Haalbaarheidsonderzoek innovatief rolkooimodel voor automotive crashsimulaties
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitale simulatie- en ontwikkeldienst voor rolkooien in de automotive, gericht op markttoegang en economische voordelen ten opzichte van fysieke tests.
Projectdetails
Inleiding
In dit project wil Aanvrager de haalbaarheid onderzoeken van een innovatieve digitale simulatie- en ontwikkeldienst voor rolkooien in de automotive branche, die de fysieke productie van rolkooien overbodig maakt. Aanvrager wil hiermee inspelen op een marktkans die is ontstaan als gevolg van de in 2020 drastisch veranderde richtlijnen van de internationale automobielfederatie (FIA).
Aanpassing van richtlijnen
Met name de beoordeling door middel van simulatietechnieken is aangepast, waardoor partijen die dit willen doen in meer detail en met grotere complexiteit moeten aantonen dat ze het gedrag met betrekking tot stijfheid en sterkte goed kunnen beschrijven.
Ontwikkeling van digitale simulatiedienst
Aanvrager wil zelfstandig een digitale simulatiedienst ontwikkelen die hieraan kan voldoen, zodat er een markt aangeboord kan worden in de automotive branche. Potentiële afnemers in Nederland moeten hiervoor nu nog uitwijken naar het buitenland.
Innovatieve ontwerpoptimalisaties
Omdat de nieuwste rekenmethoden worden ingezet, kan de dienst eveneens worden gebruikt om innovatieve ontwerpoptimalisaties te realiseren.
Knowledge gap
De belangrijkste knowledge gap die hierbij moet worden opgelost, is de vraag of een digitaal model voldoende valide kan worden gemaakt ten opzichte van validatie door een fysieke rolkooitest.
Economische haalbaarheid
Vervolgens moet worden onderzocht of de dienst ook echt economisch rendabel kan worden gemaakt ten opzichte van de klassieke rolkooi test, die soms door mogelijke afnemers nog in-house wordt gedaan.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Tom Santegoeds Beheer B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Interne rolkooi scannerVAM ontwikkelt een digitale 3D-scanner om rolkooien efficiënter en nauwkeuriger te ontwerpen, wat tijd en kosten bespaart. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Kleine series productieVAM onderzoekt de haalbaarheid van een kleine serieproductielijn voor kostenefficiënte productie van maatwerk rolkooien. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek naar de ontwikkeling van een motion sim voor fysiotherapieHet project onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van een innovatieve B4P Motion Simulator voor fysiotherapie ter ondersteuning van revalidatie na niet-aangeboren hersenletsel. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek Actieve SimulatordevicesHeusinkveld ontwikkelt een generiek interfaceplatform voor racesimulatoren dat actieve input van simulatiesoftware mogelijk maakt en test drie hardwareconcepten voor toekomstige productontwikkeling. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Crane Monitoring SystemRolloos Data Services B.V. onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van het Crane Monitoring System voor veilige liftoperaties met geautomatiseerde monitoring en waarschuwingen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Interne rolkooi scanner
VAM ontwikkelt een digitale 3D-scanner om rolkooien efficiënter en nauwkeuriger te ontwerpen, wat tijd en kosten bespaart.
Kleine series productie
VAM onderzoekt de haalbaarheid van een kleine serieproductielijn voor kostenefficiënte productie van maatwerk rolkooien.
Haalbaarheidsonderzoek naar de ontwikkeling van een motion sim voor fysiotherapie
Het project onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van een innovatieve B4P Motion Simulator voor fysiotherapie ter ondersteuning van revalidatie na niet-aangeboren hersenletsel.
Haalbaarheidsonderzoek Actieve Simulatordevices
Heusinkveld ontwikkelt een generiek interfaceplatform voor racesimulatoren dat actieve input van simulatiesoftware mogelijk maakt en test drie hardwareconcepten voor toekomstige productontwikkeling.
Crane Monitoring System
Rolloos Data Services B.V. onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van het Crane Monitoring System voor veilige liftoperaties met geautomatiseerde monitoring en waarschuwingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
HYBRID UNIVERSAL CHASSIS TECHNOLOGYVencer en Seine Metaal ontwikkelen een modulair lichtgewicht chassis voor sportwagens om kosten te verlagen, veiligheid te vergroten en innovatie te versnellen. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2015 | Details |
Composiet Versterkte Hybride ComponentenHet project richt zich op het ontwikkelen van innovatieve, gewichtbesparende materialen voor de automotive sector om economische groei in Zuid-Nederland te stimuleren. | Mkb-innovati... | € 173.160 | 2019 | Details |
Ontwikkeling Car Body InspectorHet project ontwikkelt een Car Body Inspector voor snelle, objectieve schade-inspecties van voertuigen, ter verbetering van veiligheid en kostenbeheersing. | Mkb-innovati... | € 194.408 | 2023 | Details |
HYBRID UNIVERSAL CHASSIS TECHNOLOGY
Vencer en Seine Metaal ontwikkelen een modulair lichtgewicht chassis voor sportwagens om kosten te verlagen, veiligheid te vergroten en innovatie te versnellen.
Composiet Versterkte Hybride Componenten
Het project richt zich op het ontwikkelen van innovatieve, gewichtbesparende materialen voor de automotive sector om economische groei in Zuid-Nederland te stimuleren.
Ontwikkeling Car Body Inspector
Het project ontwikkelt een Car Body Inspector voor snelle, objectieve schade-inspecties van voertuigen, ter verbetering van veiligheid en kostenbeheersing.