AME AC-laadplatform
Het project AME richt zich op het ontwikkelen van een betaalbaar AC-laadplatform met V2G-technologie om de laadinfrastructuur in Nederland te versnellen en CO2-uitstoot te verminderen.
Projectdetails
Aanleiding
Vanuit het Klimaatakkoord geldt dat Nederland in 2050 95% minder CO2 moet uitstoten ten opzichte van 1990. Om dit te realiseren is elektrificatie als één van de centrale pijlers gesteld.
Tezamen met het feit dat ca. 1/5e van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland afkomstig is van wegverkeer, heeft Nederland als doelstelling om in 2030 te beschikken over een laadcapaciteit van 1,8 miljoen (semi-) publieke en private laadpunten. Dit betreft een vervijfvoudiging van het huidige aantal beschikbare laadpunten.
Daarnaast is er een dringende noodzaak voor meer flexibiliteit in het elektriciteitsnet om een stabiel energiesysteem en leveringszekerheid in 2030 te garanderen. Vehicle-to-Grid (V2G) technologie biedt de mogelijkheid om door vraagsturing en flexibele opslag het energiesysteem in meer flexibiliteit te voorzien.
Doelstelling
De doelstelling van AME is het creëren van impact in de laadpalensector door een significante bijdrage te leveren aan de acceleratie van betaalbare laadinfrastructuur en de introductie van AC V2G-technologie in Nederland. AME beoogt binnen de sector:
- Een marktmodel op te zetten en te optimaliseren waarin het potentieel van slim laden gerealiseerd wordt.
- De uitdagingen rondom bidirectioneel laden te onderzoeken en een oplossing voor te ontwikkelen.
- Via volledige in-house ontwikkeling van laadtechniek de kostprijs drastisch te verlagen.
- De digitale uitwisseling van gegevens te vergemakkelijken.
Korte omschrijving
De voornaamste experimentele R&D-werkzaamheden waar AME zich binnen dit pilotproject op focust, zijn gericht op vier modules binnen het AC-laadplatform, te weten:
- Radiotechnologieën
- Dynamic Load Management
- Bidirectionele energiestroom
- Voltage- en kalibratiemetingen
Om het functioneren van deze modules voor langere tijd en op grote schaal te garanderen, zijn de activiteiten binnen dit pilotproject gericht op onderzoek, (door)ontwikkeling en verificatie van:
- Software tooling (e.g. connectiviteit (LAN, Bluetooth etc.), smart home integratie, remote management, UI).
- Elektronica tooling (e.g. integratie, sensoren, connectiviteit, lekstroombeveiliging, V2G).
- Mechanica tooling (e.g. temperatuurhuishouding, impact resistentie, IP waterdichtheid).
- V2G-integratie.
Om maximaal resultaat te behalen in het kader van energiemanagement, worden tot slot de beste setup parameters per use case gedefinieerd.
Resultaat
Het resultaat van dit project is een technisch werkende en functionele pilot AC-laadplatform voor elektrische voertuigen: een 22kW 3-fase AC-bestemmingslader met V2G-integratie.
Het idee is om een geïntegreerde oplossing aan te bieden, die aan te passen is aan de unieke gebruikerswensen (ten aanzien van o.a. connectiviteit en energiemetingen) tegen een concurrerende verkoopprijs.
Door de unieke toevoeging van V2G-functionaliteit, is zij in staat energiemanagement grootschalig te optimaliseren. Concreet ligt de verkoop in Nederland naar verwachting rond de 94.000 laadpalen voor de periode 2023-2030.
De verwachte en beoogde bijdrage van AME aan de totale Nederlandse behoefte aan laadpalen komt daarmee uit op 15,9%. Gebruik van V2G-technologie zal in Nederland (afhankelijk van het gebruikersprofiel) tussen de 10 en 120 kton aan CO2-emissie kunnen reduceren als gevolg van vraagsturing, en in tot 11% van de behoefte voor flexibele energieopslag voorzien.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 299.673 |
Tijdlijn
Startdatum | 8-12-2022 |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Applied Micro Electronics AME" B.V."
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen DEI+
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Herindiening Experiment Smart Charging Algoritmes en Protocollen voor EVsDit project ontwikkelt en test een open smart charging protocol voor het optimaliseren van laadpalen, gericht op het verbeteren van flexibiliteit en samenwerking in de energie- en systeemmarkten. | Demonstratie... | € 1.094.813 | 2020 | Details |
Smart Charging Pilot op transformator niveauDit DEI-project valideert een nieuwe smart charging technologie voor het efficiënt bundelen van laadpalen, om congestie te voorkomen en het opladen van EV's te versnellen. | Demonstratie... | € 394.835 | Onbekend | Details |
Plug & Play Artificial Energy IntelligenceHet project ontwikkelt een plug & play energiebesparingssoftware met kunstmatige intelligentie voor de industrie, gericht op CO2-reductie en kostenbesparing, getest in twee pilotomgevingen. | Demonstratie... | € 120.420 | Onbekend | Details |
Living Lab: Sturing en verbinding van energie flexibele gebouwen en auto'sHet project ontwikkelt een platform voor het optimaliseren van energieprestaties van gebouwen, gericht op duurzame energie-uitwisseling en het waarborgen van comfort, met als doel CO2-uitstoot te minimaliseren. | Demonstratie... | € 60.025 | 2019 | Details |
Vlakplaattractiebatterijen voor aFRRHet project ontwikkelt een innovatieve loodzuur vlakplaattractiebatterij en een aggregatorplatform om duurzame energieopslag te optimaliseren, congestie te verminderen en de energietransitie te ondersteunen. | Demonstratie... | € 440.813 | 2019 | Details |
Herindiening Experiment Smart Charging Algoritmes en Protocollen voor EVs
Dit project ontwikkelt en test een open smart charging protocol voor het optimaliseren van laadpalen, gericht op het verbeteren van flexibiliteit en samenwerking in de energie- en systeemmarkten.
Smart Charging Pilot op transformator niveau
Dit DEI-project valideert een nieuwe smart charging technologie voor het efficiënt bundelen van laadpalen, om congestie te voorkomen en het opladen van EV's te versnellen.
Plug & Play Artificial Energy Intelligence
Het project ontwikkelt een plug & play energiebesparingssoftware met kunstmatige intelligentie voor de industrie, gericht op CO2-reductie en kostenbesparing, getest in twee pilotomgevingen.
Living Lab: Sturing en verbinding van energie flexibele gebouwen en auto's
Het project ontwikkelt een platform voor het optimaliseren van energieprestaties van gebouwen, gericht op duurzame energie-uitwisseling en het waarborgen van comfort, met als doel CO2-uitstoot te minimaliseren.
Vlakplaattractiebatterijen voor aFRR
Het project ontwikkelt een innovatieve loodzuur vlakplaattractiebatterij en een aggregatorplatform om duurzame energieopslag te optimaliseren, congestie te verminderen en de energietransitie te ondersteunen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
ORKEST – Optimal integration of network flexibiilty and asset intelligence to increase large-scale integration of RES, while maintaining reliabilityHet project richt zich op het ontwikkelen van optimalisatiemethoden en tools voor actief capaciteitsbeheer van overvolle netten, om de energietransitie te versnellen en de betrouwbaarheid te waarborgen. | Missiegedrev... | € 2.602.933 | 2023 | Details |
Energy Control Businesspark – EcofactorijHet project ontwikkelt een schaalbaar, semi-autonoom lokaal energiesysteem (SALECS) om netcongestie te verminderen en duurzame energieproductie op bedrijventerreinen te optimaliseren. | Missiegedrev... | € 3.251.249 | 2023 | Details |
ROBUSTROBUST ontwikkelt een integraal flexibiliteitssysteem op stadsregioniveau om lokale congestie te verminderen en de inzet van duurzame energie en elektrisch vervoer te optimaliseren. | Missiegedrev... | € 3.327.753 | 2021 | Details |
ORKEST – Optimal integration of network flexibiilty and asset intelligence to increase large-scale integration of RES, while maintaining reliability
Het project richt zich op het ontwikkelen van optimalisatiemethoden en tools voor actief capaciteitsbeheer van overvolle netten, om de energietransitie te versnellen en de betrouwbaarheid te waarborgen.
Energy Control Businesspark – Ecofactorij
Het project ontwikkelt een schaalbaar, semi-autonoom lokaal energiesysteem (SALECS) om netcongestie te verminderen en duurzame energieproductie op bedrijventerreinen te optimaliseren.
ROBUST
ROBUST ontwikkelt een integraal flexibiliteitssysteem op stadsregioniveau om lokale congestie te verminderen en de inzet van duurzame energie en elektrisch vervoer te optimaliseren.