Freequency - Tinnitus applicatie

Hulan ontwikkelt een tinnitus-app om de kwaliteit van leven te verbeteren door innovatieve behandelmethoden te onderzoeken.

Subsidie
€ 20.000
2022

Projectdetails

Inleiding

Naar schatting heeft één à twee procent van de Nederlandse bevolking in meer of mindere mate last van tinnitus. Er is veel behoefte aan een goede behandeling voor tinnitus, welke zich niet focust op het maskeren of negeren van de oorsuizen, zoals nu vaak het geval is.

Impact van Tinnitus

Tinnitus (oorsuizen) kan namelijk de kwaliteit van leven van iemand ernstig aantasten. Het voortdurende lawaai in het hoofd is voor velen een zware geestelijke belasting die het plezier in het leven behoorlijk kan beïnvloeden en het normaal functioneren – soms ernstig – kan belemmeren.

Doelstellingen

De centrale doelstelling binnen KIA Gezondheid en Zorg is om mensen langer in goede gezondheid te laten leven en om de sociaaleconomische gezondheidsverschillen te verminderen. Goede gezondheid betekent:

  • Het vermogen om goed te functioneren
  • Zelf de regie te voeren over het eigen leven
  • Naar wens en vermogen kunnen meedoen in de samenleving
  • Voldoende kwaliteit van leven ervaren

Deze doelen komen overeen met wat Hulan wil en kan bereiken met de tinnitus applicatie.

Tinnitus Applicatie

Door met de app tinnitus te laten verlichten bij mensen, maakt dit het mogelijk om goed te blijven functioneren, zelf de regie te hebben over het leven en naar wens en vermogen mee te kunnen doen in de samenleving met voldoende kwaliteit van leven.

Hulan is voornemens een serious gaming applicatie te ontwikkelen voor de behandeling van tinnitus en wil d.m.v. dit haalbaarheidsproject in zes maanden zowel de technische als economische haalbaarheid van Freequency, de te ontwikkelen tinnitus applicatie, onderzoeken.

Technische Haalbaarheid

Hulan wil de technische haalbaarheid toetsen door hun kennis en kunde in te zetten in lijn met hun softwareontwikkelingen in serious gaming in de gezondheidssector. De kern van de game zal draaien op een combinatie van augmented reality (AR) en augmented spatial audio (3D audio-effecten). Deze manier van behandelen is vergelijkbaar met Cognitieve Gedragstherapie, ook wel Cognitive Behaviour Therapy (CBT) genoemd.

Economische Haalbaarheid

Daarnaast ziet Hulan een marktpotentieel voor de applicatie. Om dit potentieel (kwantitatief) in kaart te brengen, wil Hulan ook de economische haalbaarheid van de tinnitus applicatie toetsen.

Naast de afzonderlijke applicatie ziet Hulan kansen in het aanbieden van de applicatie in samenwerking met (manueel) therapeuten, zoals Teun Loverbos, (huis)artsen en audiologen voor de professionele behandeling van tinnitus.

Risico's en Ontwikkeltraject

Met dit haalbaarheidsproject zal Hulan meerdere risico’s verlagen, dan wel elimineren, om het ontwikkeltraject in een vervolgstadium zo goed mogelijk te laten verlopen. Zo kan een optimale product-market fit gerealiseerd worden.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 55.200

Tijdlijn

Startdatum12-4-2022
Einddatum15-10-2022
Subsidiejaar2022

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Hulan B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

EMDR-app voor behandeling van tinnitusklachten

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitale EMDR-applicatie voor de behandeling van tinnitusklachten, met als doel de kwaliteit van leven van patiënten te verbeteren.

€ 19.752
Mkb-innovati...

HealthyTunes

HealthyTunes onderzoekt hoe gezonde muziektonen stress bij mensen met coronaire spasmen kunnen verminderen, met als doel zorg naar de leefomgeving te verplaatsen en participatie te verhogen.

€ 12.000
Mkb-innovati...

YOUR HEALFIE VOICE

Het project ontwikkelt een AI-systeem voor stemanalyse om vocale biomarkers te identificeren, met als doel diagnoses te stellen voor onverklaarbare klachten en vroegtijdige signalering van gezondheidsproblemen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Sound Architect

Het project ontwikkelt een gepersonaliseerd systeem dat real-time biometrische data en voorkeuren gebruikt om op maat gemaakte ontspanningsgeluiden en muziek te bieden, gericht op het verminderen van stress en burn-out.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Angststoornissen te lijf met E-Health

Mind Mansion ontwikkelt een VR-platform voor de behandeling van angststoornissen, gericht op toegankelijkheid en verbetering van zorgresultaten.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Wavy Music

Wavy Music ontwikkelt een AI-gedreven eHealth oplossing voor stressreductie via muziektherapie in Mixed Reality, gericht op INOCA-patiënten, met als doel verbeterde therapietrouw en inzichten in stressmanagement.

€ 161.816
Mkb-innovati...

Ontwikkeling Golden Booster

Het project ontwikkelt de Golden Booster, een software-oplossing die muziekperceptie voor slechthorenden verbetert door geluidssignalen te optimaliseren op basis van de Leidse Muziek Perceptie Test.

€ 182.950
Mkb-innovati...

Gamen Voor Lucht

Het project "Gamen Voor Lucht" ontwikkelt een adem-gestuurde serious game voor kinderen met longziekten om therapietrouw te verhogen en medische monitoring te verbeteren, met CE-certificering als doel.

€ 335.755
Mkb-innovati...

Ontwikkeling van een zelflerend diagnose- en behandelingssysteem voor traumatherapie

Het project ontwikkelt een zelflerend diagnose- en behandelingssysteem voor traumatherapie om herstel van patiënten met PTSS, depressie en andere aandoeningen te versnellen.

€ 199.535
Mkb-innovati...

Ontwikkeling Sparky serious games en trainingsmethodieken voor jonge astmapatiënten

Panda Whale en TRIAS ontwikkelen de serious game Sparky om jonge astmapatiënten te helpen hun ademhaling te controleren en te behandelen.

€ 153.382