Haalbaarheidsstudie zelfrijdende delivery vehicles
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een kosteneffectieve oplossing voor autonome bezorgdiensten met deep learning software en een universeel voertuigonderstel, gericht op emissievrije logistiek.
Projectdetails
Inleiding
Doel van dit project is technisch en economisch haalbaarheidsonderzoek voor de ontwikkeling van een oplossing voor bezorgdiensten, van pakketten tot volledige pallets. Dit bestaat uit deep learning software om autonoom te navigeren op basis van camerabeelden, monitoring en aansturing op afstand, en een universeel voertuigonderstel, waarop de klant zijn eigen carrosserie kan plaatsen.
Huidige Markt
Er zijn momenteel aanbieders van delivery robots, die een end-to-end logistieke dienst aanbieden op bijvoorbeeld een bedrijventerrein of een campus, inclusief voertuigen, operators en contacten met eindgebruikers. In tegenstelling tot dergelijke partijen, die zeer duur zijn, wil MWLC de technologie leveren en de klant levert de operators, de voertuigen (mogelijk op een chassis van MWLC) en onderhoudt de contacten met de eindgebruiker van de transportservice.
Verwachte Resultaten
Eindresultaat is voldoende kennis om de ontwikkeling van genoemde bouwstenen van deze dienst aan te vangen. Het project sluit hiermee aan op de maatschappelijke Kennis- en Innovatieagenda en wel op de overkoepelende missie en KIA voor klimaat en energie: het terugdringen van de nationale broeikasgasuitstoot met 49% in 2030, op weg naar 95% in 2050 ten opzichte van 1990.
Voertuig Specificaties
Het vrachtvoertuig kan een bestelwagen zijn met capaciteit tot twee europallets (1200mm x 800mm x 2) voor de bevoorrading in winkelgebieden, gekoeld vervoer, vervoer op en tussen bedrijventerreinen, op universiteitscampussen en bagagevervoer op luchthavens of in vakantiegebieden die zijn afgesloten voor auto’s. Het voertuig kan ook een kleiner voertuig zijn dat pakketten bezorgt in woonwijken, grote kantoren of bedrijfsterreinen.
Voordelen van Autonoom Vervoer
Dit autonome vervoer biedt meer veiligheid, tegen lagere kapitaal- en operationele kosten en lagere milieudruk. Het is de visie van MWLC om producten en diensten te ontwikkelen die kunnen helpen emissievrije bedrijfsmodellen te leveren. De eigen programmatuur maakt gebruik van kunstmatige intelligentie en end-to-end deep learning.
Samenwerking met Klanten
MWLC wil een end-to-end logistieke dienst leveren samen met een klant. De klant is een bedrijvenparkbeheerder, een campusbeheerder of een winkeliersvereniging. De klant bepaalt op basis van de behoeften van de eindgebruikers van een logistieke dienst:
- Wanneer voertuigen worden ingezet
- Welke voertuigen worden ingezet
- De afmetingen van de voertuigen
- De routes voor de voertuigen
- Waar de stops zijn op de route van een voertuig
De klant is verantwoordelijk voor de order intake, wijst een robot toe en besluit over het pick-up punt van goederen. MWLC zal zich niet bemoeien met de business van de klant; MWLC levert een dienst om de business van de klant (meer) winstgevend te maken.
Aansturing van Robotvoertuigen
Het gaat hier om de aansturing van op zich autonome robotvoertuigen, waarbij een operator op afstand meerdere vrachtvoertuigen monitort en indien nodig direct aanstuurt (tele-operatie). De core business van MWLC is om software te ontwikkelen en te leveren voor autonome navigatie van de robots en die het mogelijk maakt dat één operator meerdere voertuigen aanstuurt.
Kostenbesparing
De totaaloplossing is op deze manier veel goedkoper voor de klant dan wanneer deze een end-to-end oplossing kiest. Dit maakt het noodzakelijk processen zoals voertuigoperations en voertuigtraining (deep learning van transportroutes) bij de klant in te bedden.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- MWLCpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
ONTWIKKELING LAAD-_ LOS- EN MANOEUVREERHULP VOOR ELEKTRISCHE VRACHTFIETSEN EN -VOERTUIGENDit project onderzoekt de haalbaarheid van een laad- en manoeuvreersysteem voor elektrische vrachtfietsen en -voertuigen om stedelijk goederenvervoer te optimaliseren en emissies te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
CONNECTED AUTOMATED TRANSPORTDit project onderzoekt de haalbaarheid van 'smart yards' voor efficiënter vrachttransport en autonome last-mile afhandeling, gericht op een duurzaam en adaptief logistiek systeem. | Mkb-innovati... | € 19.950 | 2020 | Details |
Haalbaarheid semi-autonome besturing voor FarmCarrierDe FarmCarrier is een afstand bestuurbare elektrische kruiwagen die doorontwikkeling naar een semiautonoom voertuig onderzoekt om arbeid te verlichten en commerciële haalbaarheid te evalueren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsstudie autonome voedselbezorging airports.Het project onderzoekt de haalbaarheid van een autonoom voertuig voor het bezorgen van eten en drinken op luchthavens, als eerste stap naar zelfrijdende leveringen in stedelijke gebieden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
MUSAR - BeveiligingsrobotOntwikkeling van een autonome robot voor beveiliging van bedrijfs- en bouwterreinen, die met geavanceerde sensoren en AI de veiligheid verbetert en de veiligheidsprofessional ondersteunt. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
ONTWIKKELING LAAD-_ LOS- EN MANOEUVREERHULP VOOR ELEKTRISCHE VRACHTFIETSEN EN -VOERTUIGEN
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een laad- en manoeuvreersysteem voor elektrische vrachtfietsen en -voertuigen om stedelijk goederenvervoer te optimaliseren en emissies te verminderen.
CONNECTED AUTOMATED TRANSPORT
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van 'smart yards' voor efficiënter vrachttransport en autonome last-mile afhandeling, gericht op een duurzaam en adaptief logistiek systeem.
Haalbaarheid semi-autonome besturing voor FarmCarrier
De FarmCarrier is een afstand bestuurbare elektrische kruiwagen die doorontwikkeling naar een semiautonoom voertuig onderzoekt om arbeid te verlichten en commerciële haalbaarheid te evalueren.
Haalbaarheidsstudie autonome voedselbezorging airports.
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een autonoom voertuig voor het bezorgen van eten en drinken op luchthavens, als eerste stap naar zelfrijdende leveringen in stedelijke gebieden.
MUSAR - Beveiligingsrobot
Ontwikkeling van een autonome robot voor beveiliging van bedrijfs- en bouwterreinen, die met geavanceerde sensoren en AI de veiligheid verbetert en de veiligheidsprofessional ondersteunt.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Zero-operator mixed palletizingHet project ontwikkelt een Zero-Operator Mixed-Palletizing oplossing om onbemande logistieke processen te realiseren, waardoor personeelstekorten worden aangepakt en de efficiëntie en duurzaamheid toenemen. | Mkb-innovati... | € 195.675 | 2022 | Details |
‘Warehouse of the future’ Order Picking RobotHet project ontwikkelt een modulaire Order Picking Robot die orderpicking in magazijnen automatiseert, waardoor efficiëntie en concurrentiepositie van logistieke bedrijven verbeteren. | Mkb-innovati... | € 341.201 | 2017 | Details |
Optimale Multi Modale MobiliteitHet project ontwikkelt een softwareplatform voor het optimaliseren van mobiliteit in personen- en goederenvervoer, gericht op flexibele routeplanning en kostenbesparing, met als doel CO2-reductie en verhoogde klanttevredenheid. | Mkb-innovati... | € 190.400 | 2016 | Details |
De ultieme universele pick-and-place robotHet project ontwikkelt een flexibele pick-and-place robot die snel en delicaat pakketten verwerkt, ter verduurzaming van de logistieke sector. | Mkb-innovati... | € 349.440 | 2022 | Details |
De ultieme universele pick-and-place robotHet project ontwikkelt een geavanceerde pick-and-place robot die snel, delicaat en flexibel pakketten verwerkt, waardoor CO2-uitstoot en verpakkingsafval in de logistiek aanzienlijk verminderen. | Mkb-innovati... | € 349.440 | 2022 | Details |
Zero-operator mixed palletizing
Het project ontwikkelt een Zero-Operator Mixed-Palletizing oplossing om onbemande logistieke processen te realiseren, waardoor personeelstekorten worden aangepakt en de efficiëntie en duurzaamheid toenemen.
‘Warehouse of the future’ Order Picking Robot
Het project ontwikkelt een modulaire Order Picking Robot die orderpicking in magazijnen automatiseert, waardoor efficiëntie en concurrentiepositie van logistieke bedrijven verbeteren.
Optimale Multi Modale Mobiliteit
Het project ontwikkelt een softwareplatform voor het optimaliseren van mobiliteit in personen- en goederenvervoer, gericht op flexibele routeplanning en kostenbesparing, met als doel CO2-reductie en verhoogde klanttevredenheid.
De ultieme universele pick-and-place robot
Het project ontwikkelt een flexibele pick-and-place robot die snel en delicaat pakketten verwerkt, ter verduurzaming van de logistieke sector.
De ultieme universele pick-and-place robot
Het project ontwikkelt een geavanceerde pick-and-place robot die snel, delicaat en flexibel pakketten verwerkt, waardoor CO2-uitstoot en verpakkingsafval in de logistiek aanzienlijk verminderen.