WAAM for Aluminum Boat Hulls and Parts
MX3D en KM Yachtbuilders ontwikkelen met Dykstra een innovatief WAAM-proces voor het efficiënt en gecertificeerd 3D-printen van complexe aluminium jachtonderdelen.
Projectdetails
Inleiding
MX3D en KM Yachtbuilders gaan in samenwerking met Dykstra in dit R&D-project parametrisch ontworpen aluminium onderdelen en constructies ontwikkelen voor de jachtbouwindustrie. Deze onderdelen worden geprint met een Wire and Arc Additive Manufacturing (WAAM) proces, waarbij de juiste (certificeerbare) materiaaleigenschappen worden gewaarborgd.
Probleemstelling
De huidige beschikbare kennis van WAAM met aluminium is ontoereikend om te kunnen beoordelen of het efficiënt en gecertificeerd printen van complexe maritieme onderdelen en parametrisch ontworpen rompen met geïntegreerde structuren mogelijk is. Met name het efficiënt en gecertificeerd printen in relatie tot de omvang, vormvrijheid en metallurgische eigenschappen is complex.
Uitdagingen
Één van de uitdagingen is daarom het kunnen vertalen van de requirements uit de nautische markt naar een certificeerbaar ontwerp dat kan worden ontwikkeld met het WAAM-proces. Uitdagingen bevinden zich op de volgende onderwerpen:
- 3D-printing van aluminium.
- Vormvrijheid van complexe geometrische objecten.
- Reductie van de resterende materiaalspanning en vermoeiing.
- Monitoring van de laag depositiestrategie.
- Verhogen van de efficiëntie van WAAM.
Samenwerking en Kennisdeling
Hierbij is de kennis en ervaring van partners noodzakelijk om tot een gestructureerde oplossing te komen voor de toepassing van slimme moderne productietechnologieën in de maritieme sector.
Innovatieve Ontwikkelingen
De ontwikkeling van een innovatief WAAM-proces biedt mogelijkheden op het gebied van reshoring, versnelde innovatiecycli, custom en low-cost snel printen van unieke oplossingen die juist in de grote vaderlandse markt voor custom (zeil)jachten zo onontbeerlijk zijn.
Prototype Ontwikkeling
Daarnaast gaan de projectpartners prototypeonderdelen ontwikkelen die getest en gevalideerd worden voor toepassing in de maritieme industrie.
Resultaten
Dit project resulteert in:
- Dynamische 3D-modellen (inclusief algoritmen) voor het printen van WAAM-aluminium onderdelen.
- Gewenste printparameters ten behoeve van certificering van onderdelen.
- Positionerings- en monitoringsysteem.
- (Gecertificeerde) prototypes van jachtonderdelen.
- Showcase (2020) van geprinte onderdelen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 151.025 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2019 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- MX3D B.V.penvoerder
- KM Yachtservices
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Advanced (Very) Large Scale Additive Manufacturing met BioplasticsTPE en RB ontwikkelen bioplastics en ALSAM-technologie voor seriematige productie in kustbescherming, meubelindustrie en bouw, om een nieuwe markt voor grootschalig 3D-printen te creëren. | Mkb-innovati... | € 141.470 | 2018 | Details |
Controlled & Authorized Additive Manufacturing (CAAM)CAAM ontwikkelt een veilig en gecontroleerd 3D printproces dat kwaliteit waarborgt en intellectueel eigendom beschermt voor massaal gebruik. | Mkb-innovati... | € 299.425 | 2020 | Details |
10FM: hybride compound voor XL functionele parts10XL en Transmare Compounds ontwikkelen een nieuw kunststof compound (10FM) voor hybride fabricage van grote maritieme producten, gericht op functionele modellen en prototypes. | Mkb-innovati... | € 118.340 | 2017 | Details |
Lichtgewicht Technologie uit de Autmotive Sector toepassen op de ScheepsbouwDonkervoort ontwikkelt de X-Core technologie voor kosteneffectieve productie van koolstofvezelcomponenten, gericht op de auto- en scheepsbouw, met als doel materiaal- en kostenbesparing. | Mkb-innovati... | € 196.059 | 2015 | Details |
Applied Artificial Intelligence for Light Weight Construction EngineeringHet project ontwikkelt een AI-module voor AutoCAD om ontwerp- en engineeringtaken te automatiseren in de scheepsbouw. | Mkb-innovati... | € 269.360 | 2022 | Details |
Advanced (Very) Large Scale Additive Manufacturing met Bioplastics
TPE en RB ontwikkelen bioplastics en ALSAM-technologie voor seriematige productie in kustbescherming, meubelindustrie en bouw, om een nieuwe markt voor grootschalig 3D-printen te creëren.
Controlled & Authorized Additive Manufacturing (CAAM)
CAAM ontwikkelt een veilig en gecontroleerd 3D printproces dat kwaliteit waarborgt en intellectueel eigendom beschermt voor massaal gebruik.
10FM: hybride compound voor XL functionele parts
10XL en Transmare Compounds ontwikkelen een nieuw kunststof compound (10FM) voor hybride fabricage van grote maritieme producten, gericht op functionele modellen en prototypes.
Lichtgewicht Technologie uit de Autmotive Sector toepassen op de Scheepsbouw
Donkervoort ontwikkelt de X-Core technologie voor kosteneffectieve productie van koolstofvezelcomponenten, gericht op de auto- en scheepsbouw, met als doel materiaal- en kostenbesparing.
Applied Artificial Intelligence for Light Weight Construction Engineering
Het project ontwikkelt een AI-module voor AutoCAD om ontwerp- en engineeringtaken te automatiseren in de scheepsbouw.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
3D printing for high performance offshore shipping10XL voert een haalbaarheidsstudie uit naar het 3D-printen van hogesnelheidsvaartuigen tot 18 meter, met focus op stijfheid, sterkte en innovatieve materialen en processen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Unlocking serial Aluminium Additive Manufacturing with Molten Metal Deposition technologyValCUN develops a revolutionary Molten Metal Deposition technology for efficient, cost-effective, and rapid additive manufacturing of complex aluminum parts for serial production. | EIC Accelerator | € 2.499.987 | 2024 | Details |
Circleworkboats: modulaire circulaire 3D print werkbotenDeze studie onderzoekt de haalbaarheid van 3D-geprinte werkboten van 100% gerecycled materiaal en ontwikkelt een circulaire bouwmethode. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Interne rolkooi scannerVAM ontwikkelt een digitale 3D-scanner om rolkooien efficiënter en nauwkeuriger te ontwerpen, wat tijd en kosten bespaart. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Heterogeneities-guided alloy design by and for 4D printingHeteroGenius4D aims to develop tailored alloys for additive manufacturing by leveraging microstructural heterogeneities to enhance performance and enable 4D printing through integrated computational materials engineering. | ERC Starting... | € 1.499.999 | 2024 | Details |
3D printing for high performance offshore shipping
10XL voert een haalbaarheidsstudie uit naar het 3D-printen van hogesnelheidsvaartuigen tot 18 meter, met focus op stijfheid, sterkte en innovatieve materialen en processen.
Unlocking serial Aluminium Additive Manufacturing with Molten Metal Deposition technology
ValCUN develops a revolutionary Molten Metal Deposition technology for efficient, cost-effective, and rapid additive manufacturing of complex aluminum parts for serial production.
Circleworkboats: modulaire circulaire 3D print werkboten
Deze studie onderzoekt de haalbaarheid van 3D-geprinte werkboten van 100% gerecycled materiaal en ontwikkelt een circulaire bouwmethode.
Interne rolkooi scanner
VAM ontwikkelt een digitale 3D-scanner om rolkooien efficiënter en nauwkeuriger te ontwerpen, wat tijd en kosten bespaart.
Heterogeneities-guided alloy design by and for 4D printing
HeteroGenius4D aims to develop tailored alloys for additive manufacturing by leveraging microstructural heterogeneities to enhance performance and enable 4D printing through integrated computational materials engineering.