FamilyPay

FamilyPay ontwikkelt een educatieve game om gezinnen te leren financieel verantwoordelijke beslissingen te nemen en schulden te voorkomen.

Subsidie
€ 20.000
2020

Projectdetails

Inleiding

In Nederland heeft 45% van de huishoudens moeite met rondkomen. Daarnaast hadden meer dan 242.000 mensen in 2017 zodanige problematische schulden dat ze onder bewind kwamen te staan.

Financiële Problemen

Mensen in de financiële problemen, of die het bijzonder krap hebben, hebben veelal baat bij het leren van een viertal kerncompetenties van het Nibud:

  1. Voldoende inkomsten verwerven om van te leven
  2. De geldzaken organiseren
  3. Verantwoord besteden
  4. Voorbereid zijn op (on)voorziene gebeurtenissen

Zeker mensen onder bewind hebben ondersteuning nodig om deze competenties te leren om terugval te voorkomen.

Beperkingen van Bewindvoerders

Bewindvoerders hebben echter maar 17 uur per persoon per jaar om ook hun financiële problemen op te lossen. Deze tijd is te weinig, waardoor mensen niet de juiste competenties leren en dus weer terugvallen in de bewindvoering.

Communicatieproblemen

Daarnaast is er sprake van veel wantrouwen tussen de bewindvoerder en de persoon onder bewind, waardoor communicatie moeilijk gaat.

Projectomschrijving

Connected and Research Solutions B.V. (hierna: CRS) is een start-up die een educatieve mobiele game genaamd FamilyPay wil ontwikkelen. Het doel is om personen, maar ook hele gezinnen, op een leuke manier te leren om financieel verantwoorde beslissingen te nemen.

Gamificatie en Leerdoelen

Door gepersonaliseerde taken uit te voeren, krijgen de gebruikers punten, welke ze kunnen gebruiken om een virtueel huisdier te verzorgen.

  • In het geval van kinderen richt de applicatie zich op het leren omgaan met geld en bewustwording.
  • Voor volwassenen richt de applicatie zich op het aanleren van de vier reeds genoemde financiële kerncompetenties van het Nibud.

Ontwikkeling en Haalbaarheidsstudie

De ontwikkeling is omvangrijk, kostbaar en risicovol. Om de bijbehorende kosten te rechtvaardigen, wil CRS eerst een uitgebreide haalbaarheidsstudie uitvoeren naar de commerciële en technische haalbaarheid van FamilyPay.

Technische Uitdagingen

De moeilijkheid in de ontwikkeling ligt in de koppeling tussen FamilyPay en externe databronnen en in hoe het virtuele huisdier de specifieke en actuele situatie van de gebruiker accuraat weergeeft, inclusief voortgang.

Bijdrage aan Innovatieprogramma

Door een haalbaarheidsstudie te doen naar de ontwikkeling van FamilyPay, draagt CRS bij aan de doelstellingen binnen het innovatieprogramma van de Topsector Hightech Systemen & Materialen en ICT en Life Sciences & Health. Dit sluit hiermee eveneens naadloos aan op de ambities uit het MIT-programma.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 52.500

Tijdlijn

Startdatum8-4-2020
Einddatum7-4-2021
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Connected and Research Solutionspenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

FamilyPay – Samen financieel gezond

FamilyPay B.V. ontwikkelt een serious game om financiële educatie en zelfredzaamheid te bevorderen, gericht op kinderen en gezinnen in armoede, met gebruik van gamificatie en AI-technologie.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Pillar family tool

CoreScientia ontwikkelt een mobiele app om gezinnen te ondersteunen in het vergroten van waardevolle contactmomenten, ter preventie van problemen en ter verbetering van de gezinsdynamiek.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek naar serious gaming tbv detectie en behandeling van dementie

Mobilea onderzoekt de haalbaarheid van een serious game voor vroege dementiedetectie en behandeling, met als doel een gefundeerd besluit over verdere ontwikkeling en commercialisering.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Virtual Personal Development Learning Platform

Het project ontwikkelt een AI-gestuurde applicatie om kinderen te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling door signalen te monitoren en gerichte interventies aan te bieden.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsstudie online platform Doris Dorpsuil

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitale tool die kinderen helpt hun emoties te delen en empathie te ontwikkelen, ter ondersteuning van sociaal-emotionele groei in onderwijs en zorg.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Gamen Voor Lucht

Het project "Gamen Voor Lucht" ontwikkelt een adem-gestuurde serious game voor kinderen met longziekten om therapietrouw te verhogen en medische monitoring te verbeteren, met CE-certificering als doel.

€ 335.755
Mkb-innovati...

Ontwikkeling Sparky serious games en trainingsmethodieken voor jonge astmapatiënten

Panda Whale en TRIAS ontwikkelen de serious game Sparky om jonge astmapatiënten te helpen hun ademhaling te controleren en te behandelen.

€ 153.382
Mkb-innovati...

Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend Oefenmateriaal

Het project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken.

€ 82.768