Onderzoek naar de haalbaarheid van Vehicle Integrated PV met zelfherstellende materialen

Het project onderzoekt de ontwikkeling van een zonnedak met zelfherstellende materialen voor voertuigen, ter verbetering van levensduur en functionaliteit.

Subsidie
€ 20.000
2024

Projectdetails

Inleiding

Het zonnedak van een voertuig (vehicle integrated photovoltaics, VIPV) wordt traditioneel ontwikkeld met glas of ETFE als toplaag.

Probleemstelling

Echter, beide materialen zijn kostbaar en hebben beperkingen.

  • Glas is te zwaar voor een last mile voertuig / LEV.
  • ETFE biedt onvoldoende bescherming tegen impact.

Verder bestaan er andere polymeren materialen die als toplaag in de solar stack kunnen worden gebruikt. Echter, deze materialen zijn relatief tot glas te zacht, waardoor krassen en andere slijtage ontstaan.

Uitdagingen

Onder de dynamische omstandigheden waarin VIPV zich bevindt, vormt dit een knelpunt om de levensduur van dit paneel te kunnen garanderen.

Doel van het Onderzoek

Het haalbaarheidsonderzoek richt zich op de haalbaarheid van het ontwikkelen van een zonnedak met zelfherstellende materialen.

Toepassingen

Deze innovatie is niet alleen relevant voor zonnewagens, maar ook voor diverse andere toepassingen zoals:

  1. Gevels
  2. Daken
  3. Verschillende oppervlakken

Een zelfherstellende solar stack is cruciaal voor het succes van deze innovatie.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 57.600

Tijdlijn

Startdatum1-5-2024
Einddatum30-9-2024
Subsidiejaar2024

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Laurens Janssen B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek naar krasbestendigheid van Vehicle Integrated PV met coatings/nanomaterialen

Het project onderzoekt de haalbaarheid van krasbestendige coatings voor zonnedaken om de levensduur van Vehicle Integrated PV te verlengen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Circulair zonnedak voor solar voertuig

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een circulair zonnedak dat volledig herbruikbaar is, ter verbetering van de CO2-voetafdruk.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Self-Supporting PV Roof Panel as Integrated Building Material for Industrial Warehouses

Dit project onderzoekt de haalbaarheid en marktintroductie van zelfondersteunende PV-dakpanelen voor industriële gebouwen, gericht op economische, juridische en technische aspecten.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Een geïntegreerd zonnedak voor een last-mile voertuig: low-cost, energie-efficiënt en robuust.

TUX ontwikkelt een kostenefficiënt zonnedak voor rickshaws, gericht op duurzame mobiliteit in opkomende landen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Modulair solar-slaaphefdak voor bestelwagens

Ontwikkel een modulair slaaphefdak met geïntegreerde zonnecellen om de actieradius van geëlektrificeerde campers te vergroten, terwijl materiaal en gewicht worden bespaard.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Demonstratie...

Acceleration of on-board solar for automotive and electric transportation

Dit project ontwikkelt en test een innovatief zonne-elektrisch voertuig (VIPV) dat CO2-uitstoot met 70% vermindert, met als doel marktintroductie en veilige integratie van zonne-energie in auto's.

€ 1.541.122
2.3 - Ontwik...

Met gemak een PV-geïntegreerd dak

Dit project ontwikkelt een lichtgewicht, geïntegreerd PV dakdeel om duurzame elektriciteit op niet-geschikte daken mogelijk te maken.

€ 794.703
ERC Proof of...

Engineering Water Repellent Coatings by Functional Nano-Sponges: a Springboard to Stable Perovskite Devices (SPIKE)

The SPIKE project aims to develop and commercialize innovative water-repellent nano-coatings for durable photovoltaic devices, enhancing market viability and efficiency in solar technology.

€ 150.000
Mkb-innovati...

ICARUS - Increased Collection of energy by Advanced solar harversters on Roof moUnted Solar panels

Het project ontwikkelt een innovatieve BIPV-zonnestroomapplicatie om de integratie van zonnepanelen in gebouwen te verbeteren en schaduwproblemen te minimaliseren.

€ 146.300
ERC Proof of...

Cost-Effective Charge-Transport Materials for New-Generation Solar Cells

This project aims to develop low-cost charge-transport materials for new-generation photovoltaics, enhancing their commercial viability and supporting the EU's goal of climate neutrality by 2050.

€ 150.000