Haalbaarheidsproject Waterstof Werkboten

Alumax ontwikkelt een onderhoudsvrije waterstof werkboot voor professioneel gebruik om de milieubelasting van de scheepvaart te verminderen en bij te dragen aan duurzame energie.

Subsidie
€ 20.000
2020

Projectdetails

Inleiding

In dit haalbaarheidsonderzoek focust Idésol zich op de ontwikkeling van comfortabelere varifocale brillenglazen waarin met name het gezichtsveld voor de middenlange afstanden een stuk breder is dan voor conventionele varifocale glazen. Momenteel is dit veld een zeer compact gebied, waardoor het gebruik van deze glazen als onaangenaam en zelfs intensief wordt omschreven.

Ontwikkeling van lenzen

Om deze ontwikkeling te realiseren zullen lenzen ontwikkeld worden met een gecontroleerd verlopende brekingsindex.

Focus van de haalbaarheidsstudie

De haalbaarheidsstudie zal voornamelijk gericht zijn op:

  1. De chemische samenstelling van deze materialen
  2. Het productieproces

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Alumax Boats B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Mobiele energiedragers voor RoRo ferries

Het project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken.

€ 20.000
Mkb-innovati...

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Zero Emission Draagvleugelboot

Dit project onderzoekt de economische en technische haalbaarheid van draagvleugeltechniek voor duurzame schepen van 2-12 ton, met als doel de transitie naar hernieuwbare energie in de scheepsvaart te versnellen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Mobiel waterstof tankstation

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele waterstof tankwagen om vraag en aanbod in diverse sectoren te optimaliseren.

€ 8.640
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsstudie Waterstoftechnologie

Enersea onderzoekt de haalbaarheid van offshore waterstofproductie met nieuwe technologie en hergebruik van bestaande assets voor duurzame energieoplossingen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Green Building Materials

Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.

€ 350.000
Mkb-innovati...

The ATOLL

Het project ontwikkelt een innovatief drijvend zonne-systeem voor duurzame energieopwekking op ruw water, met als doel waterstofopslag voor maritiem gebruik en het oplossen van integratievraagstukken.

€ 350.000
LIFE Standar...

Fuel Cell and Methanol Reforming system for clean energy on board

The LIFE OCEAN project aims to replace diesel generators on a Sanlorenzo superyacht with a 60 kWe methanol fuel cell system to achieve zero-carbon emissions and reduce air and underwater noise.

€ 2.354.207
Mkb-innovati...

SEAWATER H2O

Hatenboer-Water en Pure Water Technologies ontwikkelen een autonome zeewaterzuiveringsinstallatie op offshore windlocaties voor duurzame waterstofproductie en ecologische bescherming.

€ 122.472
Mkb-innovati...

H2Storage Tank Technology

Ontwikkeling van een innovatieve, 70% lichtere waterstof opslagtank voor hoge druk, gericht op emissieloos transport en duurzame energieopslag, met een productiecapaciteit van 10.000-60.000 tanks per jaar.

€ 160.280