Lichtgewicht Technologie uit de Autmotive Sector toepassen op de Scheepsbouw

Donkervoort ontwikkelt de X-Core technologie voor kosteneffectieve productie van koolstofvezelcomponenten, gericht op de auto- en scheepsbouw, met als doel materiaal- en kostenbesparing.

Subsidie
€ 196.059
2015

Projectdetails

Openbare samenvatting

Inleiding

In de afgelopen jaren heeft Donkervoort een nieuwe productietechnologie ontwikkeld genaamd: X-Core. De technologie maakt het mogelijk om op een kosten- en energie-effectieve wijze koolstofvezelversterkte kunststofcomponenten te ontwerpen. X-Core bestaat uit een kernmateriaal dat drukken genereert tijdens de productiecyclus. Hierdoor is het mogelijk om kostbare autoclaafprocessen te vermijden.

Voordelen van X-Core

Daarnaast is het mogelijk om producten te produceren in een gesloten mal, waardoor er minder vezelmateriaal nodig is, niet verlijmd hoeft te worden en bijna niet nabewerkt hoeft te worden. De X-Core schuimkern beschikt over superieure materiaaleigenschappen, zoals:

  • Energieabsorptie bij impact
  • Treksterkte
  • Compressiesterkte
  • Rek

Samenwerking met Autofabrikanten

Verschillende internationale autofabrikanten hebben interesse getoond in de technologie en er is een samenwerking gestart voor het doorontwikkelen van X-Core naar serieproductie. Hiervoor is aluminium tooling ontwikkeld, bestand tegen hoge drukken, om de componenten in een industriële oven te “curen”.

Vraag in de Scheepsbouw

Uit gesprekken met jachtbouwer Wajer & Wajer Yachts B.V. kwam naar voren dat ook in de scheepsbouw een stijgende vraag is naar lichtere constructies. In de scheepsbouw zijn de componenten vele malen groter dan in de automobielindustrie. Hierdoor is het kostentechnisch niet mogelijk om een autoclaaf toe te passen.

Productie-uitdagingen

Daarnaast maken de grote productiemallen het erg lastig om te werken met hoge drukken. Daardoor is de scheepsbouw overgeleverd aan productieprocessen zoals vacuüminjectie. Maar juist door de relatief lage drukken in dit productieproces is veel extra hars en vezelmateriaal nodig. Daarnaast is er veel nabewerking nodig om de verschillende componenten met elkaar te verlijmen.

Conclusie

Door het productieproces van Donkervoort toe te passen op de scheepsbouw zou dus veel materiaal, energie, arbeid en kosten bespaard kunnen worden. Echter, zouden de productiemallen voor een scheepsromp van aluminium gemaakt worden, dan zou dit resulteren in enorm grote, zware, onhandelbare componenten.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 196.059

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2015

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Donkervoort Automobielen B.V.penvoerder
  • Wajer & Wajer Yachts B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Automatisch & duurzaam composiet productieproces (Auduco)

Het project richt zich op het ontwikkelen van een geautomatiseerd, duurzaam composiet productieproces met circulaire oplossingen voor composietafval, gericht op kosten-efficiëntie en milieuvriendelijkheid.

€ 200.000
Mkb-innovati...

Brandnetelvezel composiet; Een golfslagbrekende innovatie

Dit project ontwikkelt een recyclebaar biobased composiet voor schokdempende onderstellen in hoge snelheidsboten, ter vermindering van rugklachten.

€ 153.230
Mkb-innovati...

Composieten watertransporttechnologie

Donkervoort en Hytrans ontwikkelen samen innovatieve composieten voor watertransportsystemen en auto-onderdelen, gericht op efficiëntie en waterveiligheid in de toekomst.

€ 173.467
Mkb-innovati...

WAAM for Aluminum Boat Hulls and Parts

MX3D en KM Yachtbuilders ontwikkelen met Dykstra een innovatief WAAM-proces voor het efficiënt en gecertificeerd 3D-printen van complexe aluminium jachtonderdelen.

€ 151.025
Mkb-innovati...

Circular Sunroof System

Het project richt zich op de ontwikkeling van duurzame, lichtgewicht sunroof frames uit innovatieve thermoplastische composieten, ter vermindering van CO2-uitstoot in de automotive sector.

€ 196.181

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

STUDIE NAAR NIEUWE TECHNOLOGIE VOOR SERIEMATIG 3D PRINTEN

Fiberneering onderzoekt de opschaling en automatisering van hun unieke 3D printproces voor het kosteneffectief produceren van grote series vezelversterkte en niet-versterkte producten.

€ 20.000
LIFE Standar...

Materials, 2D-3D flattening and Processing, to optimize the topology and create breakthrough zero-waste Composite structural solutions

The ZeroWasteLIFE project aims to enhance the sustainability of composite materials through innovative design and recycling methods, targeting significant reductions in energy use and emissions.

€ 1.812.848
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek naar de ontwikkeling van een duurzaam gebouwde zeilboot

Dit haalbaarheidsonderzoek richt zich op de ontwikkeling van een duurzame zeilboot van vlas met gerecycled schuim, gericht op CO2-neutraal bouwen en een lichtgewicht constructie.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Biobased autoplatform

Donkervoort ontwikkelt een duurzaam autoplatform van biologische materialen om de carbon footprint met 75% te verlagen, en onderzoekt de technische en economische haalbaarheid voorafgaand aan R&D.

€ 20.000
2.2 - Hernie...

De CompoFoil; “verduurzaming door opschaling van windvoortstuwing in de zeevaart”

Het project valideert een lichtere, goedkopere composietvariant van windvoortstuwing voor zeeschepen ter verduurzaming van de zeevaart.

€ 551.363