De ultieme universele pick-and-place robot

Het project ontwikkelt een geavanceerde pick-and-place robot die snel, delicaat en flexibel pakketten verwerkt, waardoor CO2-uitstoot en verpakkingsafval in de logistiek aanzienlijk verminderen.

Subsidie
€ 349.440
2022

Projectdetails

Doordat in toenemende mate producten online worden besteld raakt het logistieke netwerk steeds voller. Daarbij moeten pakketten zo snel mogelijk bij de klant aankomen. In verband met het zware werk en veel avondwerk/nachtdiensten is personeel moeilijk te vinden. Om toch de noodzakelijke snelheid te garanderen wordt het logistieke proces in hoge mate geautomatiseerd met een scala aan robotsystemen.

Criteria voor Robots in de Logistieke Sector

Drie belangrijke (onverenigbare) criteria voor robots in de logistieke sector, naast kostprijs, zijn:

  1. Mate van flexibiliteit: Oftewel de mate waarin de systemen kunnen omgaan met pakketten en producten van variërende omvang, vorm, gewicht en/of verpakkingsmateriaal.
  2. Omgang met product: Daarmee wordt bedoeld het op delicate wijze verwerken van pakketten en producten zonder (scheur)schade of fouten (loslaten/misplaatsing).
  3. Processnelheid: Mensen verwerken 300-1.000 pakketten of producten per uur. Robots moeten minimaal gelijk, maar idealiter beter zijn om een sluitende businesscase te krijgen.

Beperkingen van Huidige Robots

De huidige robots die gebruikt worden in de logistieke sector, Parcel Picker en Item Picker robots, scoren nooit goed op álle drie deze criteria; er wordt altijd op minimaal één criterium ingeboet.

  • De Parcel Picker robot haalt (zware) pakketten van pallets af en/of zet ze er weer op. De pakketten hebben een gestandaardiseerd formaat (soms zelfs slechts één) zodat een hogere verwerkingssnelheid kan worden behaald. Of de robot kan omgaan met diverse formaten en heeft een lage verwerkingssnelheid.
  • De Item Picker robot verwerkt (bijna) alle soorten pakketten en producten. Deze worden gesorteerd en verwerkt, bijvoorbeeld in een doos gezet voor verdere verzending/verwerking. Dit vergt flexibele en delicate omgang met de pakketten en producten, waardoor de verwerkingssnelheid zeer laag is.

Impact op CO2-uitstoot

Deze beperkingen van huidige robots zorgen boven alles voor veel CO2-uitstoot in de logistieke sector. De noodzakelijkheid om pakketten en producten snel te transporteren leidt tot ‘hardhandige’ verwerking door mensen. Om schade te beperken worden pakketten en producten verpakt in uiterst dik en robuust karton. Tot wel 70% van de CO2-uitstoot van de logistieke sector komt door het gebruik van dit (single-use) karton. Dit kan worden gereduceerd door dunner karton of alternatieve/geen verpakkingsmateriaal. Echter, de huidige robots zijn niet delicaat genoeg.

Daarnaast zijn deze pakketten vaak overgedimensioneerd doordat met enkele standaard pakketformaten wordt gewerkt; tot wel 50% van de gemiddelde pakketinhoud is lucht. Al deze leegte wordt ‘zinloos’ door het logistieke netwerk vervoerd. Om dit te veranderen zijn er robots nodig die flexibeler zijn.

Hoofddoelstelling van het Consortium

Om bovenstaande problemen op te lossen en sterk bij te dragen aan de verduurzaming van de sector, is het consortium voornemens een ultieme pick-and-place robot te ontwikkelen die goed scoort op álle drie de criteria en bestaande Parcel Picker robots en Item Picker robots kan vervangen. Dit komt samen in de volgende hoofddoelstelling:

“De gezamenlijke ontwikkeling van de ultieme pick-and-place robot die pakketten en producten snel, delicaat en flexibel kan verwerken”.

Ontwikkeling van de Robot

Smart Robotics, Future State en C-Boost zullen deze autonome, grensverleggende robot gaan ontwikkelen op basis van drie onderdelen:

  1. Modulaire adaptieve grippers
  2. Een AI deep learning computer vision oplossing (generieke ‘vision’)
  3. Een autonoom robotsoftwareplatform

Voordelen van de Nieuwe Robot

Met deze pick-and-place robot kunnen producten beter worden verwerkt en zijn overgedimensioneerde pakketten verleden tijd. Hierdoor kunnen met hetzelfde ruimtegebruik meer producten worden verwerkt en/of kunnen distributiecentra compacter worden ingericht.

Deze compactere distributiecentra kunnen lokaal worden neergezet waar autonome robots (zonder menselijke toezicht) de pakketten volledig kunnen verwerken, i.e. micro-fulfillment distributiecentra. Hierdoor zouden producten dicht bij de klant verwerkt kunnen worden, waardoor de transportafstand wordt geminimaliseerd; een nog verdere reductie van de CO2-uitstoot van de logistieke sector.

De toekomst van het (autonome) logistieke netwerk is zeer duurzaam door de hightech handlingmogelijkheden van de robot ontwikkeld in dit project!

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 349.440

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2022

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Smart Robotics B.V.penvoerder
  • C-Boost B.V.
  • Future State B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

MIT R&D Samenwerking

K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology

Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.

€ 151.428
MIT R&D Samenwerking

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700
MIT R&D Samenwerking

Ecotop AI Ripening systeem

Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.

€ 286.773
MIT R&D Samenwerking

EEGX2

Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.

€ 120.943

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT Haalbaarheid

Automatisering regionale pakket distributie

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een compacte sorteerinstallatie voor efficiëntere regionale pakketdistributie.

€ 20.000