Haalbaarheidsonderzoek naar krasbestendigheid van Vehicle Integrated PV met coatings/nanomaterialen

Het project onderzoekt de haalbaarheid van krasbestendige coatings voor zonnedaken om de levensduur van Vehicle Integrated PV te verlengen.

Subsidie
€ 20.000
2024

Projectdetails

Inleiding

In het gebogen zonnedak van onze solar tuktuk zijn PV-cellen geïntegreerd, waardoor de tuktuk zichzelf oplaadt (i.e. Vehicle Integrated PV).

Probleemstelling

Zonnedaken worden bijna altijd ontwikkeld met glas of ETFE als top sheet. Echter, beide zijn kostbaar; glas is te zwaar voor een Urban EV en ETFE biedt te weinig bescherming voor impact. Hierdoor wordt de noodzakelijke levensduur (>10 jaar) niet gehaald.

Aanleiding

De aanleiding van dit MIT-Haalbaarheidsproject is dat uit een eerder MIT-R&D-project is gebleken dat deze zonnedaken door de extreme externe omstandigheden (bijv. weersomstandigheden en gebruikersgedrag) momenteel niet voldoende krasbestendig zijn. Dit verkort de levensduur van de zonnedaken.

Doel van het project

Er wordt een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar het technisch en economisch potentieel van de ontwikkeling van een krasbestendig zonnedak.

Relevantie

Deze innovatie (krasbestendigheid van PV-module) is niet enkel voor TUX of voor solar voertuigen relevant, maar ook voor toepassing op allerlei andere vlakken, zoals:

  • Gevels
  • Daken

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 57.180

Tijdlijn

Startdatum1-5-2024
Einddatum30-9-2024
Subsidiejaar2024

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Fleur van Oorschot B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Onderzoek naar de haalbaarheid van Vehicle Integrated PV met zelfherstellende materialen

Het project onderzoekt de ontwikkeling van een zonnedak met zelfherstellende materialen voor voertuigen, ter verbetering van levensduur en functionaliteit.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Circulair zonnedak voor solar voertuig

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een circulair zonnedak dat volledig herbruikbaar is, ter verbetering van de CO2-voetafdruk.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Circulair zonnedak voor solar voertuig

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een circulair zonnedak voor tuktuks dat volledig herbruikbaar is, met als doel het verbeteren van de CO2-voetafdruk en het terugwinnen van waardevolle materialen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Een geïntegreerd zonnedak voor een last-mile voertuig: low-cost, energie-efficiënt en robuust.

TUX ontwikkelt een kostenefficiënt zonnedak voor rickshaws, gericht op duurzame mobiliteit in opkomende landen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek innovatieve zonnecollector in auto

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve zonnecollector voor auto's om duurzame energie te benutten.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Solar mobility for a sunny future: lichtgewicht en circulair

TUX ontwikkelt solar tuktuks die zelfstandig opladen met zonne-energie, gericht op duurzame mobiliteit en circulaire productie.

€ 200.000
2.3 - Ontwik...

Met gemak een PV-geïntegreerd dak

Dit project ontwikkelt een lichtgewicht, geïntegreerd PV dakdeel om duurzame elektriciteit op niet-geschikte daken mogelijk te maken.

€ 794.703
Mkb-innovati...

Solar mobility for a sunny future: lichtgewicht en circulair

TUX ontwikkelt solar tuktuks die off-grid opereren en R&D gericht op gewichtsreductie en duurzame productie bevorderen, met als doel een CO2-neutrale mobiliteit in opkomende landen.

€ 200.000
Mkb-innovati...

SUNTEX - Weaving Solar Energy Into Building Skin

Het project SUNTEX ontwikkelt innovatief zonnetextiel met geïntegreerde organische zonnecellen voor architecturale toepassingen, gericht op energieopwekking en kostenbesparing.

€ 197.295
Mkb-innovati...

SUNTEX

Het project ontwikkelt SUNTEX, een innovatief zonnetextiel dat dunnefilm zonnecellen en geleidende garen integreert voor esthetische en maatschappelijke acceptatie van zonne-energie.

€ 197.750