Interne rolkooi scanner

VAM ontwikkelt een digitale 3D-scanner om rolkooien efficiënter en nauwkeuriger te ontwerpen, wat tijd en kosten bespaart.

Subsidie
€ 20.000
2022

Projectdetails

Inleiding

V.A. Fabrication B.V. (VAM) is actief in de automotive sector. In deze sector zijn ze gespecialiseerd in de ontwikkeling en vervaardiging van rolkooien en het op maat maken van chassis builds.

Huidige Opdracht

In een huidige opdracht van een klant ontwikkelt VAM een rolkooi. Voor dit voertuig wordt een groot aantal elementen samengevoegd alvorens de rolkooi ontwikkeld, gemaakt en geplaatst wordt.

Probleemstelling

Idealiter wordt na de bouw door verschillende toeleveranciers het chassis afgeleverd bij VAM zodat de rolkooi op maat gemaakt kan worden. Echter, in verband met geheimhouding van deze verschillende elementen, is dit niet mogelijk. VAM moet aan de hand van tekeningen en handmetingen deze rolkooi ontwerpen.

Toleranties en Digitale Methode

Vanwege verschillende toleranties binnen de producten bij elke toeleverancier passen niet alle onderdelen exact op elkaar wanneer deze geassembleerd worden. Hiervoor wil VAM een nieuwe digitale methode ontwikkelen om 3D-scans te maken van de verschillende objecten.

Scannen en Ontwerpen

Deze nieuwe methode scant de basis van het voertuig en voegt de verschillende onderdelen samen tot een nieuwe 3D-tekening. Vervolgens wordt deze 3D-tekening omgezet naar de 3D-werkomgeving (SolidWorks) van VAM en kan de rolkooi precies worden ontworpen.

Tijdswinst

Met deze nieuwe methode wordt de tijd van het inmeten en ontwerpen van het buigplan met 50% gereduceerd. VAM is handmatig ongeveer 12 uur bezig met het inmeten en tekenen van de rolkooi. Met de nieuwe methode is VAM hier ongeveer 6 uur mee kwijt. In totaal wordt hiermee de tijd van het inmeten, ontwerpen, produceren en monteren van een rolkooi met 10% verlaagd.

Voordelen van de 3D-scan

De puntenwolk die gecreëerd wordt door de 3D-scan zorgt ervoor dat het CAD-design eenvoudig aanpasbaar is. Omdat het productieprogramma in communicatie staat met SolidWorks, wordt deze aan de hand van de scan en tekening automatisch mee veranderd. Hierdoor kan de machinefile automatisch aan de machines doorgeven wanneer er veranderingen moeten worden doorgevoerd.

Foutmarges en Materiaalbesparing

Bijkomend voordeel is dat de foutmarges omlaag gaan doordat de 3D-scan rondom het skelet van het voertuig preciezer is dan de handmetingen die op dit moment uitgevoerd worden. De scan zorgt ervoor dat er minder fouten gemaakt worden in het ontwerp en bespaart naast tijd ook materiaal. Proefbuigingen zijn met de nieuwe methode namelijk niet meer nodig.

Opleiding en Kosten

Metaalbewerking op de huidige manier zit niet in het takenpakket van de metaalbewerkingsopleiding. Hierdoor moet VAM zelf haar mensen opleiden om de rolkooien en het juiste buigplan te kunnen ontwerpen. Door de nieuwe methode is de drempel naar het ontwerpen een stuk kleiner, doordat de inmeetstap vergemakkelijkt is. De opleidingskosten en -doorlooptijd voor nieuwe werknemers liggen hierdoor een stuk lager.

Doel van het Haalbaarheidsonderzoek

Dit haalbaarheidsonderzoek heeft als doel om te onderzoeken of het technisch haalbaar is om deze innovatie te realiseren. Dat wil zeggen, of de scanner daadwerkelijk de binnenruimte van het chassis zoals VAM die voor ogen heeft kan inscannen en omzetten in een puntenwolk.

Omzetting naar 3D-tekening

Deze puntenwolk moet vervolgens omgezet worden in een 3D-tekening, waarna het tekenprogramma kan communiceren met de machine om de afwijkingen in het buigplan te bepalen.

KIA-sleuteltechnologie

Het haalbaarheidsonderzoek sluit aan op de KIA-sleuteltechnologie: Engineering and fabrication technologies. Omdat deze techniek niet 'off the shelf' verkrijgbaar is op de markt, maar wel al bestaat, is er voor VAM een groot implementatierisico. De subsidie voor dit onderzoek is hard nodig gezien het technische risico.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 68.500

Tijdlijn

Startdatum12-4-2022
Einddatum31-3-2023
Subsidiejaar2022

Partners & Locaties

Projectpartners

  • V.A. Fabrication B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

MIT Haalbaarheid

Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen

Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.

€ 17.417
MIT Haalbaarheid

Currency Exchange Algorithm

Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.

€ 19.950
MIT Haalbaarheid

Unikee

MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Active Aerodynamics

Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT R&D Samenwerking

3D vision inspectie voor gietdelen

Het project ontwikkelt een 3D porositeiten scanner voor de automotive sector om oppervlaktefouten van aluminium gietdelen autonoom en betrouwbaar te meten, ter verbetering van kwaliteitscontrole en procesoptimalisatie.

€ 173.810
MIT R&D Samenwerking

HYBRID UNIVERSAL CHASSIS TECHNOLOGY

Vencer en Seine Metaal ontwikkelen een modulair lichtgewicht chassis voor sportwagens om kosten te verlagen, veiligheid te vergroten en innovatie te versnellen.

€ 200.000