FamilyPay
FamilyPay ontwikkelt een educatieve game om gezinnen te leren financieel verantwoordelijke beslissingen te nemen en schulden te voorkomen.
Projectdetails
Inleiding
In Nederland heeft 45% van de huishoudens moeite met rondkomen. Daarnaast hadden meer dan 242.000 mensen in 2017 zodanige problematische schulden dat ze onder bewind kwamen te staan.
Financiële Problemen
Mensen in de financiële problemen, of die het bijzonder krap hebben, hebben veelal baat bij het leren van een viertal kerncompetenties van het Nibud:
- Voldoende inkomsten verwerven om van te leven
- De geldzaken organiseren
- Verantwoord besteden
- Voorbereid zijn op (on)voorziene gebeurtenissen
Zeker mensen onder bewind hebben ondersteuning nodig om deze competenties te leren om terugval te voorkomen.
Beperkingen van Bewindvoerders
Bewindvoerders hebben echter maar 17 uur per persoon per jaar om ook hun financiële problemen op te lossen. Deze tijd is te weinig, waardoor mensen niet de juiste competenties leren en dus weer terugvallen in de bewindvoering.
Communicatieproblemen
Daarnaast is er sprake van veel wantrouwen tussen de bewindvoerder en de persoon onder bewind, waardoor communicatie moeilijk gaat.
Projectomschrijving
Connected and Research Solutions B.V. (hierna: CRS) is een start-up die een educatieve mobiele game genaamd FamilyPay wil ontwikkelen. Het doel is om personen, maar ook hele gezinnen, op een leuke manier te leren om financieel verantwoorde beslissingen te nemen.
Gamificatie en Leerdoelen
Door gepersonaliseerde taken uit te voeren, krijgen de gebruikers punten, welke ze kunnen gebruiken om een virtueel huisdier te verzorgen.
- In het geval van kinderen richt de applicatie zich op het leren omgaan met geld en bewustwording.
- Voor volwassenen richt de applicatie zich op het aanleren van de vier reeds genoemde financiële kerncompetenties van het Nibud.
Ontwikkeling en Haalbaarheidsstudie
De ontwikkeling is omvangrijk, kostbaar en risicovol. Om de bijbehorende kosten te rechtvaardigen, wil CRS eerst een uitgebreide haalbaarheidsstudie uitvoeren naar de commerciële en technische haalbaarheid van FamilyPay.
Technische Uitdagingen
De moeilijkheid in de ontwikkeling ligt in de koppeling tussen FamilyPay en externe databronnen en in hoe het virtuele huisdier de specifieke en actuele situatie van de gebruiker accuraat weergeeft, inclusief voortgang.
Bijdrage aan Innovatieprogramma
Door een haalbaarheidsstudie te doen naar de ontwikkeling van FamilyPay, draagt CRS bij aan de doelstellingen binnen het innovatieprogramma van de Topsector Hightech Systemen & Materialen en ICT en Life Sciences & Health. Dit sluit hiermee eveneens naadloos aan op de ambities uit het MIT-programma.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 52.500 |
Tijdlijn
Startdatum | 8-4-2020 |
Einddatum | 7-4-2021 |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Connected and Research Solutionspenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
FamilyPay – Samen financieel gezondFamilyPay B.V. ontwikkelt een serious game om financiële educatie en zelfredzaamheid te bevorderen, gericht op kinderen en gezinnen in armoede, met gebruik van gamificatie en AI-technologie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Pillar family toolCoreScientia ontwikkelt een mobiele app om gezinnen te ondersteunen in het vergroten van waardevolle contactmomenten, ter preventie van problemen en ter verbetering van de gezinsdynamiek. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek naar serious gaming tbv detectie en behandeling van dementieMobilea onderzoekt de haalbaarheid van een serious game voor vroege dementiedetectie en behandeling, met als doel een gefundeerd besluit over verdere ontwikkeling en commercialisering. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Virtual Personal Development Learning PlatformHet project ontwikkelt een AI-gestuurde applicatie om kinderen te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling door signalen te monitoren en gerichte interventies aan te bieden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsstudie online platform Doris DorpsuilHet project onderzoekt de haalbaarheid van een digitale tool die kinderen helpt hun emoties te delen en empathie te ontwikkelen, ter ondersteuning van sociaal-emotionele groei in onderwijs en zorg. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
FamilyPay – Samen financieel gezond
FamilyPay B.V. ontwikkelt een serious game om financiële educatie en zelfredzaamheid te bevorderen, gericht op kinderen en gezinnen in armoede, met gebruik van gamificatie en AI-technologie.
Pillar family tool
CoreScientia ontwikkelt een mobiele app om gezinnen te ondersteunen in het vergroten van waardevolle contactmomenten, ter preventie van problemen en ter verbetering van de gezinsdynamiek.
Haalbaarheidsonderzoek naar serious gaming tbv detectie en behandeling van dementie
Mobilea onderzoekt de haalbaarheid van een serious game voor vroege dementiedetectie en behandeling, met als doel een gefundeerd besluit over verdere ontwikkeling en commercialisering.
Virtual Personal Development Learning Platform
Het project ontwikkelt een AI-gestuurde applicatie om kinderen te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling door signalen te monitoren en gerichte interventies aan te bieden.
Haalbaarheidsstudie online platform Doris Dorpsuil
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitale tool die kinderen helpt hun emoties te delen en empathie te ontwikkelen, ter ondersteuning van sociaal-emotionele groei in onderwijs en zorg.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Gamen Voor LuchtHet project "Gamen Voor Lucht" ontwikkelt een adem-gestuurde serious game voor kinderen met longziekten om therapietrouw te verhogen en medische monitoring te verbeteren, met CE-certificering als doel. | Mkb-innovati... | € 335.755 | 2016 | Details |
Ontwikkeling Sparky serious games en trainingsmethodieken voor jonge astmapatiëntenPanda Whale en TRIAS ontwikkelen de serious game Sparky om jonge astmapatiënten te helpen hun ademhaling te controleren en te behandelen. | Mkb-innovati... | € 153.382 | 2021 | Details |
Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend OefenmateriaalHet project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken. | Mkb-innovati... | € 82.768 | 2015 | Details |
Gamen Voor Lucht
Het project "Gamen Voor Lucht" ontwikkelt een adem-gestuurde serious game voor kinderen met longziekten om therapietrouw te verhogen en medische monitoring te verbeteren, met CE-certificering als doel.
Ontwikkeling Sparky serious games en trainingsmethodieken voor jonge astmapatiënten
Panda Whale en TRIAS ontwikkelen de serious game Sparky om jonge astmapatiënten te helpen hun ademhaling te controleren en te behandelen.
Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend Oefenmateriaal
Het project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken.