FamilyPay – Samen financieel gezond
FamilyPay B.V. ontwikkelt een serious game om financiële educatie en zelfredzaamheid te bevorderen, gericht op kinderen en gezinnen in armoede, met gebruik van gamificatie en AI-technologie.
Projectdetails
Inleiding
In Nederland leven 288.000 kinderen onder de 13 jaar in armoede en heeft één op de vijf huishoudens (1,5 miljoen) dusdanige betalingsachterstanden dat er sprake is van betalingsproblemen. Van de 1,5 miljoen huishoudens met financiële problemen ontvangen 1,2 miljoen huishoudens geen formele schuldhulpverlening. Het Centraal Plan Bureau (CPB) verwacht dat deze stijging zich in de komende jaren verder zal doorzetten. Het grote aantal huishoudens met schulden en het aantal personen onder bewind is zorgwekkend, waarbij gemeentes de vraag naar hulp nauwelijks meer kunnen verwerken en het inzicht in het probleem stap voor stap verliezen.
Missie van FamilyPay B.V.
Het bedrijf FamilyPay B.V. uit Groningen heeft als missie: Financiële educatie en zelfredzaamheid voor iedereen! Het bedrijf is bezig met de ontwikkeling van een serious game waarbij via minigames spelenderwijs de financiële kennis en het bewustzijn vergroot worden. De gebruiker van FamilyPay krijgt op een begrijpelijke en speelse wijze inzicht in hoe zaken werken en de impact van zijn handelen.
Serious Game en Kerncompetenties
Binnen de serious game gaat de gebruiker samen met de avatar op reis, waarbij vele minigames gespeeld kunnen worden. De minigames helpen de gebruiker met het aanleren van financiële vaardigheden en het creëren van inzicht. FamilyPay richt zich hierbij op de drie kerncompetenties zoals vastgelegd door het Nibud:
- Het organiseren van geldzaken
- Verantwoord besteden
- Voorbereid zijn op (on)voorziene omstandigheden
Door het spelen van de minigames kunnen punten verdiend worden, waarbij de gebruiker de avatar kan verbeteren en nieuwe levels (werelden) kan ontdekken. Deze gamificatie-principes, zoals beloningen en de verschillende levels, zorgen voor motivatie bij de spelers van FamilyPay, zodat zij regelmatig spelen en leren.
Privacy en Motivatie
Binnen de applicatie van FamilyPay staat privacy en motivatie centraal. Zo kan de gebruiker onder andere punten verzamelen, waarbij hij uiteindelijk nieuwe levels kan bezoeken.
Haalbaarheidsproject
Aan de hand van dit haalbaarheidsproject wil FamilyPay B.V. de volgende punten onderzoeken:
- De toepassing van mensgerichte artificiële intelligentie (AI)
- Op welke manier gegevens veilig gedeeld kunnen worden via Web3 en hoe dit kan bijdragen aan het creëren van persoonlijke tegemoetkomingen via de applicatie
- Inzicht verkrijgen in de veiligheidseisen die noodzakelijk zijn voor onder andere ISO 27001
- Overzicht van de uiteindelijke kosten voor de ontwikkeling en implementatie op basis van de uitkomsten.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- FamilyPay B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
FamilyPayFamilyPay ontwikkelt een educatieve game om gezinnen te leren financieel verantwoordelijke beslissingen te nemen en schulden te voorkomen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Game gedragsverandering kinderen (3-9 jaar)Ontwikkel een interactieve gezondheidsgame-app voor jongeren van 3-9 jaar die gedrag positief beïnvloedt door dataverzameling en gepersonaliseerde feedback. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Virtual Personal Development Learning PlatformHet project ontwikkelt een AI-gestuurde applicatie om kinderen te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling door signalen te monitoren en gerichte interventies aan te bieden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Pillar family toolCoreScientia ontwikkelt een mobiele app om gezinnen te ondersteunen in het vergroten van waardevolle contactmomenten, ter preventie van problemen en ter verbetering van de gezinsdynamiek. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Parent Participation AppHet project ontwikkelt een innovatief online platform en mobiele app om ouderbetrokkenheid in het onderwijs te vergroten door ouders snel en schaalbaar inspraak te geven op diverse niveaus. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
FamilyPay
FamilyPay ontwikkelt een educatieve game om gezinnen te leren financieel verantwoordelijke beslissingen te nemen en schulden te voorkomen.
Game gedragsverandering kinderen (3-9 jaar)
Ontwikkel een interactieve gezondheidsgame-app voor jongeren van 3-9 jaar die gedrag positief beïnvloedt door dataverzameling en gepersonaliseerde feedback.
Virtual Personal Development Learning Platform
Het project ontwikkelt een AI-gestuurde applicatie om kinderen te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling door signalen te monitoren en gerichte interventies aan te bieden.
Pillar family tool
CoreScientia ontwikkelt een mobiele app om gezinnen te ondersteunen in het vergroten van waardevolle contactmomenten, ter preventie van problemen en ter verbetering van de gezinsdynamiek.
Parent Participation App
Het project ontwikkelt een innovatief online platform en mobiele app om ouderbetrokkenheid in het onderwijs te vergroten door ouders snel en schaalbaar inspraak te geven op diverse niveaus.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Gamen Voor LuchtHet project "Gamen Voor Lucht" ontwikkelt een adem-gestuurde serious game voor kinderen met longziekten om therapietrouw te verhogen en medische monitoring te verbeteren, met CE-certificering als doel. | Mkb-innovati... | € 335.755 | 2016 | Details |
Ontwikkeling Sparky serious games en trainingsmethodieken voor jonge astmapatiëntenPanda Whale en TRIAS ontwikkelen de serious game Sparky om jonge astmapatiënten te helpen hun ademhaling te controleren en te behandelen. | Mkb-innovati... | € 153.382 | 2021 | Details |
De AutonomaatHet project ontwikkelt de Autonomaat, een datagestuurd digitaal onderwijsinstrument dat de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen inzichtelijk maakt en leerkrachten ondersteunt in het bieden van maatwerkonderwijs. | Mkb-innovati... | € 197.225 | 2022 | Details |
Synthetiseren en verrijken van data voor datagedreven beleidsimplementatiesSyntho en Stichting AHTI ontwikkelen een gebruiksvriendelijk softwareplatform dat privacygevoelige gegevens tussen gemeenten veilig deelt en verrijkt, om datagedreven beleid en realtime inzichten te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 237.065 | 2022 | Details |
Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend OefenmateriaalHet project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken. | Mkb-innovati... | € 82.768 | 2015 | Details |
Gamen Voor Lucht
Het project "Gamen Voor Lucht" ontwikkelt een adem-gestuurde serious game voor kinderen met longziekten om therapietrouw te verhogen en medische monitoring te verbeteren, met CE-certificering als doel.
Ontwikkeling Sparky serious games en trainingsmethodieken voor jonge astmapatiënten
Panda Whale en TRIAS ontwikkelen de serious game Sparky om jonge astmapatiënten te helpen hun ademhaling te controleren en te behandelen.
De Autonomaat
Het project ontwikkelt de Autonomaat, een datagestuurd digitaal onderwijsinstrument dat de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen inzichtelijk maakt en leerkrachten ondersteunt in het bieden van maatwerkonderwijs.
Synthetiseren en verrijken van data voor datagedreven beleidsimplementaties
Syntho en Stichting AHTI ontwikkelen een gebruiksvriendelijk softwareplatform dat privacygevoelige gegevens tussen gemeenten veilig deelt en verrijkt, om datagedreven beleid en realtime inzichten te verbeteren.
Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend Oefenmateriaal
Het project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken.