Haalbaarheidsonderzoek naar de ontwikkeling van een duurzaam gebouwde zeilboot

Dit haalbaarheidsonderzoek richt zich op de ontwikkeling van een duurzame zeilboot van vlas met gerecycled schuim, gericht op CO2-neutraal bouwen en een lichtgewicht constructie.

Subsidie
€ 20.000
2023

Projectdetails

Inleiding

Ook in de wereld van het varen wordt de roep om duurzaamheid steeds luider. Onderhavig haalbaarheidsonderzoek heeft betrekking op de ontwikkeling van een zeilboot waarvan het casco van vlas zal worden gemaakt.

Onderzoek naar gerecycled schuim

Onderzocht zal worden of het haalbaar is om de schuimconstructie van gerecycled schuim te maken. Dit zal tevens als voordeel hebben dat de boot na het einde van de technische levensduur kan worden geshredderd en het materiaal kan worden hergebruikt.

Vergelijking met traditionele materialen

Nadeel is dat de laminaten gemaakt van vlas niet zo sterk zullen zijn als die van glasvezel of carbon. Op deze manier wordt beoogd CO2-neutraal te kunnen bouwen zonder dat er sprake is van uitstoot (de enige uitstoot zal afkomstig zijn van de oven). Vlas (natuurproduct) neemt namelijk CO2 op tijdens de productie, terwijl er voor het produceren van carbon heel veel CO2 nodig is.

Productiewijze en prepreg ontwikkeling

Beoogd wordt een vergelijkbare productiewijze te hanteren als waar momenteel mee wordt gewerkt. In verband hiermee zal de haalbaarheid worden onderzocht van het ontwikkelen van een prepreg van vlas. Beoogd wordt deze werkwijze te hanteren, aangezien verwacht wordt dat op deze wijze een zo lichtgewicht mogelijk eindproduct zal kunnen worden verkregen. Er zal namelijk sprake zijn van de juiste verhouding tussen vezel en hars.

Productieproces

Vervolgens zal worden onderzocht of het haalbaar is het product gereed te maken middels vacuüm en ovenverhitting. Het vlas zal biaxiaal geweven zijn.

Uitdagingen en doelstellingen

Belangrijk zal zijn om voldoende sterkte en toch een lichtgewicht constructie te realiseren zonder dat de boot te zwaar wordt door het gebruik van vlas. Beoogd wordt een duurzaam product te realiseren waarbij gewicht een uitdaging zal vormen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2023

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Paul Dijkstra Composites B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Circleworkboats: modulaire circulaire 3D print werkboten

Deze studie onderzoekt de haalbaarheid van 3D-geprinte werkboten van 100% gerecycled materiaal en ontwikkelt een circulaire bouwmethode.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Zero Emission Draagvleugelboot

Dit project onderzoekt de economische en technische haalbaarheid van draagvleugeltechniek voor duurzame schepen van 2-12 ton, met als doel de transitie naar hernieuwbare energie in de scheepsvaart te versnellen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

MiniSloep.NL

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een lichtgewicht elektrische minisloep van biobased materiaal voor duurzaam watertransport.

€ 20.000
Mkb-innovati...

haalbaarheidsstudie good, thanks: eco-performance surfboards

Het project richt zich op het ontwikkelen van duurzame, lokale 'eco-performance' surfboards van gerecycleerde materialen, met behoud van kwaliteit en concurrerende prijzen.

€ 19.920
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsstudie naar de productie van Fairm Foam met bestaande infrastructuur FAIRSTUUR

Fairm onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van het op grote schaal produceren van Fairm Foam isolatiemateriaal uit biomassa reststromen met bestaande biotechnologische infrastructuur.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

LIFE Standar...

Materials, 2D-3D flattening and Processing, to optimize the topology and create breakthrough zero-waste Composite structural solutions

The ZeroWasteLIFE project aims to enhance the sustainability of composite materials through innovative design and recycling methods, targeting significant reductions in energy use and emissions.

€ 1.812.848
Mkb-innovati...

Lichtgewicht Technologie uit de Autmotive Sector toepassen op de Scheepsbouw

Donkervoort ontwikkelt de X-Core technologie voor kosteneffectieve productie van koolstofvezelcomponenten, gericht op de auto- en scheepsbouw, met als doel materiaal- en kostenbesparing.

€ 196.059
Mkb-innovati...

Brandnetelvezel composiet; Een golfslagbrekende innovatie

Dit project ontwikkelt een recyclebaar biobased composiet voor schokdempende onderstellen in hoge snelheidsboten, ter vermindering van rugklachten.

€ 153.230
Mkb-innovati...

Recyclability van thermoplastisch NFPC-profiel

Dit project onderzoekt de recyclebaarheid van biobased thermoplastische composieten om CO2-opslag en levensduur te optimaliseren.

€ 84.000
2.2 - Hernie...

De CompoFoil; “verduurzaming door opschaling van windvoortstuwing in de zeevaart”

Het project valideert een lichtere, goedkopere composietvariant van windvoortstuwing voor zeeschepen ter verduurzaming van de zeevaart.

€ 551.363