Haalbaarheidsonderzoek naar de ontwikkeling van een duurzaam gebouwde zeilboot
Dit haalbaarheidsonderzoek richt zich op de ontwikkeling van een duurzame zeilboot van vlas met gerecycled schuim, gericht op CO2-neutraal bouwen en een lichtgewicht constructie.
Projectdetails
Inleiding
Ook in de wereld van het varen wordt de roep om duurzaamheid steeds luider. Onderhavig haalbaarheidsonderzoek heeft betrekking op de ontwikkeling van een zeilboot waarvan het casco van vlas zal worden gemaakt.
Onderzoek naar gerecycled schuim
Onderzocht zal worden of het haalbaar is om de schuimconstructie van gerecycled schuim te maken. Dit zal tevens als voordeel hebben dat de boot na het einde van de technische levensduur kan worden geshredderd en het materiaal kan worden hergebruikt.
Vergelijking met traditionele materialen
Nadeel is dat de laminaten gemaakt van vlas niet zo sterk zullen zijn als die van glasvezel of carbon. Op deze manier wordt beoogd CO2-neutraal te kunnen bouwen zonder dat er sprake is van uitstoot (de enige uitstoot zal afkomstig zijn van de oven). Vlas (natuurproduct) neemt namelijk CO2 op tijdens de productie, terwijl er voor het produceren van carbon heel veel CO2 nodig is.
Productiewijze en prepreg ontwikkeling
Beoogd wordt een vergelijkbare productiewijze te hanteren als waar momenteel mee wordt gewerkt. In verband hiermee zal de haalbaarheid worden onderzocht van het ontwikkelen van een prepreg van vlas. Beoogd wordt deze werkwijze te hanteren, aangezien verwacht wordt dat op deze wijze een zo lichtgewicht mogelijk eindproduct zal kunnen worden verkregen. Er zal namelijk sprake zijn van de juiste verhouding tussen vezel en hars.
Productieproces
Vervolgens zal worden onderzocht of het haalbaar is het product gereed te maken middels vacuüm en ovenverhitting. Het vlas zal biaxiaal geweven zijn.
Uitdagingen en doelstellingen
Belangrijk zal zijn om voldoende sterkte en toch een lichtgewicht constructie te realiseren zonder dat de boot te zwaar wordt door het gebruik van vlas. Beoogd wordt een duurzaam product te realiseren waarbij gewicht een uitdaging zal vormen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Paul Dijkstra Composites B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Circleworkboats: modulaire circulaire 3D print werkbotenDeze studie onderzoekt de haalbaarheid van 3D-geprinte werkboten van 100% gerecycled materiaal en ontwikkelt een circulaire bouwmethode. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Zero Emission DraagvleugelbootDit project onderzoekt de economische en technische haalbaarheid van draagvleugeltechniek voor duurzame schepen van 2-12 ton, met als doel de transitie naar hernieuwbare energie in de scheepsvaart te versnellen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
MiniSloep.NLDit project onderzoekt de haalbaarheid van een lichtgewicht elektrische minisloep van biobased materiaal voor duurzaam watertransport. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
haalbaarheidsstudie good, thanks: eco-performance surfboardsHet project richt zich op het ontwikkelen van duurzame, lokale 'eco-performance' surfboards van gerecycleerde materialen, met behoud van kwaliteit en concurrerende prijzen. | Mkb-innovati... | € 19.920 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsstudie naar de productie van Fairm Foam met bestaande infrastructuur FAIRSTUURFairm onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van het op grote schaal produceren van Fairm Foam isolatiemateriaal uit biomassa reststromen met bestaande biotechnologische infrastructuur. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Circleworkboats: modulaire circulaire 3D print werkboten
Deze studie onderzoekt de haalbaarheid van 3D-geprinte werkboten van 100% gerecycled materiaal en ontwikkelt een circulaire bouwmethode.
Zero Emission Draagvleugelboot
Dit project onderzoekt de economische en technische haalbaarheid van draagvleugeltechniek voor duurzame schepen van 2-12 ton, met als doel de transitie naar hernieuwbare energie in de scheepsvaart te versnellen.
MiniSloep.NL
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een lichtgewicht elektrische minisloep van biobased materiaal voor duurzaam watertransport.
haalbaarheidsstudie good, thanks: eco-performance surfboards
Het project richt zich op het ontwikkelen van duurzame, lokale 'eco-performance' surfboards van gerecycleerde materialen, met behoud van kwaliteit en concurrerende prijzen.
Haalbaarheidsstudie naar de productie van Fairm Foam met bestaande infrastructuur FAIRSTUUR
Fairm onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van het op grote schaal produceren van Fairm Foam isolatiemateriaal uit biomassa reststromen met bestaande biotechnologische infrastructuur.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Materials, 2D-3D flattening and Processing, to optimize the topology and create breakthrough zero-waste Composite structural solutionsThe ZeroWasteLIFE project aims to enhance the sustainability of composite materials through innovative design and recycling methods, targeting significant reductions in energy use and emissions. | LIFE Standar... | € 1.812.848 | 2023 | Details |
Lichtgewicht Technologie uit de Autmotive Sector toepassen op de ScheepsbouwDonkervoort ontwikkelt de X-Core technologie voor kosteneffectieve productie van koolstofvezelcomponenten, gericht op de auto- en scheepsbouw, met als doel materiaal- en kostenbesparing. | Mkb-innovati... | € 196.059 | 2015 | Details |
Brandnetelvezel composiet; Een golfslagbrekende innovatieDit project ontwikkelt een recyclebaar biobased composiet voor schokdempende onderstellen in hoge snelheidsboten, ter vermindering van rugklachten. | Mkb-innovati... | € 153.230 | 2021 | Details |
Recyclability van thermoplastisch NFPC-profielDit project onderzoekt de recyclebaarheid van biobased thermoplastische composieten om CO2-opslag en levensduur te optimaliseren. | Mkb-innovati... | € 84.000 | 2020 | Details |
De CompoFoil; “verduurzaming door opschaling van windvoortstuwing in de zeevaart”Het project valideert een lichtere, goedkopere composietvariant van windvoortstuwing voor zeeschepen ter verduurzaming van de zeevaart. | 2.2 - Hernie... | € 551.363 | 2024 | Details |
Materials, 2D-3D flattening and Processing, to optimize the topology and create breakthrough zero-waste Composite structural solutions
The ZeroWasteLIFE project aims to enhance the sustainability of composite materials through innovative design and recycling methods, targeting significant reductions in energy use and emissions.
Lichtgewicht Technologie uit de Autmotive Sector toepassen op de Scheepsbouw
Donkervoort ontwikkelt de X-Core technologie voor kosteneffectieve productie van koolstofvezelcomponenten, gericht op de auto- en scheepsbouw, met als doel materiaal- en kostenbesparing.
Brandnetelvezel composiet; Een golfslagbrekende innovatie
Dit project ontwikkelt een recyclebaar biobased composiet voor schokdempende onderstellen in hoge snelheidsboten, ter vermindering van rugklachten.
Recyclability van thermoplastisch NFPC-profiel
Dit project onderzoekt de recyclebaarheid van biobased thermoplastische composieten om CO2-opslag en levensduur te optimaliseren.
De CompoFoil; “verduurzaming door opschaling van windvoortstuwing in de zeevaart”
Het project valideert een lichtere, goedkopere composietvariant van windvoortstuwing voor zeeschepen ter verduurzaming van de zeevaart.