DigiRAIL
Meuleman Electronics ontwikkelt een sensor die kinetische energie van treinen omzet in data om het spoor beter te monitoren en te digitaliseren.
Projectdetails
Inleiding
Meuleman Electronics wil een sensor ontwikkelen voor het spoor, die gevoed wordt door de kinetische (trillings-)energie die opgewekt wordt door de over de rails heen denderende treinen.
Vraag vanuit de markt
We hebben verschillende aanvragen ontvangen van bedrijven die het spoor beheren in Europa om sensoren te ontwikkelen die het spoor gedigitaliseerd in kaart kunnen brengen.
Doelstellingen
Als de kwaliteit van het spoor beter in kaart gebracht kan worden, en dit op platform-niveau uitgelezen kan worden, kan een betere dienstverlening naar de reizigers worden gegarandeerd.
Monitoring en Respons
Hiertoe willen de spoorbeheerders:
- Treinen meten
- Treinpassages meten
Op deze manier kunnen ze de treinen en het spoor beter monitoren en adequaat reageren op veranderingen en problemen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 19.340 |
Totale projectbegroting | € 48.350 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-6-2020 |
Einddatum | 31-5-2021 |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Meuleman Electronics BVpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Kinetische Energy Harvester voor spoorvoertuigenHet project richt zich op het ontwikkelen van draadloze sensoren die energie uit de omgeving oogsten om de efficiëntie en duurzaamheid in de logistieke sector te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Remote Detonator Installer RDIHet project ontwikkelt een Remote Detonator Installer voor het vergroten van de veiligheid van baanwerkers in de spoorsector. | Mkb-innovati... | € 19.992 | 2021 | Details |
Visuele Instap Bewaking (VIB 2.0)Het project ontwikkelt een state-of-the-art visueel instapsysteem voor veilig treinverkeer, inclusief haalbaarheidsonderzoek en prototype. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
TransportloggerHet project richt zich op het ontwikkelen van een draadloos sensorsysteem voor het real-time meten van zuurstof, temperatuur, luchtvochtigheid en trillingen in bigbags, met focus op HACCP-certificering en economische haalbaarheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Glasvezel sensor stripDigistruct ontwikkelt een innovatieve sensor voor het monitoren van bruggen om hun levensduur te verlengen, de vervangingsopgave te verminderen en bij te dragen aan een circulaire economie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Kinetische Energy Harvester voor spoorvoertuigen
Het project richt zich op het ontwikkelen van draadloze sensoren die energie uit de omgeving oogsten om de efficiëntie en duurzaamheid in de logistieke sector te verbeteren.
Remote Detonator Installer RDI
Het project ontwikkelt een Remote Detonator Installer voor het vergroten van de veiligheid van baanwerkers in de spoorsector.
Visuele Instap Bewaking (VIB 2.0)
Het project ontwikkelt een state-of-the-art visueel instapsysteem voor veilig treinverkeer, inclusief haalbaarheidsonderzoek en prototype.
Transportlogger
Het project richt zich op het ontwikkelen van een draadloos sensorsysteem voor het real-time meten van zuurstof, temperatuur, luchtvochtigheid en trillingen in bigbags, met focus op HACCP-certificering en economische haalbaarheid.
Glasvezel sensor strip
Digistruct ontwikkelt een innovatieve sensor voor het monitoren van bruggen om hun levensduur te verlengen, de vervangingsopgave te verminderen en bij te dragen aan een circulaire economie.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Dynamische onderhoudsplanning spoorinfrastructuur o.b.v. AIHet project ontwikkelt een geoptimaliseerd systeem voor dynamische onderhoudsplanning van de spoorinfrastructuur, gericht op het verbeteren van de efficiëntie en duurzaamheid voor de komende vijf tot tien jaar. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2022 | Details |
Welcome to the age of frictionless mobility.MagRail upgrades conventional railway lines with levitating train technology to enhance speed, capacity, and sustainability, enabling interoperability and a shift from other transport modes. | EIC Accelerator | € 2.499.999 | 2022 | Details |
New Alternative vegetation management TechniqUes for an environmentally friendly Railway infrastructurE - Railway Vegetation ManagementThe LIFE NATURE-RAIL project aims to demonstrate zero-chemical vegetation control methods for railways, assessing their socio-economic impact for broader European application. | LIFE Standar... | € 1.668.795 | 2023 | Details |
Locatie Herkenning Wagon en LadingDistriRail B.V. ontwikkelt een track & trace systeem voor goederentransport per spoor om ladingen live te volgen, de klantenservice te verbeteren en de veiligheid te verhogen. | Mkb-innovati... | € 153.503 | 2016 | Details |
Mobile Continuous Cutting PlatformRail Restore B.V. en Nimex B.V. ontwikkelen een mobiele snijunit met waterstraaltechnologie om spoorstaven efficiënt en milieuvriendelijk te onderhouden, wat leidt tot lagere kosten en hogere spoorbeschikbaarheid. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2016 | Details |
Dynamische onderhoudsplanning spoorinfrastructuur o.b.v. AI
Het project ontwikkelt een geoptimaliseerd systeem voor dynamische onderhoudsplanning van de spoorinfrastructuur, gericht op het verbeteren van de efficiëntie en duurzaamheid voor de komende vijf tot tien jaar.
Welcome to the age of frictionless mobility.
MagRail upgrades conventional railway lines with levitating train technology to enhance speed, capacity, and sustainability, enabling interoperability and a shift from other transport modes.
New Alternative vegetation management TechniqUes for an environmentally friendly Railway infrastructurE - Railway Vegetation Management
The LIFE NATURE-RAIL project aims to demonstrate zero-chemical vegetation control methods for railways, assessing their socio-economic impact for broader European application.
Locatie Herkenning Wagon en Lading
DistriRail B.V. ontwikkelt een track & trace systeem voor goederentransport per spoor om ladingen live te volgen, de klantenservice te verbeteren en de veiligheid te verhogen.
Mobile Continuous Cutting Platform
Rail Restore B.V. en Nimex B.V. ontwikkelen een mobiele snijunit met waterstraaltechnologie om spoorstaven efficiënt en milieuvriendelijk te onderhouden, wat leidt tot lagere kosten en hogere spoorbeschikbaarheid.