Angststoornissen te lijf met E-Health
Mind Mansion ontwikkelt een VR-platform voor de behandeling van angststoornissen, gericht op toegankelijkheid en verbetering van zorgresultaten.
Projectdetails
Inleiding
Angststoornissen en fobieën zijn een groot probleem in de maatschappij en ongeveer 1.1 miljoen Nederlanders lijden aan een angstproblematiek. In veel gevallen is de stap naar therapie groot. Personen met angstproblematiek vinden regelmatig dat ze geen behandeling nodig hebben, mede door de beeldvorming dat behandeling een teken van zwakte of ziekte is.
Huidige situatie
Wanneer een persoon met angstproblematiek behandeld wil worden, gaat hij in eerste instantie vaak naar de huisarts. Deze ontvangt steeds meer mensen met psychische of sociale problemen. Zij kunnen echter niet veel meer doen dan doorverwijzen naar behandelcentra, zoals:
- GGZ-instellingen
- Particuliere behandelcentra
Ambitie van Mind Mansion
Mind Mansion heeft de ambitie om voor deze problemen een oplossing te ontwikkelen. De toepassing van Virtual Reality (VR) is een ontwikkeling om deze problemen te verminderen.
Virtual Reality Therapie
Virtual Reality therapie, ook wel Virtual Reality Exposure Therapy (afgekort VRET), is een bewezen en effectief middel om bij te dragen aan de behandeling tegen angststoornissen en fobieën. Op deze manier kunnen cliënten sneller en op een veilige manier geconfronteerd worden met hun problemen, en kunnen er langzaam grenzen verlegd worden om het proces te verbeteren.
Innovatieve aanpak
Door de nieuwe ontwikkeling met VR is het mogelijk om deze therapieën op afstand in te zetten op een professionele manier. Voor mensen die een drempel ervaren richting professionele behandeling is dit een geschikte tussenstap.
Huidige ontwikkelingen
Mind Mansion heeft in de huidige situatie een experimentele simulatie ontwikkeld voor:
- Claustrofobie
- Vliegangst
- Sociale angst
- Rijangst
In deze experimenten zijn verschillende principes aangetoond die nodig zijn om een oplossing te ontwikkelen voor virtual reality exposure therapie. Zo hebben de experimenten laten zien dat door middel van een dynamische VR-omgeving, die de cliënt een gecontroleerde angstconfrontatie laat ervaren, helpt met het leren beheersen van angst. Dit wordt gedaan door middel van VR-simulaties, gecombineerd met biofeedback en gamification.
Toekomstige ontwikkeling
Mind Mansion heeft de ambitie om een locatie-onafhankelijk, real-time en interactief VR-platform voor angststoornissen te ontwikkelen.
Haalbaarheidsstudie
Alvorens Mind Mansion gaat investeren in de transitie van een equipment- en softwareleverancier naar een E-Health platform, dienen bepaalde onderdelen inzichtelijk te worden. In deze haalbaarheidsstudie gaat Mind Mansion de technische en economische haalbaarheid onderzoeken van verschillende E-health principes in de context van behandeling van angststoornissen, in relatie tot de focuspunten van de Quadruple Aim, een leidend framework in de gezondheidszorg:
- Verbetering van de zorgbeleving van de cliënt
- Een beter resultaat voor de geestelijke gezondheid van de cliënt
- De beleving en tevredenheid van de zorgverlener
- De samenstelling en verlaging van de zorg- en behandelkosten
Positionering van het project
Dit project wordt hoofdzakelijk gepositioneerd in de internationale topsector Life Sciences & Health - Missie 5C: Thuiszorg en zelfmanagement, en Missie III: Mensen met chronische ziekten doen meer mee. Daarnaast levert het project een bijdrage aan de internationale topsector Hightech Systemen & Materialen.
Thema's van het project
Concreet sluit het project aan op het volgende thema: Health. Als laatste vindt het project aansluiting bij de topsector Creatieve Industrie. Concreet sluit het project aan op het volgende thema: Value Creation.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 61.000 |
Tijdlijn
Startdatum | 9-4-2020 |
Einddatum | 8-4-2021 |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Mind Mansion BVpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffenRotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines. | MIT Haalbaarheid | € 17.417 | 2023 | Details |
Currency Exchange AlgorithmGlobadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies. | MIT Haalbaarheid | € 19.950 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Active AerodynamicsHet project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen
Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.
Currency Exchange Algorithm
Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Active Aerodynamics
Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Project ontwikkeling 3D AR FobietherapieDit project ontwikkelt een mobiele AR-app voor zelfhulp bij specifieke fobieën, die therapie zonder therapeut mogelijk maakt en gebruik maakt van e-Mental health technieken. | MIT R&D Samenwerking | € 53.653 | 2019 | Details |
Adaptieve behandeling van angststoornissenOntwikkeling van een innovatief platform dat VR en biofeedback integreert voor gepersonaliseerde behandeling van angststoornissen, met als doel kostenbesparing en effectiviteit in de geestelijke gezondheidszorg. | MIT R&D Samenwerking | € 172.773 | 2017 | Details |
Project ontwikkeling 3D AR Fobietherapie
Dit project ontwikkelt een mobiele AR-app voor zelfhulp bij specifieke fobieën, die therapie zonder therapeut mogelijk maakt en gebruik maakt van e-Mental health technieken.
Adaptieve behandeling van angststoornissen
Ontwikkeling van een innovatief platform dat VR en biofeedback integreert voor gepersonaliseerde behandeling van angststoornissen, met als doel kostenbesparing en effectiviteit in de geestelijke gezondheidszorg.