebruik in latere fasen van het traject).
Economische haalbaarheid
Naast deze technische knelpunten heeft Chip Bizz ook het streven de economische vatbaarheid van de innovatie te onderzoeken. Om een concreet beeld te kunnen schetsen van de beoogde functionaliteiten vanuit het perspectief van reizigers (eisen/wensen functionaliteiten platform) en om de opzet van een vatbaar businessmodel te faciliteren, zal Chip Bizz tevens kijken naar economische haalbaarheidsvragen in dit project.
Met name de ontwikkelkosten voor het platform, het verdienmodel en de terugverdientijd worden onderzocht. Momenteel ontvangt Chip Bizz inkomsten per transactie; binnen dit project wordt onderzocht of alternatieve verdienmodellen mogelijk interessant zijn.
Voordelen voor de provincie Utrecht
De provincie Utrecht profiteert van de ontwikkeling van het MaaS mobiliteitsplatform door het vergroten van de toegankelijkheid van het OV voor inwoners in de provincie. Hierdoor zijn personen met een specifieke, niche mobiliteitsbehoefte beter in staat actief te participeren in de samenleving. Dit kan onder andere resulteren in een verruiming van de arbeidsmarkt.
In plaats van het huidige systeem waarin vele handelingen vereist zijn omtrent bijvoorbeeld registratie, betalingen of reisinformatie, geldt met de introductie van een slimme dienst als het voorgestelde platform van Chip Bizz een impuls om beter aansluitende mobiliteit te faciliteren voor inwoners van de provincie.
Het platform draagt met de bewerkstelliging van een verhoogde OV-toegankelijkheid bovendien bij aan regionale doelen gericht op duurzaamheid door een afname in reisbewegingen met bijvoorbeeld de auto.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Chip Bizz B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffenRotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines. | MIT Haalbaarheid | € 17.417 | 2023 | Details |
Currency Exchange AlgorithmGlobadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies. | MIT Haalbaarheid | € 19.950 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Active AerodynamicsHet project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen
Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.
Currency Exchange Algorithm
Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Active Aerodynamics
Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Een actuele en continue informatiebron over verplaatsingsgedrag voor een toekomstbestendig mobiliteitssysteemDAT.Mobility en Mobidot ontwikkelen een geavanceerd dataplatform voor nauwkeurige mobiliteitsanalyses via mobile sensing, ter ondersteuning van innovatief verkeer- en vervoersbeleid. | MIT R&D Samenwerking | € 136.771 | 2020 | Details |
MaaS en TrafficManagement Exchange (MaTmEx)Het project richt zich op het verminderen van congestie in stedelijke gebieden door MaaS en TrafficManagement Exchange te implementeren, wat leidt tot efficiënter verkeer en verbeterde mobiliteitsdiensten. | MIT R&D Samenwerking | € 327.388 | 2018 | Details |
Guaranteed Mobility PlatformP33 Development en Bright Cape ontwikkelen een innovatief Mobility Platform dat met big data gegarandeerde mobiliteit biedt, de CO2-uitstoot vermindert en de kosten van autobezit verlaagt. | MIT R&D Samenwerking | € 127.302 | 2016 | Details |
Optimale Multi Modale MobiliteitHet project ontwikkelt een softwareplatform voor het optimaliseren van mobiliteit in personen- en goederenvervoer, gericht op flexibele routeplanning en kostenbesparing, met als doel CO2-reductie en verhoogde klanttevredenheid. | MIT R&D Samenwerking | € 190.400 | 2016 | Details |
Een actuele en continue informatiebron over verplaatsingsgedrag voor een toekomstbestendig mobiliteitssysteem
DAT.Mobility en Mobidot ontwikkelen een geavanceerd dataplatform voor nauwkeurige mobiliteitsanalyses via mobile sensing, ter ondersteuning van innovatief verkeer- en vervoersbeleid.
MaaS en TrafficManagement Exchange (MaTmEx)
Het project richt zich op het verminderen van congestie in stedelijke gebieden door MaaS en TrafficManagement Exchange te implementeren, wat leidt tot efficiënter verkeer en verbeterde mobiliteitsdiensten.
Guaranteed Mobility Platform
P33 Development en Bright Cape ontwikkelen een innovatief Mobility Platform dat met big data gegarandeerde mobiliteit biedt, de CO2-uitstoot vermindert en de kosten van autobezit verlaagt.
Optimale Multi Modale Mobiliteit
Het project ontwikkelt een softwareplatform voor het optimaliseren van mobiliteit in personen- en goederenvervoer, gericht op flexibele routeplanning en kostenbesparing, met als doel CO2-reductie en verhoogde klanttevredenheid.