Grafeenbevattende wrijvingsverlagende smeermiddelen
Het project onderzoekt de haalbaarheid van grafeen-in-motorolie om wrijving te verminderen en brandstofverbruik te verlagen.
Projectdetails
Inleiding
Essing Dieseltuning B.V. / Essing Performance Center [EPC] is voornemens een onderzoek te gaan uitvoeren naar de technische en bedrijfseconomische haalbaarheid van de ontwikkeling van een grafeen-in-motorolie concentraat.
Doel van het Onderzoek
Toepassing van deze nieuwe motorolie in auto’s verlaagt de onderlinge wrijving van metalen onderdelen in de motor naar verwachting aanzienlijk. Hierdoor zal het brandstofverbruik per gereden kilometer dalen en de levensduur van automotoren langer worden.
Het doel van dit onderzoek is dus een haalbaarheidsanalyse voor de gehele keten van dit nieuwe product, van productie van het grafeenconcentraat tot en met de toepassing daarvan in automotoren.
Fasen van het Onderzoek
Om de technische en economische haalbaarheid van het nieuwe product te kunnen inschatten, wordt dit haalbaarheidsonderzoek verdeeld in drie fasen:
- Literatuur / internet / patentstudie
- Eigen experimenteel onderzoek
In deze fase zal in een proefopstelling de werking en het effect van grafeen op het rendement van automotoren worden vastgesteld. Daarbij zal tevens worden onderzocht welke neveneffecten zullen optreden ten gevolge van de toepassing van grafeen en hoe stabiel grafeen, toegepast in automotoren, is. - Calculaties
Naar aanleiding van de resultaten uit fase 1 en 2 zullen er calculaties worden uitgevoerd. Hieruit volgt een investeringsberekening, een inschatting van de wijze van produceren, de wijze van toepassing en een verwachting van de performance ervan in automotoren, gevolgd door een ROI-berekening.
Besluitvorming
Op basis van de resultaten van de calculaties zal tenslotte een go/no-go besluit worden genomen over het al dan niet voortzetten van het project.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 68.520 |
Tijdlijn
Startdatum | 3-7-2023 |
Einddatum | 28-6-2024 |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Essing Performance Center (EPC)penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsstudie naar een magnetisch reologisch lager voor de scheepvaartAEGIR-Marine Production B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een revolutionair magnetisch reologisch lager om de scheepvaart te verduurzamen en emissies te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek stage-reductionECM Technologies onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve 'metal2metal' power sectie voor mud-motoren, die krachtiger en duurzamer is dan concurrenten door het ontbreken van rubber. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek axiaal-radiaal reactor.Het project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve, efficiënte en kleinere reactor voor de omzetting van CO2 en waterstof naar biobrandstoffen, met als doel kosten te verlagen en emissies te reduceren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek naar innovatieve luchtgekoelde koelerElbrons BV onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve luchtgekoelde koeler om efficiëntie in de (petro)chemische en energie-industrie te verbeteren via technische tests. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
HAALBAARHEIDSONDERZOEK FOLIE LAGERSHet project onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van koelmiddel-resistente coatings voor folie lagers in warmtepompen, met als resultaat een haalbaarheidsrapport en proof of concept coatings. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsstudie naar een magnetisch reologisch lager voor de scheepvaart
AEGIR-Marine Production B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een revolutionair magnetisch reologisch lager om de scheepvaart te verduurzamen en emissies te verminderen.
Haalbaarheidsonderzoek stage-reduction
ECM Technologies onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve 'metal2metal' power sectie voor mud-motoren, die krachtiger en duurzamer is dan concurrenten door het ontbreken van rubber.
Haalbaarheidsonderzoek axiaal-radiaal reactor.
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve, efficiënte en kleinere reactor voor de omzetting van CO2 en waterstof naar biobrandstoffen, met als doel kosten te verlagen en emissies te reduceren.
Haalbaarheidsonderzoek naar innovatieve luchtgekoelde koeler
Elbrons BV onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve luchtgekoelde koeler om efficiëntie in de (petro)chemische en energie-industrie te verbeteren via technische tests.
HAALBAARHEIDSONDERZOEK FOLIE LAGERS
Het project onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van koelmiddel-resistente coatings voor folie lagers in warmtepompen, met als resultaat een haalbaarheidsrapport en proof of concept coatings.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Motonext: blueprint for the green futureHet Motonext-project ontwikkelt een duurzame racemotor voor het World SSP600-kampioenschap om de motorsport te verduurzamen en innovatieve toepassingen voor de industrie te stimuleren. | Mkb-innovati... | € 212.100 | 2022 | Details |
COOLing electronic devices with GRAphene ELEctronsThis project aims to demonstrate graphene-electron-based thermal management in electronic devices while developing a business strategy for commercialization. | ERC Proof of... | € 150.000 | 2022 | Details |
Primeur GrafeenproductieHet project ontwikkelt een machine voor kosteneffectieve productie en opslag van grafeen uit CO2, met als doel klimaatverandering te bestrijden en Nederland als wereldleider in grafeentechnologie te positioneren. | Mkb-innovati... | € 199.998 | 2017 | Details |
Scaling-up SuperLubricity into PersistenceSSLiP aims to develop structural superlubricity using tribo-colloids to drastically reduce friction and energy consumption, enhancing product lifespan and enabling innovative technologies. | EIC Pathfinder | € 4.339.714 | 2022 | Details |
Econamiq-ModusHet project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 43.831 | 2019 | Details |
Motonext: blueprint for the green future
Het Motonext-project ontwikkelt een duurzame racemotor voor het World SSP600-kampioenschap om de motorsport te verduurzamen en innovatieve toepassingen voor de industrie te stimuleren.
COOLing electronic devices with GRAphene ELEctrons
This project aims to demonstrate graphene-electron-based thermal management in electronic devices while developing a business strategy for commercialization.
Primeur Grafeenproductie
Het project ontwikkelt een machine voor kosteneffectieve productie en opslag van grafeen uit CO2, met als doel klimaatverandering te bestrijden en Nederland als wereldleider in grafeentechnologie te positioneren.
Scaling-up SuperLubricity into Persistence
SSLiP aims to develop structural superlubricity using tribo-colloids to drastically reduce friction and energy consumption, enhancing product lifespan and enabling innovative technologies.
Econamiq-Modus
Het project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie.