Smart Development & Maintenance Vertical Integrated Platform

Dit project ontwikkelt een innovatief softwareplatform voor virtuele machine- en productieprocesontwikkeling, waardoor kosten en tijd voor fysieke prototypes aanzienlijk worden verminderd.

Subsidie
€ 350.000
2017

Projectdetails

Inleiding

Ingenia Consultants & Engineers BV (Ingenia) heeft met ondersteuning van een MIT-subsidie op labschaal de haalbaarheid aangetoond van de productie van bio-bitumen uit organische grondstoffen. Bio-bitumen kan fossiel bitumen vervangen bij de productie van asfalt. Met behulp van een recentelijk toegekende Interreg Crossroads-subsidie wordt een eerste pilot reactor gebouwd. Hierbij is Bjond Innovation b.v.b.a. als R&D-partner aangesloten. Bjond is materiaaldeskundige en heeft de relatie met de asfaltmarkt. Bjond is in deze MIT-aanvraag geen subsidie vragende partner.

Reststromen en Zuiveringstechnieken

Deze MIT R&D-aanvraag is gericht op reststromen die bij de productie van bio-bitumen vrijkomen: dit zijn bio-char en black water. Met behulp van de ontwikkeling van nieuwe zuiveringstechnieken moeten alle reststromen volledig hergebruikt en verwaard kunnen worden. Voor het verwerken van de black water-reststroom die vrijkomt in het bio-bitumen proces is projectpartner Numosa aan boord. Numosa heeft met een (andere) MIT haalbaarheidsstudie op labschaal aangetoond dat black water kan worden omgezet in schoon water en nutriënten. Het slib dat hierbij vrijkomt, wordt weer opnieuw in het productieproces voor bio-bitumen opgenomen. Door een extra zuiveringsstap toe te voegen aan het bio-bitumen productieproces kan ook het vrijkomende bio-char hergebruikt en verwaard worden. De cirkel is rond. Black water treatment maakt onderdeel uit van een Sanitation Unit waarin eveneens yellow- en grey water wordt gezuiverd. Dit MIT R&D-project is een vervolg op beide haalbaarheidsonderzoeken.

Samenwerking en Marktimpact

De samenwerking met Bjond b.v.b.a. zal binnen dit MIT R&D-project een goede relatie garanderen met de asfaltmarkt, ook al is dit bedrijf binnen deze aanvraag geen subsidie vragende partner. Jaarlijks wordt in Nederland 15 miljoen ton asfalt verwerkt. Het asfalt bestaat voor 5% uit bitumen, wat een jaarlijks verbruik van 750.000 ton bitumen betekent. Binnen de productie van asfalt is het bitumen productieproces verantwoordelijk voor de hoogste uitstoot van broeikasgas. De bio-bitumen die wordt geproduceerd uit organische grondstoffen kan technisch gezien de fossiele bitumen vervangen.

Verwachtingen en CO2-reductie

De verwachting van de betrokken wegenbouwers is dat de bio-bitumen in eerste instantie de fossiele bitumen voor 50% kan vervangen. Door de fossiele bitumen uiteindelijk volledig te vervangen door bio-bitumen, wordt de CO2-footprint verminderd met 865.000 ton CO2 per jaar. Via black water treatment wordt dan bij volledige vervanging door bio-bitumen op jaarbasis 5.211.750.000 ton black water omgezet in schoon water en nutriënten.

Beoogde Projectresultaten

De beoogde projectresultaten zijn de volgende:

  1. De industriële opschaling van de verwerkingsstap van bio-char is aangetoond (TRL 7);
  2. De industriële opschaling van de verwerking van black water naar hygiënisch water en nutriënten is aangetoond (TRL 7);
  3. Een business case is ontwikkeld in samenwerking met asfaltproducenten voor de vermarkting van de gecombineerde bio-bitumen- en black water productielijnen op de Nederlandse en Europese markt;
  4. De gehele Sanitation Unit is doorontwikkeld tot TRL 7;
  5. Een business case is ontwikkeld voor de vermarkting van Sanitation Units, gekoppeld aan de gecombineerde bio-bitumen- en black water productielijnen, in gebieden waar deze infrastructuur ontbreekt;
  6. Biomassa wordt volledig verwaard op basis van marktvragen.

Sectoroverstijgend Project

Het project is een crossover tussen de topsectoren HTSM en Agrofood.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 350.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2017

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Festa Solutions B.V.penvoerder
  • Cordis Automation B.V.
  • Unit040 Ontwerp B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

MIT R&D Samenwerking

K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology

Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.

€ 151.428
MIT R&D Samenwerking

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700
MIT R&D Samenwerking

Ecotop AI Ripening systeem

Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.

€ 286.773
MIT R&D Samenwerking

EEGX2

Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.

€ 120.943

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT Haalbaarheid

Universeel verbinding platform

Connect engineering ontwikkelt een universeel verbindingsplatform dat diverse technieken integreert en gebruikers in staat stelt complexe processen eenvoudig te beheren zonder programmeerkennis.

€ 18.000
MIT Haalbaarheid

IoT data in een Digital Twin omgeving

Unit040 onderzoekt de haalbaarheid van IoT data in een Digital Twin omgeving om nieuwe mogelijkheden voor foutvoorspelling en efficiëntie in productie te creëren, met als doel een innovatief softwarepakket te ontwikkelen.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Universeel verbinding platform

Connect engineering ontwikkelt een universeel verbinding platform voor diverse technieken, gericht op gebruiksvriendelijkheid en flexibiliteit.

€ 18.000