Onafhankelijk secundair regel reservevermogen (aFRR) aan te bieden uit een pool van elektrische auto

Dit project ontwikkelt een onafhankelijke aggregatorrol voor elektrische voertuigen om flexvermogen op de aFRR-markt aan te bieden, waardoor de toegang tot deze markt wordt vergemakkelijkt en de dekkingsgraad verhoogt.

Subsidie
€ 105.750
2019

Projectdetails

Aanleiding

Elektrische auto's zijn één van de meest veelbelovende apparaten om flexibiliteit te leveren aan het net. E-auto's kunnen als flexvermogen aangeboden worden op de regel- en reservemarkt om een directere bijdrage te leveren aan netbalancering. Dit maakt de financiële case voor slim laden aantrekkelijker en de impact voor de energietransitie groter.

Tot op heden is toegang tot deze regelmarkt enkel mogelijk door middel van een directe afspraak met de energieleverancier en programmaverantwoordelijke (PV) partij van de klant en bijbehorende meter. Dit betekent in de praktijk dat slim laden-dienstverleners afspraken moeten maken met energieleveranciers of klanten moeten laten switchen naar hun partners.

Mede door deze complexiteit ligt een groot onbenut potentieel in de vorm van accu's in elektrische of hybride auto's. Nederland kent veel energieleveranciers en de meeste PV-partijen zijn niet actief op regel- en reservemarkten en hebben te weinig capaciteit hiervoor. Aangezien de meeste ontwikkelingen op het gebied van e-auto flexvermogen energieleverancier afhankelijk zijn, is er momenteel slechts een flexdekking van circa 1-2% van het huidige e-wagenpark.

Doelstelling

Het doel van dit pilotproject is om de mogelijkheid te ontwikkelen om e-auto flexvermogen energieleverancier onafhankelijk aan te kunnen bieden op de regel- en reservemarkt. Dit is in lijn met de E-directive van de EU, die voorschrijft dat alle afnemers toegang moeten hebben tot de elektriciteitsmarkten om hun flexibiliteit te verhandelen.

In nauwe samenwerking met TenneT zal men daarom in dit project aantonen, onderzoeken en bepalen hoe een onafhankelijke aggregatorrol in het algemeen en specifiek een onafhankelijke aggregator van EV's vorm zou moeten krijgen om mee te kunnen bieden op de bestaande landelijke flexmarkt.

Hiervoor zal men met TenneT moeten onderzoeken, ontwikkelen en bepalen hoe men met een pool aan e-auto's aan de eisen van de aFRR-markt kan voldoen om dit flexvermogen te kunnen aanbieden. Men beoogt met dit project (mede) de standaard te bepalen voor de algemene onafhankelijke aggregatorrol en specifiek voor het direct aanbieden van e-auto assets op de aFRR-markt. Hiermee zal een potentieel veel hogere dekkingsgraad (10-20%) mogelijk worden van het potentieel beschikbare regel- en reservevermogen van e-auto's.

Korte omschrijving

Jedlix ontwikkelt de biedregels, gridcodes, bied- en stuur- en forecastingalgoritmes, en communicatiesignalen om het flexvermogen van e-auto's te kunnen aanbieden op de aFRR-markt. Deze moeten aansluiten bij de systematiek, berichtenverkeer en elektriciteitscodes van TenneT.

TenneT is van belang voor de afstemming over de baseline (wat er geladen zou zijn zonder sturing van Jedlix) en settlement (afrekening tussen marktpartijen op basis van de baseline, realisatie en prijzen) inzake de afrekening van de vraagsturing.

Wanneer het model is ontwikkeld, zal Jedlix deze op pilot-schaal testen bij 100-200 e-auto rijders. Verder ontwikkelt Jedlix verschillende gamificatie-elementen om gebruikers te activeren. Afspraken over de baseline, systematiek, het berichtenverkeer en elektriciteitscodes zullen resulteren in een openbare standaard voor de onafhankelijke aggregatorrol.

Resultaat

De beoogde resultaten van het pilotproject zijn:

  1. Met TenneT (mede) bepalen op basis van onderzoek en ontwikkeling wat de technische eisen aan een huishouden met een EV kunnen/moeten zijn om toegang te krijgen tot de aFRR-markt, zoals de EU voorschrijft.
  2. Met TenneT (mede) bepalen op basis van onderzoek en ontwikkeling onder welke voorwaarden een onafhankelijk aanbieder van aggregatiediensten op huishoudelijk niveau mag opereren op de aFRR-markt.
  3. Aantonen dat Jedlix een onafhankelijke aggregatorrol voor EV's op zich kan nemen om zo energieleverancier onafhankelijk flexvermogen te kunnen aanbieden.
  4. Aantonen dat het mogelijk is om energieleverancier onafhankelijk middels een pool flexvermogen op de aFRR-markt regelvermogen aan te bieden.
  5. Leren hoe e-rijders het best gemotiveerd kunnen worden om enerzijds hun auto aan te bieden als flexvermogen en anderzijds gedrag te vertonen waardoor het energiesysteem optimaal kan profiteren van het aangeboden flexvermogen. Denk hierbij naast financiële prikkels ook aan niet-financiële prikkels voor de gebruikers.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 105.750

Tijdlijn

Startdatum10-1-2019
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2019

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Jedlix B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen DEI+

Demonstratie...

Volgende stap in de energie transitie: V2G voor virtual power plants.

Jedlix ontwikkelt een aansturingsprogramma voor decentrale autoaccu's om het elektriciteitsnet te stabiliseren en CO2-uitstoot te verminderen door duurzame energie op te slaan en terug te leveren.

€ 129.600
Demonstratie...

Wattflex: ontwikkeling van coöperatieve aggregator diensten

Het project ontwikkelt en test een hybride coöperatieve aggregator voor lokale energiecoöperaties, gericht op het optimaliseren van flexibiliteit en het leveren van regelvermogen aan energiemarkten.

€ 1.317.013
Demonstratie...

Vlakplaattractiebatterijen voor aFRR

Het project ontwikkelt een innovatieve loodzuur vlakplaattractiebatterij en een aggregatorplatform om duurzame energieopslag te optimaliseren, congestie te verminderen en de energietransitie te ondersteunen.

€ 440.813
Demonstratie...

AME AC-laadplatform

Het project AME richt zich op het ontwikkelen van een betaalbaar AC-laadplatform met V2G-technologie om de laadinfrastructuur in Nederland te versnellen en CO2-uitstoot te verminderen.

€ 299.673
Demonstratie...

Open VPP: Pilot Flexibilisering

Het project ontwikkelt een pilot voor een Open Virtual Power Plant die kleinschalige en mobiele energie-assets bundelt om flexibiliteit te bieden op elektriciteitsmarkten en congestieproblemen op te lossen.

€ 1.197.454

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Missiegedrev...

Local Energy Hubs (als oplossingsrichting voor de te verwachte explosieve toename in elektrisch vervoer in de logistieke sector i.c.m. Zon PV op daken)

Het project ontwikkelt een Local Energy Hub voor industrieterreinen om duurzame energie efficiënter te benutten, congestie te managen en grootschalige zonnestroomopwekking te faciliteren.

€ 1.386.415
Missiegedrev...

ROBUST

ROBUST ontwikkelt een integraal flexibiliteitssysteem op stadsregioniveau om lokale congestie te verminderen en de inzet van duurzame energie en elektrisch vervoer te optimaliseren.

€ 3.327.753
Missiegedrev...

Energy Control Businesspark – Ecofactorij

Het project ontwikkelt een schaalbaar, semi-autonoom lokaal energiesysteem (SALECS) om netcongestie te verminderen en duurzame energieproductie op bedrijventerreinen te optimaliseren.

€ 3.251.249
Missiegedrev...

Intelligente flexibiliteit door geïntegreerde hybride opslagtechnologieën (“FLEXINet”)

FLEXINet ontwikkelt een integraal systeem voor hybride energieopslag in gebouwen, gericht op verduurzaming en flexibiliteit van elektriciteitsvoorzieningen, met sociale acceptatie als kernaspect.

€ 5.711.574
Missiegedrev...

Maximale energie-en bufferflexibiliteit met utiliteitsgebouwen en bodemenergie in (Z)LT-netten

MaxFlex-ZLT versnelt de energietransitie door bodemenergiecentrales te optimaliseren, waardoor kosten met 20% dalen en duurzame verwarming en koeling met een positieve impact op het elektriciteitsnet worden gerealiseerd.

€ 2.895.337