SubsidieMeesters logoSubsidieMeesters
ProjectenRegelingenAnalyses

Automatisering Green Turbine WHR systeem

Het project ontwikkelt een geautomatiseerd systeem voor het Green Turbine WHR-systeem om de efficiëntie van elektriciteitsproductie uit uitlaatgassen te maximaliseren en de CO2-uitstoot te verminderen.

Subsidie
€ 129.150
2015

Projectdetails

Openbare samenvatting van deze aanvraag

Inleiding

Het IMO (International Maritime Organization) heeft onderzocht dat de CO2-uitstoot met 200 à 300% zou kunnen toenemen in 2050, indien er nu geen maatregelen worden genomen om dit te voorkomen. Van belang is dus dat er innovatie plaatsvindt die de milieuprestaties verbeteren, zowel gericht op het verschonen van de emissies als het verminderen van het brandstofverbruik.

Green Turbine Waste Heat Recovery Systeem

Het Green Turbine Waste Heat Recovery (WHR) systeem werkt met de uitlaatgassen van een (diesel of gas)motor om deze te gebruiken voor de aandrijving van een installatie met één of meerdere Green Turbines. De Green Turbine gebruikt de warmte van een diesel- of andere motor om deze om te zetten in elektriciteit.

Bijkomende voordelen

Een bijkomend product van dit proces is laagwaardige warmte die eventueel nog gebruikt kan worden voor de verwarming van tapwater. Van elke 120-150 kW restwarmte zet het Green Turbine-systeem 14-15% om in elektriciteit. Dit heeft tot gevolg dat het brandstofverbruik wordt verminderd en de uitstoot van het schip wordt beperkt.

Doel van het project

Nu deze bovenstaande resultaten zijn gerealiseerd, richt dit project zich op de ontwikkeling van een geautomatiseerd besturingssysteem dat zo efficiënt mogelijk kan omgaan met de fluctuaties van de uitlaatgassen afkomstig van de dieselmotor of generator en tegelijkertijd een optimale elektriciteitsproductie kan waarborgen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 129.150

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2015

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Bepart B.V.penvoerder
  • Advanced Electromagnetics B.V.

Land(en)

Netherlands

Inhoudsopgave

MIT R&D Samenwerking

Subsidie tot € 350.000 (35 %) voor mkb-bedrijven die gezamenlijk R&D-projecten uitvoeren om nieuwe producten, processen of diensten te ontwikkelen.

Bekijk regeling

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

ProjectRegelingBedragJaarActie

Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency

Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.

Mkb-innovati...€ 179.100
2015
Details

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

Mkb-innovati...€ 126.875
2015
Details
Mkb-innovati...

Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency

Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren R&D Samenwerking
€ 179.100
2015
Details
Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren R&D Samenwerking
€ 126.875
2015
Details

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

ProjectRegelingBedragJaarActie

Demonstratie van de Tri-O-Gen Organic Rankine Cycle voor rendementsverbetering van elektriciteitspro

Het project demonstreert de aanpassing van de Tri-O-Gen ORC-technologie voor het benutten van restwarmte van Dieselmotoren, met als doel brandstofverbruik met 8-10% te reduceren.

Demonstratie...€ 490.356
2015
Details

Projectplan Elektrificatie Ammoniak Compressor CR 160

Het project vervangt de stoomturbine van een ammoniakcompressor door een elektrische motor om stoomverbruik en CO2-emissie te verminderen, met een netto reductie van 4,7 tot 8,4 kT CO2 per jaar.

Versnelde kl...€ 1.213.526
2021
Details

Waste Heat Recovery Ovenkoelwater Warmbandwalserij

Het project benut ongebruikte restwarmte van de Warmbandwalserij om fossiele brandstoffen te vervangen, wat leidt tot een jaarlijkse besparing van 0,096 PJ en 27 kton CO2-reductie over 5 jaar.

Versnelde kl...€ 1.333.950
2019
Details

Next Generation tanker vessel powered by e-methanol and wind assisted propulsion

The eMETHANOLxWSolution project aims to demonstrate a hybrid tanker using e-methanol and wind-assisted propulsion to achieve zero GHG emissions and enhance energy efficiency in maritime transport.

Innovation F...€ 2.755.885
2023
Details

Restwarmtebenutting middels ORC-systeem in thermisch reinigingsproces

Theo Pouw Groep investeert in een ORC-systeem om restwarmte om te zetten in elektriciteit, waardoor de elektriciteitsvraag naar nul gaat en CO2-emissie met 88.396 ton vermindert.

Versnelde kl...€ 2.465.528
Onbekend
Details
Demonstratie...

Demonstratie van de Tri-O-Gen Organic Rankine Cycle voor rendementsverbetering van elektriciteitspro

Het project demonstreert de aanpassing van de Tri-O-Gen ORC-technologie voor het benutten van restwarmte van Dieselmotoren, met als doel brandstofverbruik met 8-10% te reduceren.

Demonstratie Energie Innovatie
€ 490.356
2015
Details
Versnelde kl...

Projectplan Elektrificatie Ammoniak Compressor CR 160

Het project vervangt de stoomturbine van een ammoniakcompressor door een elektrische motor om stoomverbruik en CO2-emissie te verminderen, met een netto reductie van 4,7 tot 8,4 kT CO2 per jaar.

Versnelde klimaatinvesteringen industrie
€ 1.213.526
2021
Details
Versnelde kl...

Waste Heat Recovery Ovenkoelwater Warmbandwalserij

Het project benut ongebruikte restwarmte van de Warmbandwalserij om fossiele brandstoffen te vervangen, wat leidt tot een jaarlijkse besparing van 0,096 PJ en 27 kton CO2-reductie over 5 jaar.

Versnelde klimaatinvesteringen industrie
€ 1.333.950
2019
Details
Innovation F...

Next Generation tanker vessel powered by e-methanol and wind assisted propulsion

The eMETHANOLxWSolution project aims to demonstrate a hybrid tanker using e-methanol and wind-assisted propulsion to achieve zero GHG emissions and enhance energy efficiency in maritime transport.

Innovation Fund – Small-Scale Projects
€ 2.755.885
2023
Details
Versnelde kl...

Restwarmtebenutting middels ORC-systeem in thermisch reinigingsproces

Theo Pouw Groep investeert in een ORC-systeem om restwarmte om te zetten in elektriciteit, waardoor de elektriciteitsvraag naar nul gaat en CO2-emissie met 88.396 ton vermindert.

Versnelde klimaatinvesteringen industrie
€ 2.465.528
Jaar onbekend
Details

SubsidieMeesters logoSubsidieMeesters

Vind en verken subsidieprojecten in Nederland en Europa.

Links

  • Projecten
  • Regelingen
  • Analyses

Suggesties

Heb je ideeën voor nieuwe features of verbeteringen?

Deel je suggestie
© 2025 SubsidieMeesters. Alle rechten voorbehouden.