Buurt Mobiliteitsinformatie Hub
Het project ontwikkelt een digitale 'Buurt Mobiliteitsinformatie Hub' om mobiliteitsdata te centraliseren en buurt-samenwerking te bevorderen, met als doel duurzame en responsieve stadsoplossingen te creëren.
Projectdetails
Inleiding
Europese steden, zoals Amsterdam, staan voor uitdagingen zoals verouderde infrastructuur, noodsituaties en de dringende noodzaak om de CO2-uitstoot te verminderen. Deze steden bestaan uit historische en moderne wijken met unieke kenmerken en sociaal-economische uitdagingen.
Probleemstelling
De recente pandemie onthulde de tekortkomingen van uniform beleid in verschillende wijken.
Projectdoel
Het R&D-project richt zich op geavanceerde mobiliteitsplanning, met de ‘Buurt Mobiliteitsinformatie Hub’ als speerpunt. Deze digitale hub centraliseert mobiliteitsinformatie en bevordert buurt-samenwerking om steden in staat te stellen responsievere en buurtgerichte oplossingen te implementeren.
Belangrijke aspecten
Belangrijke aspecten zijn onder andere:
- De unificatie van mobiliteitsgegevens, waardoor een holistisch begrip van buurt-specifieke behoeften ontstaat.
- Dit systeem maakt steden wendbaarder bij het aanpakken van lokale uitdagingen zoals congestie en veiligheid.
Einddoel
Het uiteindelijke doel is een geünificeerd "systeem van systemen" dat buurt-samenwerking faciliteert en mobiliteits- en stedelijke activa dynamisch aanpast aan buurtbehoeften. Dit vertegenwoordigt een evolutionaire verschuiving in stadsbeheer, gericht op buurtgerichte, duurzame mobiliteit en verbeterde leefbaarheid.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 200.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Product Foundry B.V.penvoerder
- Product Labs
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
KeraModHet KeraMod-consortium ontwikkelt een disruptief alternatief voor 2DGC-technologie om complexe monsters efficiënter, goedkoper en duurzamer te analyseren, ten voordele van milieu en industrie. | MIT R&D Samenwerking | € 167.375 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Biobased AutoplatformDonkervoort ontwikkelt een duurzaam autoplatform van biobased materialen in samenwerking met Scabro Groep, met als doel de carbon footprint met 75% te verlagen en een gevalideerd prototype te creëren. | MIT R&D Samenwerking | € 118.472 | 2023 | Details |
Insourcing & automatisering productieproces souvenirtulpenKlompenfabriek Nijhuis en EMA-Projects ontwikkelen een geautomatiseerd productieproces voor souvenirtulpen in Nederland om kwaliteit, duurzaamheid en marktaandeel te verbeteren. | MIT R&D Samenwerking | € 340.900 | 2023 | Details |
KeraMod
Het KeraMod-consortium ontwikkelt een disruptief alternatief voor 2DGC-technologie om complexe monsters efficiënter, goedkoper en duurzamer te analyseren, ten voordele van milieu en industrie.
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Biobased Autoplatform
Donkervoort ontwikkelt een duurzaam autoplatform van biobased materialen in samenwerking met Scabro Groep, met als doel de carbon footprint met 75% te verlagen en een gevalideerd prototype te creëren.
Insourcing & automatisering productieproces souvenirtulpen
Klompenfabriek Nijhuis en EMA-Projects ontwikkelen een geautomatiseerd productieproces voor souvenirtulpen in Nederland om kwaliteit, duurzaamheid en marktaandeel te verbeteren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Mobiliteitsinformatie voor reis- en verblijfsgedragMezuro wil een haalbaarheidsstudie uitvoeren naar een nieuw algoritme dat niet-aselecte data uit kleinschalige apps gebruikt om de mobiliteit en verblijf van Nederlanders nauwkeurig in kaart te brengen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2022 | Details |
Mobiliteit en slim energiegebruik in een digitale stadHet project onderzoekt de integratie van slimme laadpalen in dataplatformen van steden om het verkeer duurzamer te maken en optimaal gebruik van groene energie te bevorderen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2022 | Details |
Grote Evenementen in de Stad: Eerlijk Spreiden (GESTES)Het project ontwikkelt software om bezoekers tijdens grote evenementen efficiënt te spreiden over parkeerplekken, ter vermindering van congestie, luchtverontreiniging en ongevallen. | MIT Haalbaarheid | € 19.200 | 2020 | Details |
Mobiliteit en slim energiegebruik in een digitale stadHet project onderzoekt de integratie van slimme laadpalen in dataplatformen om duurzame mobiliteit en energiegebruik in steden te bevorderen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2022 | Details |
Mobiliteitsinformatie voor reis- en verblijfsgedrag
Mezuro wil een haalbaarheidsstudie uitvoeren naar een nieuw algoritme dat niet-aselecte data uit kleinschalige apps gebruikt om de mobiliteit en verblijf van Nederlanders nauwkeurig in kaart te brengen.
Mobiliteit en slim energiegebruik in een digitale stad
Het project onderzoekt de integratie van slimme laadpalen in dataplatformen van steden om het verkeer duurzamer te maken en optimaal gebruik van groene energie te bevorderen.
Grote Evenementen in de Stad: Eerlijk Spreiden (GESTES)
Het project ontwikkelt software om bezoekers tijdens grote evenementen efficiënt te spreiden over parkeerplekken, ter vermindering van congestie, luchtverontreiniging en ongevallen.
Mobiliteit en slim energiegebruik in een digitale stad
Het project onderzoekt de integratie van slimme laadpalen in dataplatformen om duurzame mobiliteit en energiegebruik in steden te bevorderen.