FamilyPay – Samen financieel gezond

FamilyPay B.V. ontwikkelt een serious game om financiële educatie en zelfredzaamheid te bevorderen, gericht op kinderen en gezinnen in armoede, met gebruik van gamificatie en AI-technologie.

Subsidie
€ 20.000
2023

Projectdetails

Inleiding

In Nederland leven 288.000 kinderen onder de 13 jaar in armoede en heeft één op de vijf huishoudens (1,5 miljoen) dusdanige betalingsachterstanden dat er sprake is van betalingsproblemen. Van de 1,5 miljoen huishoudens met financiële problemen ontvangen 1,2 miljoen huishoudens geen formele schuldhulpverlening. Het Centraal Plan Bureau (CPB) verwacht dat deze stijging zich in de komende jaren verder zal doorzetten. Het grote aantal huishoudens met schulden en het aantal personen onder bewind is zorgwekkend, waarbij gemeentes de vraag naar hulp nauwelijks meer kunnen verwerken en het inzicht in het probleem stap voor stap verliezen.

Missie van FamilyPay B.V.

Het bedrijf FamilyPay B.V. uit Groningen heeft als missie: Financiële educatie en zelfredzaamheid voor iedereen! Het bedrijf is bezig met de ontwikkeling van een serious game waarbij via minigames spelenderwijs de financiële kennis en het bewustzijn vergroot worden. De gebruiker van FamilyPay krijgt op een begrijpelijke en speelse wijze inzicht in hoe zaken werken en de impact van zijn handelen.

Serious Game en Kerncompetenties

Binnen de serious game gaat de gebruiker samen met de avatar op reis, waarbij vele minigames gespeeld kunnen worden. De minigames helpen de gebruiker met het aanleren van financiële vaardigheden en het creëren van inzicht. FamilyPay richt zich hierbij op de drie kerncompetenties zoals vastgelegd door het Nibud:

  1. Het organiseren van geldzaken
  2. Verantwoord besteden
  3. Voorbereid zijn op (on)voorziene omstandigheden

Door het spelen van de minigames kunnen punten verdiend worden, waarbij de gebruiker de avatar kan verbeteren en nieuwe levels (werelden) kan ontdekken. Deze gamificatie-principes, zoals beloningen en de verschillende levels, zorgen voor motivatie bij de spelers van FamilyPay, zodat zij regelmatig spelen en leren.

Privacy en Motivatie

Binnen de applicatie van FamilyPay staat privacy en motivatie centraal. Zo kan de gebruiker onder andere punten verzamelen, waarbij hij uiteindelijk nieuwe levels kan bezoeken.

Haalbaarheidsproject

Aan de hand van dit haalbaarheidsproject wil FamilyPay B.V. de volgende punten onderzoeken:

  1. De toepassing van mensgerichte artificiële intelligentie (AI)
  2. Op welke manier gegevens veilig gedeeld kunnen worden via Web3 en hoe dit kan bijdragen aan het creëren van persoonlijke tegemoetkomingen via de applicatie
  3. Inzicht verkrijgen in de veiligheidseisen die noodzakelijk zijn voor onder andere ISO 27001
  4. Overzicht van de uiteindelijke kosten voor de ontwikkeling en implementatie op basis van de uitkomsten.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2023

Partners & Locaties

Projectpartners

  • FamilyPay B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

FamilyPay

FamilyPay ontwikkelt een educatieve game om gezinnen te leren financieel verantwoordelijke beslissingen te nemen en schulden te voorkomen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Game gedragsverandering kinderen (3-9 jaar)

Ontwikkel een interactieve gezondheidsgame-app voor jongeren van 3-9 jaar die gedrag positief beïnvloedt door dataverzameling en gepersonaliseerde feedback.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Virtual Personal Development Learning Platform

Het project ontwikkelt een AI-gestuurde applicatie om kinderen te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling door signalen te monitoren en gerichte interventies aan te bieden.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Pillar family tool

CoreScientia ontwikkelt een mobiele app om gezinnen te ondersteunen in het vergroten van waardevolle contactmomenten, ter preventie van problemen en ter verbetering van de gezinsdynamiek.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Parent Participation App

Het project ontwikkelt een innovatief online platform en mobiele app om ouderbetrokkenheid in het onderwijs te vergroten door ouders snel en schaalbaar inspraak te geven op diverse niveaus.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Gamen Voor Lucht

Het project "Gamen Voor Lucht" ontwikkelt een adem-gestuurde serious game voor kinderen met longziekten om therapietrouw te verhogen en medische monitoring te verbeteren, met CE-certificering als doel.

€ 335.755
Mkb-innovati...

Ontwikkeling Sparky serious games en trainingsmethodieken voor jonge astmapatiënten

Panda Whale en TRIAS ontwikkelen de serious game Sparky om jonge astmapatiënten te helpen hun ademhaling te controleren en te behandelen.

€ 153.382
Mkb-innovati...

De Autonomaat

Het project ontwikkelt de Autonomaat, een datagestuurd digitaal onderwijsinstrument dat de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen inzichtelijk maakt en leerkrachten ondersteunt in het bieden van maatwerkonderwijs.

€ 197.225
Mkb-innovati...

Synthetiseren en verrijken van data voor datagedreven beleidsimplementaties

Syntho en Stichting AHTI ontwikkelen een gebruiksvriendelijk softwareplatform dat privacygevoelige gegevens tussen gemeenten veilig deelt en verrijkt, om datagedreven beleid en realtime inzichten te verbeteren.

€ 237.065
Mkb-innovati...

Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend Oefenmateriaal

Het project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken.

€ 82.768