Haalbaarheidsproject Trolleybus op waterstof
Hymove B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve waterstoftrolleybus om duurzame mobiliteit te bevorderen, met focus op technische en economische aspecten en mogelijke samenwerkingen.
Projectdetails
Inleiding
Hymove B.V. tracht met dit haalbaarheidsproject aan te tonen welke technische en economische zaken een belangrijke rol spelen bij het ontwerpen, ontwikkelen, bouwen en rijden met een trolleybus op waterstof.
Technische Specificaties
Uitgangspunt is een technisch vernieuwende trolleybus op waterstof. De trolleybussen dienen daarbij voorzien te worden van verschillende energie-opties:
- Mogelijkheid 1: een batterijpack van bijvoorbeeld 60-90 kWh
- Waterstoftanks voor 30-35 kg
- Een HyMove brandstofcelsysteem van 60-90 kW
Doel van het Project
Het doel van dit haalbaarheidsproject is om onder andere inzicht te krijgen in:
- Technische en economische haalbaarheidsaspecten
- De mogelijkheden binnen nieuwe Gelderse OV-concessies
- Welke partners en/of bedrijven hier een bijdrage of samenwerkingsrol in kunnen leveren
Toekomstige Ontwikkelingen
Bij een uiteindelijk Go (afhankelijk van de antwoorden op de gestelde haalbaarheidsvragen) zal men een trolley gaan ontwikkelen en bouwen. Het voertuig kan dan een bijdrage gaan leveren aan schoon openbaar vervoer en duurzame mobiliteitsoplossingen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Hymove BVpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsonderz. lokale waterstofclusters van opwek, opslag en tankstation tbv (zwaar) transportSummit Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een schaalbare waterstofketen voor zwaar transport, gericht op duurzame energieproductie en zero-emissie vervoer. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
New Power de Rijdende H2 BatterijDit haalbaarheidsonderzoek onderzoekt de inzet van waterstofvoertuigen als mobiele batterij ter vervanging van dieselaggregaten, met als doel een emissievrij alternatief te ontwikkelen dat economische voordelen biedt. | Mkb-innovati... | € 19.800 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek ontwikkeling modulaire elektrische aandrijving voor lichtere toepassingenWierda Hybrid Technologies B.V. onderzoekt de haalbaarheid van het elektrificeren van lichte toepassingen om bij te dragen aan de Green Deal Europe en de doelstelling van klimaatneutraliteit in 2050. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigenHFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsproject waterstoftanks op basis van rotatiegietentechnologiePentas Moulding BV onderzoekt de haalbaarheid van een waterstoftank voor voertuigen via rotatiegieten om marktbehoefte en technische eisen te evalueren voor een weloverwogen ontwikkelingsbeslissing. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsonderz. lokale waterstofclusters van opwek, opslag en tankstation tbv (zwaar) transport
Summit Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een schaalbare waterstofketen voor zwaar transport, gericht op duurzame energieproductie en zero-emissie vervoer.
New Power de Rijdende H2 Batterij
Dit haalbaarheidsonderzoek onderzoekt de inzet van waterstofvoertuigen als mobiele batterij ter vervanging van dieselaggregaten, met als doel een emissievrij alternatief te ontwikkelen dat economische voordelen biedt.
Haalbaarheidsonderzoek ontwikkeling modulaire elektrische aandrijving voor lichtere toepassingen
Wierda Hybrid Technologies B.V. onderzoekt de haalbaarheid van het elektrificeren van lichte toepassingen om bij te dragen aan de Green Deal Europe en de doelstelling van klimaatneutraliteit in 2050.
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen
HFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen.
Haalbaarheidsproject waterstoftanks op basis van rotatiegietentechnologie
Pentas Moulding BV onderzoekt de haalbaarheid van een waterstoftank voor voertuigen via rotatiegieten om marktbehoefte en technische eisen te evalueren voor een weloverwogen ontwikkelingsbeslissing.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingenOntwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid. | Mkb-innovati... | € 306.266 | 2021 | Details |
Full Electric TelehandlerDit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen. | Mkb-innovati... | € 262.885 | 2018 | Details |
SHIFTHet SHIFT-project ontwikkelt en test de HyER Power Plant, een innovatieve waterstofoplossing voor duurzame energievoorziening in gebouwen, met als doel CO2-reductie en economische groei. | Mkb-innovati... | € 131.600 | 2023 | Details |
H2Storage Tank TechnologyOntwikkeling van een innovatieve, 70% lichtere waterstof opslagtank voor hoge druk, gericht op emissieloos transport en duurzame energieopslag, met een productiecapaciteit van 10.000-60.000 tanks per jaar. | Mkb-innovati... | € 160.280 | 2020 | Details |
Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingen
Ontwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid.
Full Electric Telehandler
Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.
SHIFT
Het SHIFT-project ontwikkelt en test de HyER Power Plant, een innovatieve waterstofoplossing voor duurzame energievoorziening in gebouwen, met als doel CO2-reductie en economische groei.
H2Storage Tank Technology
Ontwikkeling van een innovatieve, 70% lichtere waterstof opslagtank voor hoge druk, gericht op emissieloos transport en duurzame energieopslag, met een productiecapaciteit van 10.000-60.000 tanks per jaar.