Geautomatiseerde vangstsortering voor de garnalenvisserij
Het project ontwikkelt een geautomatiseerde sorteerlijn voor garnalenvisserij, gericht op efficiëntie en naleving van de aanlandplicht.
Projectdetails
Inleiding
Garnalenvissers gebruiken netten met een minimum maaswijdte van 20 mm. Door de fijne mazen is bijvangst van (kleine) vis en bodemdieren vrijwel onvermijdelijk. Bijvangsten die teruggegooid worden in zee noemen we discards.
Probleemstelling
Daar de meeste bijvangsten in de garnalenvisserij geen commerciële waarde hebben, worden dit vrijwel altijd discards. Echter, in 2013 besloot de Europese Unie dat teruggooien van ‘gequoteerde’ bijvangst niet langer mag: de zogeheten ‘aanlandplicht’.
Na de volledige implementatie van de aanlandplicht op 1 januari 2019 valt ook de garnalenvisserij onder deze wet- en regelgeving. Ondanks dat er in de visserij op gewone en grijze garnalen sprake is van een ‘ongequoteerde’ doelsoort, geldt de aanlandplicht wel voor de gequoteerde soorten (o.a. tong, schol, kabeljauw, wijting) die door garnalenvissers worden bijgevangen.
Huidige situatie
Momenteel bestaat voor de garnalenvisserij de mogelijkheid om een zogenaamde de-minimis vrijstelling te krijgen van de aanlandplicht. Voorwaarde voor het verkrijgen van deze vrijstelling is de volledige registratie van alle discards, dus niet alleen de soorten die onder de aanlandplicht vallen.
Dit leidt tot een arbeidsintensief sorteerproces aan boord van de kotter - een proces dát al veel tijd in beslag nam, omdat er nog grotendeels handmatig wordt gesorteerd - en grote administratieve lasten om alle bijvangst nauwkeurig te registreren.
Oplossing
Een betaalbare machine voor geautomatiseerde vangstsortering aan boord van garnalenkotters, waarbij alle gevangen soorten volledig worden geregistreerd, zou uitkomst bieden voor dit probleem binnen de garnalenvisserij. Hiermee kan niet alleen worden bespaard op loonkosten voor sorteerpersoneel aan boord van het schip, maar ook worden voldaan aan wet- en regelgeving van de aanlandplicht.
Beschikbare technologieën
Huidige beschikbare oplossingen voor het geautomatiseerd scheiden van garnalen en bijvangst zijn gebaseerd op:
- Mechanische principes (e.g. spijlenzeef, spoeltrommel)
- Kleurensensoren
- Fotocellen
- Infraroodtechnologie
Het sorteerresultaat van de meest geavanceerde systemen ligt niet hoger dan 80%. Dit is te laag om het sorteerproces aan boord van het schip volledig te kunnen automatiseren; dit zou resulteren in te veel garnalen die ongewenst worden uitgesorteerd (en overboord worden gegooid) en te veel vervuiling van het eindproduct.
Bovendien zijn deze systemen niet geschikt voor gebruik aan boord van een garnalenkotter (veel schommelingen en trillingen, en tevens een natte en zoute omgeving) en zeker niet in staat om de vangstsamenstelling nauwkeurig te registreren.
Projectdoelstelling
Binnen dit project beoogt Wisse Kramer Projecten (handelsnaam Kramer Machines – machinebouwer gespecialiseerd in de visserij) samen te werken met ARIS (producent gespecialiseerd in geavanceerde machine vision systemen) en Maatschap WR 181 (innovatieve garnalenvisser).
Doelstelling van dit samenwerkingsverband is de ontwikkeling van een geautomatiseerde sorteerlijn op basis van een slim camerasysteem (vision-systeem) ten behoeve van het uitscheiden van garnalen en bijvangst (incl. vervuilingen) aan boord van een garnalenkotter. Daarbij wordt met behulp van beeldherkenning een volledig beeld van de vangstsamenstelling gegenereerd (dataficatie).
Verwachte impact
Door in samenwerking de mogelijkheid te creëren om op nauwkeurige en volledig geautomatiseerde wijze grote hoeveelheden garnalenvangsten te sorteren aan boord van een kotter, kan een economische bijdrage worden geleverd aan de (Zuid-)Nederlandse visserijsector met een voor garnalenvissers betaalbaar systeem:
- Directe besparing op personeelskosten
- Minder verliezen als gevolg van sortering
- Voldoen aan regelgeving aanlandplicht
Daardoor kan de rentabiliteit van de garnalenvisserij worden vergroot. Daarnaast zal de duurzaamheid van de visserij toenemen, daar ongewenste bijvangst en ondermaatse garnalen levend terug zullen worden gezet in zee (tot wel 50% van de vangst).
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 199.500 |
Totale projectbegroting | € 570.000 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-1-2021 |
Einddatum | 31-12-2022 |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Wisse Kramer Projecten B.V.penvoerder
- Aris B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Ecotop AI Ripening systeemHet project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing. | MIT R&D Samenwerking | € 286.773 | 2023 | Details |
EEGX2Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen. | MIT R&D Samenwerking | € 120.943 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Ecotop AI Ripening systeem
Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.
EEGX2
Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Black box met sensoroplossing voor de garnalenvisserijAmendTec onderzoekt de haalbaarheid van een modulaire black box met sensoroplossing om illegale garnalenvisserij te traceren en in 2025 op 78% van de Nederlandse garnalenvissersboten te implementeren. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Verduurzaming visverwerking met behulp van een verenkel-unitHet project onderzoekt de haalbaarheid van een vis-separeer-machine om de aanvoer van visproducten te optimaliseren voor automatisering in de visverwerkende industrie. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2022 | Details |
Duurzame visvangst met behulp van omkeersysteem voor ScholVisserijcoöperatie Urk ontwikkelt een robotsysteem voor het automatiseren van de bediening van een schol-stripmachine om selectiever te vissen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
Onderzoek Vision systeem aan boord vissersschipRapid Engineering ontwikkelt een visionsysteem voor vissersschepen om gevangen vis te herkennen en te sorteren, wat bijdraagt aan een duurzamere en selectievere visserij. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2020 | Details |
Black box met sensoroplossing voor de garnalenvisserij
AmendTec onderzoekt de haalbaarheid van een modulaire black box met sensoroplossing om illegale garnalenvisserij te traceren en in 2025 op 78% van de Nederlandse garnalenvissersboten te implementeren.
Verduurzaming visverwerking met behulp van een verenkel-unit
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een vis-separeer-machine om de aanvoer van visproducten te optimaliseren voor automatisering in de visverwerkende industrie.
Duurzame visvangst met behulp van omkeersysteem voor Schol
Visserijcoöperatie Urk ontwikkelt een robotsysteem voor het automatiseren van de bediening van een schol-stripmachine om selectiever te vissen.
Onderzoek Vision systeem aan boord vissersschip
Rapid Engineering ontwikkelt een visionsysteem voor vissersschepen om gevangen vis te herkennen en te sorteren, wat bijdraagt aan een duurzamere en selectievere visserij.