HYBRID UNIVERSAL CHASSIS TECHNOLOGY
Vencer en Seine Metaal ontwikkelen een modulair lichtgewicht chassis voor sportwagens om kosten te verlagen, veiligheid te vergroten en innovatie te versnellen.
Projectdetails
Inleiding
Bij de ontwikkeling van exclusieve sportwagens gaat een relatief groot deel van tijd en kosten op aan de ontwikkeling en productie van het chassis. Vencer en Seine Metaal gaan d.m.v. een ‘Hybrid universal chassis technology’ een modulair opgebouwd lichtgewicht chassis ontwikkelen dat voor elke sportwagen geschikt is en eenvoudig te integreren is in het ontwerp. Door de ontwikkeling van dit chassis worden de chassiskosten beperkt, het gewicht verlaagd, de veiligheid vergroot, de flexibiliteit vergroot en de doorlooptijd van innovaties versneld.
Rol van Vencer
Binnen dit project treedt Vencer B.V. op als penvoerder. Vencer is een Nederlandse sportwagenfabrikant gevestigd in Vriezenveen die zich specialiseert in het bouwen van exclusieve maatwerk sportscars. In de nieuwe productiefaciliteit te Vriezenveen, waar Vencer zich in 2013 heeft gehuisvest, wordt iedere auto met de hand gemaakt. Vencer heeft het huidige productiemodel, de Vencer Sarthe, in eigen huis ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd.
Rol van Seine Metaal
Binnen dit project is Seine Metaal de samenwerkingspartner van Vencer. Seine Metaal is opgericht in juli 1998 en sinds januari 2002 zijn de activiteiten ondergebracht op het industrieterrein De Sluis in Vroomshoop. Seine Metaal is net als Vencer een MKB-bedrijf en heeft zich gespecialiseerd in de bewerking van staal, RVS en aluminium. Expertises van Seine Metaal liggen op het gebied van plaatbewerking, constructie, lasersnijden en 3D watersnijden.
Chassis Modules
In een voorstudie is bepaald dat een chassis maximaal in 8 delen is op te delen, dit zijn:
- Front crash zone module
- Front suspension module
- Cabin module
- Engine space module
- Gearbox space module
- Rear suspension module
- Rear crash zone module
- Roll bar safety module
Voordelen van Modulaire Ontwikkeling
Door de modules apart van elkaar te ontwikkelen kan elke module ook apart worden doorontwikkeld, waardoor:
- Het aantal vrijheidsgraden bij het design exponentieel toeneemt.
- De kosten fors gereduceerd worden doordat niet elk onderdeel opnieuw hoeft te worden ontwikkeld.
- De mogelijkheid bestaat om subelementen uit te voeren met smart materials, waarbij het risicoprofiel fors omlaag wordt gebracht door de lagere kosten per onderdeel.
- De omloopsnelheid zal toenemen, waardoor een innovatieve voorsprong behouden kan blijven en meer geëxperimenteerd kan worden met nieuwe technieken.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 200.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2015 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Vencer B.V.penvoerder
- Seine Metaal B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
KeraModHet KeraMod-consortium ontwikkelt een disruptief alternatief voor 2DGC-technologie om complexe monsters efficiënter, goedkoper en duurzamer te analyseren, ten voordele van milieu en industrie. | MIT R&D Samenwerking | € 167.375 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Biobased AutoplatformDonkervoort ontwikkelt een duurzaam autoplatform van biobased materialen in samenwerking met Scabro Groep, met als doel de carbon footprint met 75% te verlagen en een gevalideerd prototype te creëren. | MIT R&D Samenwerking | € 118.472 | 2023 | Details |
Insourcing & automatisering productieproces souvenirtulpenKlompenfabriek Nijhuis en EMA-Projects ontwikkelen een geautomatiseerd productieproces voor souvenirtulpen in Nederland om kwaliteit, duurzaamheid en marktaandeel te verbeteren. | MIT R&D Samenwerking | € 340.900 | 2023 | Details |
KeraMod
Het KeraMod-consortium ontwikkelt een disruptief alternatief voor 2DGC-technologie om complexe monsters efficiënter, goedkoper en duurzamer te analyseren, ten voordele van milieu en industrie.
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Biobased Autoplatform
Donkervoort ontwikkelt een duurzaam autoplatform van biobased materialen in samenwerking met Scabro Groep, met als doel de carbon footprint met 75% te verlagen en een gevalideerd prototype te creëren.
Insourcing & automatisering productieproces souvenirtulpen
Klompenfabriek Nijhuis en EMA-Projects ontwikkelen een geautomatiseerd productieproces voor souvenirtulpen in Nederland om kwaliteit, duurzaamheid en marktaandeel te verbeteren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Kleine series productieVAM onderzoekt de haalbaarheid van een kleine serieproductielijn voor rolkooien om productie-efficiëntie te verhogen en kosten met 50% te verlagen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Interne rolkooi scannerVAM ontwikkelt een digitale methode voor 3D-scanning van chassis om rolkooien efficiënter en nauwkeuriger te ontwerpen, wat tijd en materiaal bespaart en opleidingskosten verlaagt. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2022 | Details |
Modulaire elektrificatie formule raceautoVecter onderzoekt de haalbaarheid van een modulair en betaalbaar elektrisch aandrijvings- en besturingssysteem voor raceauto's om de race-ervaring veilig en duurzaam toegankelijk te maken. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
Modulaire elektrificatie formule raceautoVecter onderzoekt de haalbaarheid van een modulair, betaalbaar elektrisch aandrijvings- en besturingssysteem voor raceauto's. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
Kleine series productie
VAM onderzoekt de haalbaarheid van een kleine serieproductielijn voor rolkooien om productie-efficiëntie te verhogen en kosten met 50% te verlagen.
Interne rolkooi scanner
VAM ontwikkelt een digitale methode voor 3D-scanning van chassis om rolkooien efficiënter en nauwkeuriger te ontwerpen, wat tijd en materiaal bespaart en opleidingskosten verlaagt.
Modulaire elektrificatie formule raceauto
Vecter onderzoekt de haalbaarheid van een modulair en betaalbaar elektrisch aandrijvings- en besturingssysteem voor raceauto's om de race-ervaring veilig en duurzaam toegankelijk te maken.
Modulaire elektrificatie formule raceauto
Vecter onderzoekt de haalbaarheid van een modulair, betaalbaar elektrisch aandrijvings- en besturingssysteem voor raceauto's.