SCODEV

Het SCODEV-systeem verhoogt de bluscapaciteit van vliegtuigen voor bosbranden, wat de efficiëntie en veiligheid aanzienlijk verbetert.

Subsidie
€ 350.000
2020

Projectdetails

Inleiding

Scodev Operations heeft het revolutionaire "SCODEV Inflight waterinname systeem" ontwikkeld dat niet-amfibische blusvliegtuigen in staat stelt om vliegend op een hoogte van 10 tot 15 meter boven een groter wateroppervlak zoals de zee, een meer, rivier of kanaal, water in te nemen en vervolgens te droppen op bosbranden met een frequentie van gemiddeld 5 keer per uur.

Probleemstelling

Momenteel moeten deze niet-amfibische blusvliegtuigen na iedere dropping landen op een vliegveld om water in te nemen, waardoor ze maar tot één dropping per uur komen. Door deze hogere droppingsfrequentie neemt de blusefficiëntie exponentieel toe, zelfs met een factor 8. Tevens wordt het risico dat de bosbrand zich uitbreidt tot oncontroleerbare omvang sterk verminderd.

Roll-on Roll-off Tank Platform

Daarnaast is Scodev Operations voornemens om een Roll-on Roll-off Tank Platform te ontwikkelen, waarop niet alleen het hierboven omschreven SCODEV-systeem kan worden gemonteerd, maar tevens twee holding-tanks met twee dropping-buizen over de rampdoor (laadklep aan de achterzijde van het vliegtuig) waarlangs het bluswater kan worden gedropt.

Voordelen van het Roll-on Roll-off Tank Platform

De twee grote voordelen van dit Roll-on Roll-off Tank platform zijn:

  • Een groot aantal militaire en civiele transportvliegtuigen komt beschikbaar om naast de reguliere activiteiten ook ingezet te kunnen worden bij het bestrijden van bosbranden (omsteltijd ca. 2 uur).
  • Er hoeft geen uitsparing gezaagd te worden in de laadvloer en de romp van het vliegtuig om het water te droppen, hetgeen voor operators ongewenst is.

Impact van Bosbranden

Door klimaatverandering stijgt het aantal bosbranden jaarlijks sterk en daarnaast zijn door verdroging de bedreigde gebieden sterk vergroot, met onder andere de bossen in de poolcirkel door het verdwijnen van de permafrost. Bosbranden veroorzaken jaarlijks:

  • 250 tot 300 dodelijke slachtoffers.
  • 340.000 premature overlijdens door het inademen van rook van bosbranden.
  • Gebruik van fossiele brandstoffen veroorzaakt wereldwijd 24,5 miljard ton CO2-emissie; bosbranden voegen daar nog 8 miljard ton CO2-emissie aan toe (ca. 30%).
  • De financiële schade in de USA alleen al bedraagt jaarlijks 200 miljard US dollar.
  • Er gaan door bosbranden ieder jaar 30 miljoen hectare bos verloren met 7,5 miljard bomen. De natuur heeft 10 tot 20 jaar nodig om hiervan te herstellen.

Conclusie

Door de inzet van het SCODEV-systeem wordt de droppingscapaciteit van de bestaande 2.000 blusvliegtuigen sterk verhoogd. Door het Roll-on Roll-off platform wordt het aantal beschikbare vliegtuigen sterk uitgebreid. Scodev Operations bv en haar partner zijn voornemens voor het Ro-Ro systeem een MIT-subsidie aan te vragen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 350.000
Totale projectbegroting€ 1.266.496

Tijdlijn

Startdatum1-1-2021
Einddatum31-12-2022
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Scodev Operations bvpenvoerder
  • Wilwy bv

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Modulair docking station voor volledige autonomie van drones

Het project ontwikkelt een modulair dockingstation voor aquatische drones, dat automatische oplading en efficiëntere inspecties mogelijk maakt.

€ 192.052
Mkb-innovati...

Onderzoek ontwikkeling effectieve microfouling bestrijdingsmethodiek in een open recirculatie koelwater testsysteem

Special Water Europe ontwikkelt een effectieve methodiek om biofilms in open recirculatie koelwatersystemen te destabiliseren en te bestrijden met een combinatie van producten en biocides.

€ 52.311
Mkb-innovati...

Solar Powered Disaster Response Drone

Het project ontwikkelt een solar powered drone voor snelle en efficiënte respons op natuurrampen, met als doel levens te redden en kosten te verlagen.

€ 347.000
Mkb-innovati...

LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)

Het project richt zich op de ontwikkeling van een Directe Injectie Gas-systeem om methaanslip in LNG dual fuel motoren te reduceren, ter bevordering van duurzame scheepvaart en CO2-reductie.

€ 163.175
Mkb-innovati...

Mobile Dam Monitoring

Dit project ontwikkelt een remote monitoringssysteem voor mobiele nooddammen om lekkages en verzwakkingen snel te detecteren, waardoor overstromingsrisico's effectief verminderd worden.

€ 123.284

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Autonome drones voor vroegtijdige detectie van natuurbranden

Mapture ontwikkelt een autonome drone-in-de-box voor vroegtijdige natuurbranddetectie, met focus op veilige cloudarchitectuur en communicatieprotocollen, om schade te beperken.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Flashover

Apollo Journey B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een VR-systeem voor kostenefficiënte en realistische brandweertrainingen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Schuimpomp voor brandpreventie

WB Firepacks onderzoekt de haalbaarheid van een modulaire schuimpomp voor brandblusinstallaties om technische tekortkomingen op te lossen en een jaarlijkse omzet van € 3,5 miljoen te realiseren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

FAST-simulatie

MEJOR Technologies BV ontwikkelt het FAST-natuurbranddetectiesysteem voor snelle detectie van branden in grote gebieden, gericht op het verminderen van schade en kosten door tijdige identificatie van risicogebieden.

€ 20.000
1.1 - RSO1.1...

Solar Vector

Het project richt zich op de ontwikkeling en marktintroductie van een innovatieve drone voor natuurbranddetectie en verkenning.

€ 293.864