Independent Navigation Unit (INU 1.0)

Arcobel onderzoekt de haalbaarheid van een innovatief GNSS-systeem voor langzaam bewegende objecten, gericht op nauwkeurige navigatie in uitdagende omgevingen en markten.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

Arcobel Embedded Solutions B.V. is gevestigd in Heesch (Noord Brabant), website www.arcobel.com. In 1974 is in Oss (NB) Arcobel opgericht. Destijds begonnen als distributeur van actieve componenten van AMD en Hitachi, is Arcobel door de jaren heen gegroeid tot wat het nu is: een toonaangevende “value added” leverancier van boards en systemen met een eigen ESD-veilige ontwikkel- en productiefaciliteit. Deze projectactiviteiten worden uitgevoerd op het bedrijf zelf.

GNSS en Beperkingen

Er zijn meer dan 120 satellieten in een baan om de aarde die zijn gerangschikt in constellaties van wereldwijde navigatiesatellietsystemen (GNSS) die uiterst nauwkeurige tijdinformatie verzenden. Door de ontvangen signalen van vier of meer satellieten te vergelijken, kunnen ontvangers hun positie op aarde berekenen in termen van breedtegraad, lengtegraad en hoogte. Het gebruik van GNSS-apparaten heeft echter wel een aantal beperkingen, vooral met betrekking tot het ontvangen van voldoende sterke signalen. In de loop der tijd zijn vele innovaties gedaan om dit te verbeteren.

Innovaties in Navigatiesystemen

Met behulp van dead reckoning, verschillende sensoren en beacons worden moderne systemen ondersteund en daarmee steeds nauwkeuriger en betrouwbaarder, wat van essentieel belang is voor (veiligheids)kritische systemen. Wanneer het echter gaat om langzaam verkeer (< 30 km/h), zoals voetgangers, fietsers, steps, etc., en in lastige omstandigheden of situaties, dan werken deze systemen niet of veel onnauwkeuriger.

Onderzoek naar Nieuwe Innovatie

Arcobel wil in vervolg op deze ontwikkelingen een nieuwe innovatie onderzoeken op haalbaarheid, waarbij de volgende vraag centraal wordt gesteld: Hoe kunnen we een GNSS-systeem ontwikkelen voor langzaam bewegende objecten, met gebruik van meerdere externe signaalbronnen? Dit is vooral van belang bij bewegingen van voetgangers en voertuigen met een snelheid onder de 30 km/uur (steps, fietsen, etc.), omdat de grilligheid van bewegen veel groter is dan bij hoge snelheden en daarmee de foutmarges die optreden bij dead reckoning groter zijn.

Doelgroep en Situaties

Arcobel wil deze applicatie ontwikkelen voor specifieke doelgroepen, situaties en omstandigheden, waar vooral GNSS vaak wordt verstoord of niet aanwezig is. Denk daarbij aan:

  • Grote chemische complexen
  • Open en gesloten mijnbouwlocaties
  • Dichtbebouwde binnensteden waarbij de exacte coördinatie van hulp- en veiligheidsdiensten van essentieel belang is.

Onderzoeksdoelstellingen

Arcobel wil onderzoeken hoe met behulp van GNSS, improved dead reckoning, verschillende sensoren en LTE-M triangulatie voldoende informatie verzameld kan worden om de navigatie extreem nauwkeurig en bruikbaar te maken. De doelstelling van het haalbaarheidsonderzoek is gericht op de toekomstige ontwikkeling, productie en verkoop van de INU 1.0 technologie. Het richt zich daarmee voornamelijk op het beantwoorden van de vragen die er zijn en het maken van verschillende keuzes die daarbij naar voren komen.

Hoofdvraagstellingen

De vragen kunnen worden samengevat in de volgende hoofdvragen:

  1. Welke systeemelementen moeten in samenhang met elkaar ontwikkeld worden en hoe kan het geheel als compleet systeem aansluiten op de bestaande infrastructuur of zelfstandig gebruikt worden?
  2. Voor welke marktpartijen is deze ontwikkeling interessant en aantrekkelijk en op welke wijze moet het product vorm krijgen in een verdienmodel (markt- en financiële verkenning)?

Verwachte Resultaten

Het beoogde resultaat van het haalbaarheidsonderzoek ligt al besloten in de doelstelling die hierboven beschreven is. De opgedane kennis uit de haalbaarheidsstudie wordt gebruikt om tot een besluit te komen over het wel of niet opstarten van een ontwikkeltraject. Het gaat daarbij om de balans tussen eigen investeringen en (terug-)verdienen, waarbij aan een aantal voorwaarden voldaan moet zijn. Het project moet technisch voldoende realistisch en haalbaar zijn om te voldoen aan de behoefte in de markt volgens een rendabel verdienmodel.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Arcobel Embedded Solutions B.Vpenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Independent Navigation Unit (INU 1.0)

Arcobel onderzoekt de haalbaarheid van een GNSS-systeem voor langzaam bewegende objecten, gericht op nauwkeurige navigatie in complexe omgevingen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

ONDERZOEK HAALBAARHEID ONTWIKKELING SMART POSITIONING NETWORK

Ebusoft B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een accuraat real-time plaatsbepalingssysteem voor objecten in magazijnen, inclusief technische en financiële aspecten en marktonderzoek naar de vraag.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Visuele Instap Bewaking (VIB 2.0)

Het project ontwikkelt een state-of-the-art visuele instapbewakingsoplossing voor spoorvervoer, gericht op haalbaarheid en marktverkenning, met als doel een compleet systeem te creëren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek Arc 9 DoF controller

Arc Ventures voert een haalbaarheidsstudie uit naar een innovatieve 3D navigatie controller voor diverse sectoren, met focus op technische en economische haalbaarheid en marktpotentieel.

€ 20.000
Mkb-innovati...

DXRS: haalbaarheidsstudie innovatieve indoor lokalisatie

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve indoor lokalisatie-oplossing met smartphones, gericht op nauwkeurige gebruikerspositionering en het verbeteren van de gebruikerservaring in gebouwen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Ontwikkeling FOG traagheidsnavigatiesysteem

Het project richt zich op de modernisering van Fibre Optical Gyros voor de ontwikkeling van een robuust traagheidsnavigatiesysteem, ter versterking van de nationale navigatietechnologie.

€ 194.285
Mkb-innovati...

Development of ruggedized 3D change-detection systems

Het project ontwikkelt een robuust multi-sensor 3D-Change-Detection systeem voor het detecteren van IED's, met als doel de veiligheid van NAVO-troepen te verbeteren en civiele toepassingen te verkennen.

€ 325.626
Mkb-innovati...

ONTWIKKELING VAN ZELF OPLADEND ALARMERINGSAPPARAAT

Het project ontwikkelt een zelfvoorzienend alarmeringsapparaat voor ouderen dat energie opwekt tijdens gebruik, om valincidenten te verminderen en de zorg voor zelfstandig wonende ouderen te verbeteren.

€ 134.300