Bridge Profile Scanner
Sensor Maritime onderzoekt de ontwikkeling van de Bridge Profile Scanner om bruggen nauwkeurig in kaart te brengen en aanvaringen te verminderen.
Projectdetails
Inleiding
In 2018 waren er 176 ernstige scheepsongevallen in Nederland. Het gaat dan om ongelukken waarbij doden en zwaargewonden vielen of er sprake was van grote schade. Deskundigen schrijven het toe aan de toenemende drukte en ook Rijkswaterstaat geeft aan dat het aantal geregistreerde ongevallen tussen 2017 en 2018 steeg met maar liefst 19%.
Oplossing van Sensor Maritime
Sensor Maritime heeft een oplossing genaamd Bridgescout ontwikkeld om het aantal aanvaringen te verminderen. Bridgescout bestaat uit een sensoroplossing die aan boord van tankers, containerschepen, drogeladingschepen en passagiersschepen wordt geplaatst.
Marktbehoefte
Door de grote behoefte uit de markt heeft Bridgescout afnemers door heel Europa. Het systeem detecteert of er voldoende doorvaarthoogte gedurende het benaderen van een brug is en informeert de kapitein hierover.
Werking van Bridgescout
- Vanaf 500 meter tot een naderend object begint Bridgescout met scannen.
- Vanaf 300 meter tot een object is Bridgescout in staat om een melding te genereren.
Hierdoor heeft de kapitein voldoende tijd om de stuurhut te laten zakken. Hierbij is zij niet afhankelijk van omgevingsfactoren als hoogte van objecten of waterstanden: het systeem maakt hiervan een scan. Bij bijvoorbeeld een hogere waterstand kan zij hierdoor nog steeds een goede meting uitvoeren.
Beperkingen van het Systeem
Hoewel het systeem een betrouwbare oplossing biedt, kent het tegelijkertijd ook nog enkele tekortkomingen:
- Er wordt tot op heden altijd een veiligheidsmarge van 30 – 50 centimeter gehanteerd vanwege de beperkingen die de sensor kent.
- Het systeem houdt geen rekening met bijvoorbeeld de vorm van de brug.
- Het systeem is niet in staat om rekening te houden met actuele situaties, buiten de waterstand om. Dit laatste kan bijvoorbeeld een onderhoudsbeurt van een brug zijn, waardoor er stijgers geplaatst zijn die de brughoogte tijdelijk nog verder verlagen.
Ontwikkeling van de Bridge Profile Scanner
Om de bovenstaande tekortkomingen te mitigeren, wil Sensor Maritime daarom de haalbaarheid onderzoeken van de ontwikkeling van een volledig nieuwe module: de Bridge Profile Scanner (hierna: BPS).
Doel van de BPS
BPS moet op basis van een nog te ontwikkelen sensoroplossing (bestaande uit hardware, embedded software en cloudsoftware) bruggen in kaart gaan brengen op basis van een 2D-vectoranalyse. Terwijl een schip onder een brug doorvaart, moet de sensor realtime in staat zijn om een goed beeld te krijgen van de brug en eventuele additionele (tijdelijke) hoogte-limiterende objecten.
Verwerking van Gegevens
Dit zal vervolgens in een cloudoplossing worden verwerkt, waardoor alle systemen die Bridgescout heeft of op het Cloud-platform zijn aangesloten deze informatie ontvangen. Tezamen met Bridgescout wordt een schipper hierdoor nog beter geïnformeerd over de actuele situatie, hoeft men geen veiligheidsmarge meer in te bouwen en kan men ook rekening houden met bijvoorbeeld de vorm van de brug.
Verbetering van Veiligheid
Een schipper wordt zodoende nog beter in staat gesteld om tijdig te anticiperen op eventuele gevaarlijke situaties. Sensor Maritime wil onderzoeken of het technisch haalbaar is om een BPS-module te ontwikkelen die bij elke meting tot 1 decimeter nauwkeurig is, uitgaande van een snelheid van 8 tot 15 kilometer per uur en enkele duizenden vectorpunten per brug.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 80.700 |
Tijdlijn
Startdatum | 8-4-2020 |
Einddatum | 7-4-2021 |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Sensor Maritimepenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
AtlasSensor Maritime onderzoekt de haalbaarheid van Atlas, een 3D mapping systeem om vaarwegen te monitoren en aanvaringen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
DockAssistSensor Maritime ontwikkelt DockAssist, een sensoroplossing die het aanmeerproces veiliger maakt en schade aan schepen en kades voorkomt. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Glasvezel sensor stripDigistruct ontwikkelt een innovatieve sensor voor het monitoren van bruggen om hun levensduur te verlengen, de vervangingsopgave te verminderen en bij te dragen aan een circulaire economie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Sensor FusionCaptain AI ontwikkelt een omgevings-detectiesysteem dat data van verschillende sensoren combineert om autonome scheepvaart te verbeteren en veiligheid in havens te waarborgen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Dronesysteem ten behoeve van Maritieme InspectiesAquaSmart Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een dronesysteem voor veilige, kosteneffectieve inspecties van watergebonden infrastructuur, ter vervanging van duikers. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Atlas
Sensor Maritime onderzoekt de haalbaarheid van Atlas, een 3D mapping systeem om vaarwegen te monitoren en aanvaringen te verminderen.
DockAssist
Sensor Maritime ontwikkelt DockAssist, een sensoroplossing die het aanmeerproces veiliger maakt en schade aan schepen en kades voorkomt.
Glasvezel sensor strip
Digistruct ontwikkelt een innovatieve sensor voor het monitoren van bruggen om hun levensduur te verlengen, de vervangingsopgave te verminderen en bij te dragen aan een circulaire economie.
Sensor Fusion
Captain AI ontwikkelt een omgevings-detectiesysteem dat data van verschillende sensoren combineert om autonome scheepvaart te verbeteren en veiligheid in havens te waarborgen.
Dronesysteem ten behoeve van Maritieme Inspecties
AquaSmart Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een dronesysteem voor veilige, kosteneffectieve inspecties van watergebonden infrastructuur, ter vervanging van duikers.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
DigiTiSe-BridgeHet project ontwikkelt een energetisch autonome hybride sensor node voor stalen bruggen, die scheuren en belasting detecteert om voorspellend onderhoud te verbeteren en kosten te verlagen. | Mkb-innovati... | € 349.964 | 2020 | Details |
VVW@ZeeHet project ontwikkelt een modulair systeem dat risico's op zee in kaart brengt en adviezen geeft voor veilige operaties van vaartuigen, rekening houdend met diverse omgevingsfactoren. | Mkb-innovati... | € 192.087 | 2023 | Details |
Cyber-physical bridges: The new age of infrastructure.Het project ontwikkelt een systeem voor cyber-fysieke bruggen met sensoren en AI om real-time data te verzamelen, waardoor levensduur, onderhoud en circulair hergebruik van bruggen geoptimaliseerd worden. | Mkb-innovati... | € 191.840 | 2023 | Details |
Ontwikkeling van een smart ship-rolling motion warning systemNext Ocean en Aktis Hydraulics ontwikkelen een innovatief waarschuwing systeem voor schepen om parametrisch slingeren te voorspellen en zo het risico op het verliezen van containers te verminderen. | Mkb-innovati... | € 199.790 | 2021 | Details |
Ontwikkeling hightech inspectiedrones t.b.v. maritieme maintenanceDit project ontwikkelt innovatieve inspectiedrones voor maritieme infrastructuur om kosten te verlagen, veiligheid te waarborgen en onderhoud efficiënter te plannen. | Mkb-innovati... | € 131.425 | 2018 | Details |
DigiTiSe-Bridge
Het project ontwikkelt een energetisch autonome hybride sensor node voor stalen bruggen, die scheuren en belasting detecteert om voorspellend onderhoud te verbeteren en kosten te verlagen.
VVW@Zee
Het project ontwikkelt een modulair systeem dat risico's op zee in kaart brengt en adviezen geeft voor veilige operaties van vaartuigen, rekening houdend met diverse omgevingsfactoren.
Cyber-physical bridges: The new age of infrastructure.
Het project ontwikkelt een systeem voor cyber-fysieke bruggen met sensoren en AI om real-time data te verzamelen, waardoor levensduur, onderhoud en circulair hergebruik van bruggen geoptimaliseerd worden.
Ontwikkeling van een smart ship-rolling motion warning system
Next Ocean en Aktis Hydraulics ontwikkelen een innovatief waarschuwing systeem voor schepen om parametrisch slingeren te voorspellen en zo het risico op het verliezen van containers te verminderen.
Ontwikkeling hightech inspectiedrones t.b.v. maritieme maintenance
Dit project ontwikkelt innovatieve inspectiedrones voor maritieme infrastructuur om kosten te verlagen, veiligheid te waarborgen en onderhoud efficiënter te plannen.