Onderzoek naar de haalbaarheid van Vehicle Integrated PV met zelfherstellende materialen
Het project onderzoekt de ontwikkeling van een zonnedak met zelfherstellende materialen voor voertuigen, ter verbetering van levensduur en functionaliteit.
Projectdetails
Inleiding
Het zonnedak van een voertuig (vehicle integrated photovoltaics, VIPV) wordt traditioneel ontwikkeld met glas of ETFE als toplaag.
Probleemstelling
Echter, beide materialen zijn kostbaar en hebben beperkingen.
- Glas is te zwaar voor een last mile voertuig / LEV.
- ETFE biedt onvoldoende bescherming tegen impact.
Verder bestaan er andere polymeren materialen die als toplaag in de solar stack kunnen worden gebruikt. Echter, deze materialen zijn relatief tot glas te zacht, waardoor krassen en andere slijtage ontstaan.
Uitdagingen
Onder de dynamische omstandigheden waarin VIPV zich bevindt, vormt dit een knelpunt om de levensduur van dit paneel te kunnen garanderen.
Doel van het Onderzoek
Het haalbaarheidsonderzoek richt zich op de haalbaarheid van het ontwikkelen van een zonnedak met zelfherstellende materialen.
Toepassingen
Deze innovatie is niet alleen relevant voor zonnewagens, maar ook voor diverse andere toepassingen zoals:
- Gevels
- Daken
- Verschillende oppervlakken
Een zelfherstellende solar stack is cruciaal voor het succes van deze innovatie.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 57.600 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-5-2024 |
Einddatum | 30-9-2024 |
Subsidiejaar | 2024 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Laurens Janssen B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsonderzoek naar krasbestendigheid van Vehicle Integrated PV met coatings/nanomaterialenHet project onderzoekt de haalbaarheid van krasbestendige coatings voor zonnedaken om de levensduur van Vehicle Integrated PV te verlengen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2024 | Details |
Circulair zonnedak voor solar voertuigDit project onderzoekt de haalbaarheid van een circulair zonnedak dat volledig herbruikbaar is, ter verbetering van de CO2-voetafdruk. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Self-Supporting PV Roof Panel as Integrated Building Material for Industrial WarehousesDit project onderzoekt de haalbaarheid en marktintroductie van zelfondersteunende PV-dakpanelen voor industriële gebouwen, gericht op economische, juridische en technische aspecten. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Een geïntegreerd zonnedak voor een last-mile voertuig: low-cost, energie-efficiënt en robuust.TUX ontwikkelt een kostenefficiënt zonnedak voor rickshaws, gericht op duurzame mobiliteit in opkomende landen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Modulair solar-slaaphefdak voor bestelwagensOntwikkel een modulair slaaphefdak met geïntegreerde zonnecellen om de actieradius van geëlektrificeerde campers te vergroten, terwijl materiaal en gewicht worden bespaard. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek naar krasbestendigheid van Vehicle Integrated PV met coatings/nanomaterialen
Het project onderzoekt de haalbaarheid van krasbestendige coatings voor zonnedaken om de levensduur van Vehicle Integrated PV te verlengen.
Circulair zonnedak voor solar voertuig
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een circulair zonnedak dat volledig herbruikbaar is, ter verbetering van de CO2-voetafdruk.
Self-Supporting PV Roof Panel as Integrated Building Material for Industrial Warehouses
Dit project onderzoekt de haalbaarheid en marktintroductie van zelfondersteunende PV-dakpanelen voor industriële gebouwen, gericht op economische, juridische en technische aspecten.
Een geïntegreerd zonnedak voor een last-mile voertuig: low-cost, energie-efficiënt en robuust.
TUX ontwikkelt een kostenefficiënt zonnedak voor rickshaws, gericht op duurzame mobiliteit in opkomende landen.
Modulair solar-slaaphefdak voor bestelwagens
Ontwikkel een modulair slaaphefdak met geïntegreerde zonnecellen om de actieradius van geëlektrificeerde campers te vergroten, terwijl materiaal en gewicht worden bespaard.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Acceleration of on-board solar for automotive and electric transportationDit project ontwikkelt en test een innovatief zonne-elektrisch voertuig (VIPV) dat CO2-uitstoot met 70% vermindert, met als doel marktintroductie en veilige integratie van zonne-energie in auto's. | Demonstratie... | € 1.541.122 | Onbekend | Details |
Met gemak een PV-geïntegreerd dakDit project ontwikkelt een lichtgewicht, geïntegreerd PV dakdeel om duurzame elektriciteit op niet-geschikte daken mogelijk te maken. | 2.3 - Ontwik... | € 794.703 | 2022 | Details |
Engineering Water Repellent Coatings by Functional Nano-Sponges: a Springboard to Stable Perovskite Devices (SPIKE)The SPIKE project aims to develop and commercialize innovative water-repellent nano-coatings for durable photovoltaic devices, enhancing market viability and efficiency in solar technology. | ERC Proof of... | € 150.000 | 2023 | Details |
ICARUS - Increased Collection of energy by Advanced solar harversters on Roof moUnted Solar panelsHet project ontwikkelt een innovatieve BIPV-zonnestroomapplicatie om de integratie van zonnepanelen in gebouwen te verbeteren en schaduwproblemen te minimaliseren. | Mkb-innovati... | € 146.300 | 2017 | Details |
Cost-Effective Charge-Transport Materials for New-Generation Solar CellsThis project aims to develop low-cost charge-transport materials for new-generation photovoltaics, enhancing their commercial viability and supporting the EU's goal of climate neutrality by 2050. | ERC Proof of... | € 150.000 | 2023 | Details |
Acceleration of on-board solar for automotive and electric transportation
Dit project ontwikkelt en test een innovatief zonne-elektrisch voertuig (VIPV) dat CO2-uitstoot met 70% vermindert, met als doel marktintroductie en veilige integratie van zonne-energie in auto's.
Met gemak een PV-geïntegreerd dak
Dit project ontwikkelt een lichtgewicht, geïntegreerd PV dakdeel om duurzame elektriciteit op niet-geschikte daken mogelijk te maken.
Engineering Water Repellent Coatings by Functional Nano-Sponges: a Springboard to Stable Perovskite Devices (SPIKE)
The SPIKE project aims to develop and commercialize innovative water-repellent nano-coatings for durable photovoltaic devices, enhancing market viability and efficiency in solar technology.
ICARUS - Increased Collection of energy by Advanced solar harversters on Roof moUnted Solar panels
Het project ontwikkelt een innovatieve BIPV-zonnestroomapplicatie om de integratie van zonnepanelen in gebouwen te verbeteren en schaduwproblemen te minimaliseren.
Cost-Effective Charge-Transport Materials for New-Generation Solar Cells
This project aims to develop low-cost charge-transport materials for new-generation photovoltaics, enhancing their commercial viability and supporting the EU's goal of climate neutrality by 2050.