Haalbaarheidsproject Trolleybus op waterstof

Hymove B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve waterstoftrolleybus om duurzame mobiliteit te bevorderen, met focus op technische en economische aspecten en mogelijke samenwerkingen.

Subsidie
€ 20.000
2020

Projectdetails

Inleiding

Hymove B.V. tracht met dit haalbaarheidsproject aan te tonen welke technische en economische zaken een belangrijke rol spelen bij het ontwerpen, ontwikkelen, bouwen en rijden met een trolleybus op waterstof.

Technische Specificaties

Uitgangspunt is een technisch vernieuwende trolleybus op waterstof. De trolleybussen dienen daarbij voorzien te worden van verschillende energie-opties:

  • Mogelijkheid 1: een batterijpack van bijvoorbeeld 60-90 kWh
  • Waterstoftanks voor 30-35 kg
  • Een HyMove brandstofcelsysteem van 60-90 kW

Doel van het Project

Het doel van dit haalbaarheidsproject is om onder andere inzicht te krijgen in:

  1. Technische en economische haalbaarheidsaspecten
  2. De mogelijkheden binnen nieuwe Gelderse OV-concessies
  3. Welke partners en/of bedrijven hier een bijdrage of samenwerkingsrol in kunnen leveren

Toekomstige Ontwikkelingen

Bij een uiteindelijk Go (afhankelijk van de antwoorden op de gestelde haalbaarheidsvragen) zal men een trolley gaan ontwikkelen en bouwen. Het voertuig kan dan een bijdrage gaan leveren aan schoon openbaar vervoer en duurzame mobiliteitsoplossingen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Hymove BVpenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderz. lokale waterstofclusters van opwek, opslag en tankstation tbv (zwaar) transport

Summit Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een schaalbare waterstofketen voor zwaar transport, gericht op duurzame energieproductie en zero-emissie vervoer.

€ 20.000
Mkb-innovati...

New Power de Rijdende H2 Batterij

Dit haalbaarheidsonderzoek onderzoekt de inzet van waterstofvoertuigen als mobiele batterij ter vervanging van dieselaggregaten, met als doel een emissievrij alternatief te ontwikkelen dat economische voordelen biedt.

€ 19.800
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek ontwikkeling modulaire elektrische aandrijving voor lichtere toepassingen

Wierda Hybrid Technologies B.V. onderzoekt de haalbaarheid van het elektrificeren van lichte toepassingen om bij te dragen aan de Green Deal Europe en de doelstelling van klimaatneutraliteit in 2050.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen

HFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsproject waterstoftanks op basis van rotatiegietentechnologie

Pentas Moulding BV onderzoekt de haalbaarheid van een waterstoftank voor voertuigen via rotatiegieten om marktbehoefte en technische eisen te evalueren voor een weloverwogen ontwikkelingsbeslissing.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingen

Ontwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid.

€ 306.266
Mkb-innovati...

Full Electric Telehandler

Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.

€ 262.885
Mkb-innovati...

SHIFT

Het SHIFT-project ontwikkelt en test de HyER Power Plant, een innovatieve waterstofoplossing voor duurzame energievoorziening in gebouwen, met als doel CO2-reductie en economische groei.

€ 131.600
Mkb-innovati...

H2Storage Tank Technology

Ontwikkeling van een innovatieve, 70% lichtere waterstof opslagtank voor hoge druk, gericht op emissieloos transport en duurzame energieopslag, met een productiecapaciteit van 10.000-60.000 tanks per jaar.

€ 160.280