AI Pricing en Forecasting Hulp voor webshops bij bepaling optimale prijs voor service differentiatie

Het project onderzoekt hoe AI retailers kan helpen bij het bepalen van optimale prijzen door concurrentie en klantwaarde te analyseren, ter versterking van hun concurrentiepositie tegen Amazon.

Subsidie
€ 20.000
2020

Projectdetails

Inleiding

In maart 2020 heeft de Amerikaanse webgigant Amazon de Nederlandse markt betreden. Amazon streeft naar marktdominantie in ieder land waar het met zijn marktplaats operationeel is. Retailers kunnen zich op vijf aspecten onderscheiden van de concurrentie: prijs, product (breed of diep assortiment), bereik (zoveel mogelijk klanten bereiken met een combinatie van winkels en online), service en beleving.

Concurrentieanalyse

De eerste drie – prijs, product en bereik – worden in de huidige compleet transparante markt steeds lastiger en zullen door de verwachte groei van Amazon nog minder geschikt worden als wapen in de strijd.

Onderzoeksdoel

In dit onderzoek willen we onderzoeken hoe AI kan helpen een optimale prijs te berekenen, gericht op het prijsniveau van de concurrentie en tegelijkertijd ook de overige toegevoegde waarde. Hierbij wordt een verregaand onderzoek gedaan naar wat de kwantitatieve (optimale) premium kan zijn die de klant wil betalen voor de service en beleving die wordt aangeboden.

Haalbaarheidstudie

In deze haalbaarheidstudie willen we onderzoeken hoe door een combinatie van interne expertise, lokale data en Artificial Intelligence (AI) een accuraat forecastmodel -en webapplicatie worden ontwikkeld waarmee de klantvraag- en concurrentie in kaart kan worden gebracht om retailers te helpen de optimale prijs te bepalen.

Thema en Subthema's

Het onderzoek sluit aan bij het thema HTSM/ICT, specifiek in de subthema’s Smart Industry en ICT. Wij onderzoeken namelijk hoe een tool, gebaseerd op Artificial Intelligence en een interface, de optimale prijs kan worden bepaald door de toegevoegde waarde in een premium te kwantificeren.

Verwachte Impact

De voorgenomen activiteiten van Valory moeten de concurrentiepositie van retailers en E-Commerce spelers verhogen, waardoor de genoemde - in Zuid-Holland zwaar vertegenwoordigde bedrijven - een betere concurrentiepositie krijgen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Valorypenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Artificial Intelligence voor ecommerce

Dit haalbaarheidsonderzoek onderzoekt de toepassing van AI voor kleine e-commerce ondernemingen om consumenten gedrag te voorspellen en zo hun bedrijfsvoering te optimaliseren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

ATLAS

Posthuma Partners Advies B.V. ontwikkelt het ATLAS-platform voor dynamische prijsstelling van diensten, gebaseerd op data-analyse, om eerlijke prijzen te bieden en marktinvloeden te integreren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Data driven inkoop framework

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een gelaagd ML/AI-model voor een SaaS-systeem dat dynamische, op gebruikersinput gebaseerde, domein-agnostische (inkoop)enquêtes in het Nederlands genereert.

€ 20.000
Mkb-innovati...

AI waste reducer Vermindering verspilling in sierteelt door big data en AI

Dit project ontwikkelt een AI-gestuurd forecastmodel en webapplicatie om de vraag naar versproducten te voorspellen, waardoor verspilling vermindert en kostenbesparingen voor retailers worden gerealiseerd.

€ 20.000
Mkb-innovati...

E-commerce FMCG

Onderzoek naar een AI-gedreven SaaS-systeem dat verspilling vermindert door vraagvoorspelling en efficiëntere productie-inkoop via nieuwe algoritmen en modellen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Dynamo

Dit project ontwikkelt een datagedreven tool, Dynamo, voor winkelcentra om fysieke winkels te optimaliseren en de impact van online aankopen te verminderen door real-time analytics en 3D-modellering.

€ 199.500
Mkb-innovati...

OogVo

Holland AI en Laméris ontwikkelen een AI-gestuurd point-of-care product voor snellere en goedkopere diagnose van oogafwijkingen, met focus op diabetische retinopathie.

€ 124.363
Mkb-innovati...

Autonoom en intelligent pick-én stackrobotsysteem

Het project ontwikkelt een autonoom orderpicksysteem voor e-commerce-magazijnen om efficiëntie te verhogen en kosten te verlagen, met demonstratie bij een klant in Zuid-Holland.

€ 138.357
Mkb-innovati...

Doorbreken van barrières voor gebruik van AI algoritmes in de gezondheidszorg.

Het project ontwikkelt een cloud-based platform met AI-technologie voor verbeterde medische diagnostiek, gericht op snellere, nauwkeurigere behandelingen en kostenbesparingen in de gezondheidszorg.

€ 329.700
Mkb-innovati...

GroundBot & Skyscout

Het project ontwikkelt een autonoom inspectie- en bewerkingssysteem voor de landbouw door drones en robots te combineren met AI, gericht op efficiëntie en duurzaamheid.

€ 280.700