Elektrificatie van boorsystemen

Conrad Stanen onderzoekt de haalbaarheid van het elektrificeren van hun verticale grondboorinstallaties om aan de vraag naar duurzame oplossingen te voldoen.

Subsidie
€ 20.000
2020

Projectdetails

Inleiding

Conrad Stanen is een internationale, innovatieve organisatie uit Nederland met meer dan 100 jaar ervaring in het ontwerpen en produceren van klant specifieke verticale grondboorinstallaties en onderdelen. Momenteel worden de installaties van Conrad aangedreven met (fossiele) brandstoffen.

Vraag naar Duurzaamheid

Vanuit de markt ziet Conrad een vraag naar duurzamere installaties. Hierom wil Conrad uitzoeken of het haalbaar is om al hun installaties te elektrificeren. Hierbij wil Conrad eerst uitzoeken of dit mogelijk is voor de kleinere installaties om dit naar de toekomst toe door te voeren naar de grotere boorinstallaties die een hoger vermogen vereisen.

Economische Haalbaarheidsvragen

Binnen deze haalbaarheidsstudie wordt er onder andere antwoord gezocht op de volgende economische haalbaarheidsvragen:

  1. In welke marktsegmenten moet er begonnen worden met het afzetten van elektrisch aangedreven boorinstallaties?
  2. Welke partners zijn nodig en willen ondersteunen in het bouwen en testen van een prototype en de ontwikkeling van de benodigde regeltechniek en aansturing?

Technische Haalbaarheidsvragen

Daarnaast wordt er antwoord gezocht op onder andere de volgende technische haalbaarheidsvragen:

  1. Hoe dienen de huidige systemen van Conrad te worden herontwikkeld om deze geschikt te maken voor een elektrische aandrijflijn?
  2. Wat is de maximale kracht die het systeem kan leveren en weerstaan, afhankelijk van verschillende transmissiesystemen?

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Conrad Stanen B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Haalbaarheidsstudie elektrische graafmachine

Nijhuis Engineering onderzoekt de haalbaarheid van het elektrificeren van een graafmachine door diesel te vervangen door elektromotoren en accupakketten, met focus op prestaties en verdienmodel.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Boorvloeistofrecyclingsunit 2.0

Bofram Techniek ontwikkelt een innovatieve recyclingsunit voor boorvloeistof, gericht op duurzaamheid en efficiëntie in de HDD-sector.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Kolibrie - maaier op waterstof

De Vries onderzoekt de haalbaarheid van waterstofaangedreven maaimachines voor CO2-neutraal natuurbeheer, met als doel een rapport voor interne besluitvorming en een toekomstig R&D-traject.

€ 19.800
Mkb-innovati...

Elektrisch aangedreven en bestuurbare spudpaal en scheepskraan

Het project onderzoekt de haalbaarheid van elektrische machines voor zero-emissie binnenvaart, met focus op innovatieve apparatuur en ontwikkeling van een nieuwe spudpaal en scheepskraan.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Retrofit batterijkit

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit batterijpakket voor graafmachines om elektrificatie betaalbaar en toegankelijk te maken, ter versnelling van de transitie naar duurzaam bouwmaterieel.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

1.1 - Het ve...

Bodemenergie voor bestaande woningen

Conrad en AES ontwikkelen een compacte grondboormachine voor snelle toegang tot ondiepe aardwarmte in bestaande woningen.

€ 333.333
Mkb-innovati...

Ontwikkeling boorinstallatie voor ondiepe geothermie

Het project richt zich op de ontwikkeling van een mobiele, geautomatiseerde boorinstallatie voor ondiepe geothermie tot 500m, om duurzame warmtewinning rendabel te maken in Nederland.

€ 308.000
Mkb-innovati...

Multifunctioneel elektrisch werktuig op wielbasis

Het project ontwikkelt een duurzame mobiele graafmachine met een elektromotor om fossiele brandstoffen te vervangen en de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen.

€ 187.075
Mkb-innovati...

Full Electric Telehandler

Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.

€ 262.885
Mkb-innovati...

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700