Kinetische Energy Harvester voor spoorvoertuigen
Het project richt zich op het ontwikkelen van draadloze sensoren die energie uit de omgeving oogsten om de efficiëntie en duurzaamheid in de logistieke sector te verbeteren.
Projectdetails
Inleiding
Digitalisering gaat een steeds belangrijkere rol spelen in de logistieke sector: processen moeten efficiënter en flexibeler.
Probleemstelling
Het verzamelen van data met draadloze, low-power sensoren is een van de bouwstenen van deze digitalisering. Batterijen zijn op dit moment de meest gebruikte energiedrager in draadloze sensoren, maar leveren voor veel toepassingen een belemmering door de hoge kosten en ongemakken die gepaard gaan met het moeten vervangen van batterijen.
Oplossing
Het benutten van energie uit de omgeving (energy harvesting), zoals bijvoorbeeld trillingen, kan een duurzamer alternatief bieden en nieuwe toepassingen van draadloze sensoren mogelijk maken.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- MEMSYS B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
DigiRAILMeuleman Electronics ontwikkelt een sensor die kinetische energie van treinen omzet in data om het spoor beter te monitoren en te digitaliseren. | Mkb-innovati... | € 19.340 | 2020 | Details |
Mobiliteit en slim energiegebruik in een digitale stadHet project onderzoekt de integratie van slimme laadpalen in dataplatformen om duurzame mobiliteit en energiegebruik in steden te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
TransportloggerHet project richt zich op het ontwikkelen van een draadloos sensorsysteem voor het real-time meten van zuurstof, temperatuur, luchtvochtigheid en trillingen in bigbags, met focus op HACCP-certificering en economische haalbaarheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
LiveBatteryLife AIQuicklink B.V. ontwikkelt een batterijtester en platform om brandschade te verminderen, batterijlevensduur te verlengen en distributie te optimaliseren, in samenwerking met InnoSub.nl B.V. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Digitale sensoren voeden met 5G radiogolvenHet project onderzoekt de haalbaarheid van het voeden van digitale sensoren met radiogolven van 5G-masten als een goedkope en compacte oplossing voor stroomvoorziening in afgelegen gebieden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
DigiRAIL
Meuleman Electronics ontwikkelt een sensor die kinetische energie van treinen omzet in data om het spoor beter te monitoren en te digitaliseren.
Mobiliteit en slim energiegebruik in een digitale stad
Het project onderzoekt de integratie van slimme laadpalen in dataplatformen om duurzame mobiliteit en energiegebruik in steden te bevorderen.
Transportlogger
Het project richt zich op het ontwikkelen van een draadloos sensorsysteem voor het real-time meten van zuurstof, temperatuur, luchtvochtigheid en trillingen in bigbags, met focus op HACCP-certificering en economische haalbaarheid.
LiveBatteryLife AI
Quicklink B.V. ontwikkelt een batterijtester en platform om brandschade te verminderen, batterijlevensduur te verlengen en distributie te optimaliseren, in samenwerking met InnoSub.nl B.V.
Digitale sensoren voeden met 5G radiogolven
Het project onderzoekt de haalbaarheid van het voeden van digitale sensoren met radiogolven van 5G-masten als een goedkope en compacte oplossing voor stroomvoorziening in afgelegen gebieden.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
DigiTiSe-BridgeHet project ontwikkelt een energetisch autonome hybride sensor node voor stalen bruggen, die scheuren en belasting detecteert om voorspellend onderhoud te verbeteren en kosten te verlagen. | Mkb-innovati... | € 349.964 | 2020 | Details |
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepenHet project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen. | Mkb-innovati... | € 159.446 | 2018 | Details |
The Next Energy FloorDit project ontwikkelt een interactieve vloertegel die kinetische energie omzet in elektriciteit en gebruikersdata verzamelt, met een zelflerend algoritme voor optimale sensorcommunicatie. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2018 | Details |
Circular IoT for LogisticsTripleOre en Kinergizer ontwikkelen een IoT-platform met energiezuinige sensoren voor nauwkeurige positiebepaling in supply chains, gericht op lagere kosten en verminderde CO2-uitstoot. | Mkb-innovati... | € 271.706 | 2018 | Details |
Development of an efficient and robust wireless inductive charging system for material handling electric vehiclesMagCharge aims to reduce CO2 emissions in EU logistics by implementing efficient inductive wireless charging technology using magnetizable concrete for electric vehicles. | EIC Accelerator | € 2.482.483 | 2022 | Details |
DigiTiSe-Bridge
Het project ontwikkelt een energetisch autonome hybride sensor node voor stalen bruggen, die scheuren en belasting detecteert om voorspellend onderhoud te verbeteren en kosten te verlagen.
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen
Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.
The Next Energy Floor
Dit project ontwikkelt een interactieve vloertegel die kinetische energie omzet in elektriciteit en gebruikersdata verzamelt, met een zelflerend algoritme voor optimale sensorcommunicatie.
Circular IoT for Logistics
TripleOre en Kinergizer ontwikkelen een IoT-platform met energiezuinige sensoren voor nauwkeurige positiebepaling in supply chains, gericht op lagere kosten en verminderde CO2-uitstoot.
Development of an efficient and robust wireless inductive charging system for material handling electric vehicles
MagCharge aims to reduce CO2 emissions in EU logistics by implementing efficient inductive wireless charging technology using magnetizable concrete for electric vehicles.