Haalbaarheidsstudie naar een innovatieve aeroakoestische meettechnologie
Peutz voert een haalbaarheidsstudie uit voor de ontwikkeling van innovatieve aeroakoestische meettechnologie in windtunnels.
Projectdetails
Inleiding
Geluidsoverlast is volgens de Wereldgezondheidsorganisatie de op een na grootste bedreiging voor het milieu, na luchtverontreiniging. Geluid kan leiden tot hinder, slaapverstoring, verstoring van de dagelijkse activiteiten en stress.
Gevolgen van Geluidsoverlast
Deze effecten kunnen op hun beurt weer aanleiding geven tot:
- Een hogere bloeddruk
- Verhoogde niveaus van het stresshormoon cortisol
- Een verhoogd risico op hart- en vaatziekten
- Psychische aandoeningen
Oorzaken van Geluidsemissies
Een substantieel deel van deze geluidsemissies wordt veroorzaakt door de interactie van wind rond vaste objecten, zoals:
- Vliegtuigen
- Windturbines
- Auto's
- Bouwelementen
Dit type geluid wordt typisch aeroakoestisch geluid genoemd.
Belang van Aero-akoestische Windtunnelexperimenten
Aero-akoestische windtunnelexperimenten zijn ook belangrijk voor:
- Het valideren van rekenkundige simulaties
- Het verfijnen van rekenkundige simulaties om hun nauwkeurigheid te vergroten
Projectdoelstellingen
Doordat de huidige windtunnels op de wereld nog onnauwkeurig zijn door onder andere stoorgeluid of veel signaalverlies, is Peutz voornemens om zelf een innovatieve aeroakoestische meettechnologie in de Peutz-windtunnelfaciliteit te ontwikkelen.
Haalbaarheidsstudie
Gezien de complexiteit en omvang van dit project wil het bedrijf eerst een gedegen haalbaarheidsstudie uitvoeren teneinde de technische en economische haalbaarheid te toetsen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 68.500 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-6-2023 |
Einddatum | 30-5-2024 |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Peutz B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsstudie naar een AI-gedreven meet- en regelsysteem voor energieoptimalisatie en geluidsreductie van windturbinesPeutz B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een AI-systeem voor het optimaliseren van energieopbrengst en geluidsreductie van windturbines om maatschappelijke weerstand te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek Adaptive Sound Masking TechnologyTAU wil een adaptief audiosysteem ontwikkelen dat storend omgevingsgeluid dempt met sound masking technologie, en onderzoekt de technische en economische haalbaarheid voor productontwikkeling. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsstudie AeroFitActiflow onderzoekt de haalbaarheid van een budgetvriendelijke windtunnel voor real-time luchtweerstandmeting bij wielrenners. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
WHISSOLUTIONS INNOVATIEVE EN DUURZAME GELUIDSREDUCTIE VAN VERKEERSLAWAAI4Silence onderzoekt de haalbaarheid van een revolutionaire diffractie-technologie voor geluidsreductie bij verkeersgeluid, gericht op het verbeteren van veiligheid en duurzaamheid in de VS. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsstudie naar de ontwikkeling van een machine learning geluidsberekeningsmodelHet project onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw machine-learning geluidsberekeningsmodel om consensus te bereiken over geluidsniveau metingen en beleid te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsstudie naar een AI-gedreven meet- en regelsysteem voor energieoptimalisatie en geluidsreductie van windturbines
Peutz B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een AI-systeem voor het optimaliseren van energieopbrengst en geluidsreductie van windturbines om maatschappelijke weerstand te verminderen.
Haalbaarheidsonderzoek Adaptive Sound Masking Technology
TAU wil een adaptief audiosysteem ontwikkelen dat storend omgevingsgeluid dempt met sound masking technologie, en onderzoekt de technische en economische haalbaarheid voor productontwikkeling.
Haalbaarheidsstudie AeroFit
Actiflow onderzoekt de haalbaarheid van een budgetvriendelijke windtunnel voor real-time luchtweerstandmeting bij wielrenners.
WHISSOLUTIONS INNOVATIEVE EN DUURZAME GELUIDSREDUCTIE VAN VERKEERSLAWAAI
4Silence onderzoekt de haalbaarheid van een revolutionaire diffractie-technologie voor geluidsreductie bij verkeersgeluid, gericht op het verbeteren van veiligheid en duurzaamheid in de VS.
Haalbaarheidsstudie naar de ontwikkeling van een machine learning geluidsberekeningsmodel
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw machine-learning geluidsberekeningsmodel om consensus te bereiken over geluidsniveau metingen en beleid te verbeteren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
MOdeling and Reduction of Aeroacoustics Sources of Interaction Noise in AviationThe project aims to develop a holistic acoustic model for predicting interaction noise in aviation by understanding flow distortion, ultimately enabling the design of quieter, zero-emission aircraft. | ERC Consolid... | € 1.988.158 | 2024 | Details |
Minimisation of the offshore wind and tidal turbine acoustic footprint on marine lifeOff-coustics aims to develop silent offshore wind and tidal farms by combining numerical simulations and experiments to minimize their acoustic impact on marine life while ensuring energy production. | ERC Consolid... | € 1.992.500 | 2023 | Details |
Sustainable Innovations for Long-life Environmental Noise TechnologiesThe project aims to develop sustainable noise mitigation solutions, like low noise pavements and barriers using recycled materials, to effectively reduce urban noise pollution in densely populated areas. | LIFE Standar... | € 1.590.015 | 2023 | Details |
Manipulating nonlinear sound waves using non-Hermiticity and active control. Nonlinear and Active Sound AbsorptionThe project aims to develop innovative noise reduction technologies by utilizing non-Hermitian physics to absorb high amplitude nonlinear sound waves, enhancing safety and reliability in heavy industry and aviation. | ERC Starting... | € 1.449.935 | 2023 | Details |
Acoustic fLow InteractioN over sound absorbing surfaces: effects on ImpedaNce and draGThis project aims to understand the interaction between acoustic waves and turbulent boundary layers using numerical simulations to improve acoustic characterization and design efficient, low-noise aircraft surfaces. | ERC Starting... | € 1.499.069 | 2023 | Details |
MOdeling and Reduction of Aeroacoustics Sources of Interaction Noise in Aviation
The project aims to develop a holistic acoustic model for predicting interaction noise in aviation by understanding flow distortion, ultimately enabling the design of quieter, zero-emission aircraft.
Minimisation of the offshore wind and tidal turbine acoustic footprint on marine life
Off-coustics aims to develop silent offshore wind and tidal farms by combining numerical simulations and experiments to minimize their acoustic impact on marine life while ensuring energy production.
Sustainable Innovations for Long-life Environmental Noise Technologies
The project aims to develop sustainable noise mitigation solutions, like low noise pavements and barriers using recycled materials, to effectively reduce urban noise pollution in densely populated areas.
Manipulating nonlinear sound waves using non-Hermiticity and active control. Nonlinear and Active Sound Absorption
The project aims to develop innovative noise reduction technologies by utilizing non-Hermitian physics to absorb high amplitude nonlinear sound waves, enhancing safety and reliability in heavy industry and aviation.
Acoustic fLow InteractioN over sound absorbing surfaces: effects on ImpedaNce and draG
This project aims to understand the interaction between acoustic waves and turbulent boundary layers using numerical simulations to improve acoustic characterization and design efficient, low-noise aircraft surfaces.