Een elektronisch leeftijdsverificatiemiddel op basis van gevalideerde psychologische tests
Het project ontwikkelt een elektronisch leeftijdsverificatiemiddel om online gokken voor minderjarigen te voorkomen.
Projectdetails
Inleiding
Vanaf 1 januari 2021 wordt de online gokmarkt in Nederland vrijgegeven. Online kansspelen waren in Nederland voorheen verboden, maar om de tot dan toe illegale online kansspelenmarkt te kunnen reguleren en beheersen, hebben de Eerste- en Tweede Kamer der Staten-Generaal de ‘Wet Kansspelen op afstand’ (Koa) aangenomen.
Nieuwe Knelpunten
Hoewel de Kansspelautoriteit (Ksa) de online kansspelenmarkt nu beter kan controleren en beheersen, leidt deze nieuwe wet wel tot nieuwe knelpunten: hoe voorkom je problematisch gokken?
Leidraad Zorgplicht
Sinds 11 maart 2019 vraagt de Ksa aan marktpartijen en andere betrokkenen te reageren op de Leidraad Zorgplicht (bron: kansspelautoriteit.nl). In dit document schetst de Ksa maatregelen van aanbieders die minimaal noodzakelijk zijn om gokverslaving te voorkomen en de consument afdoende te beschermen.
Bescherming van Minderjarigen
Belangrijk daarbij is dat minderjarigen geen toegang krijgen tot de online goksites, maar hoe voorkom je dat? Op dat deelaspect van de problematiek wil Chardon zich met de voorgenomen innovatie richten.
Voorgestelde Ontwikkeling
De beoogde ontwikkeling waarvan de haalbaarheid wordt onderzocht, betreft een digitaal ‘poortwachterssysteem’ in de vorm van een elektronisch leeftijdsverificatiemiddel op basis van een partij psychologische tests. Deze tests schatten op basis van de gegeven antwoorden c.q. interacties de leeftijd van de websitebezoeker in en kunnen de toegang op basis van de testresultaten weigeren.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 50.100 |
Tijdlijn
Startdatum | 13-4-2020 |
Einddatum | 12-4-2021 |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Chardon Pharma B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
ProBetFun SysteemSPOXX ontwikkelt een softwaremodule die automatisch problematisch gokken detecteert op online kansspelplatforms om spelers te beschermen en aanbieders te ondersteunen bij regelgeving. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
KansrijkHet project onderzoekt de digitale en betrouwbare uitvoering van lotingen door notarissen om tijd te besparen en de efficiëntie te verhogen, met aandacht voor juridische en technische vereisten. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
ChatLicenseChatLicense is een app die kinderen en ouders ondersteunt met een op maat gemaakt programma voor veilige online interacties, gericht op het verbeteren van cyberveiligheid en het verlichten van ouderlijke zorgen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Nederland Cyber VeiligHet project "Nederland Cyber Veilig" onderzoekt de haalbaarheid van een schaalbaar scansysteem om de cyberveiligheid van 5,1 miljoen Nederlandse websites te verbeteren, met focus op het MKB. | Mkb-innovati... | € 19.680 | 2021 | Details |
Digital Business IdentityLTO Network ontwikkelt een innovatieve e-KYC-oplossing met DIDs ter vervanging van de KVK-check om de identiteitsverificatie van klanten te verbeteren en te versterken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
ProBetFun Systeem
SPOXX ontwikkelt een softwaremodule die automatisch problematisch gokken detecteert op online kansspelplatforms om spelers te beschermen en aanbieders te ondersteunen bij regelgeving.
Kansrijk
Het project onderzoekt de digitale en betrouwbare uitvoering van lotingen door notarissen om tijd te besparen en de efficiëntie te verhogen, met aandacht voor juridische en technische vereisten.
ChatLicense
ChatLicense is een app die kinderen en ouders ondersteunt met een op maat gemaakt programma voor veilige online interacties, gericht op het verbeteren van cyberveiligheid en het verlichten van ouderlijke zorgen.
Nederland Cyber Veilig
Het project "Nederland Cyber Veilig" onderzoekt de haalbaarheid van een schaalbaar scansysteem om de cyberveiligheid van 5,1 miljoen Nederlandse websites te verbeteren, met focus op het MKB.
Digital Business Identity
LTO Network ontwikkelt een innovatieve e-KYC-oplossing met DIDs ter vervanging van de KVK-check om de identiteitsverificatie van klanten te verbeteren en te versterken.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Gekwalificeerd digitaal identificeren en ondertekenen met je ID-bewijsHet project ontwikkelt een oplossing voor veilige online identificatie van consumenten volgens de eIDAS-verordening, waardoor fysieke identificatie overbodig wordt en processen efficiënter verlopen. | Mkb-innovati... | € 186.410 | 2019 | Details |
Kassadin-2Het project ontwikkelt een Early Warning algoritme voor terugvalpreventie bij depressie, geïmplementeerd in de eHealth applicatie Goalie, om recidive te verminderen en kosten te verlagen. | Mkb-innovati... | € 319.200 | 2017 | Details |
DEFENCEHet project ontwikkelt een geavanceerde oplossing voor identificatie en authenticatie om het bindingsprobleem van digitale identiteiten in de EU aan te pakken en veilige toegang te waarborgen. | Mkb-innovati... | € 299.082 | 2022 | Details |
Data-driven market power in the production of addictionThe DATA-ADDICT project examines how online gambling industries leverage data-driven market power to influence consumers and regulation, aiming to develop theoretical insights and methods to combat harmful practices. | ERC Starting... | € 1.499.956 | 2025 | Details |
Gekwalificeerd digitaal identificeren en ondertekenen met je ID-bewijs
Het project ontwikkelt een oplossing voor veilige online identificatie van consumenten volgens de eIDAS-verordening, waardoor fysieke identificatie overbodig wordt en processen efficiënter verlopen.
Kassadin-2
Het project ontwikkelt een Early Warning algoritme voor terugvalpreventie bij depressie, geïmplementeerd in de eHealth applicatie Goalie, om recidive te verminderen en kosten te verlagen.
DEFENCE
Het project ontwikkelt een geavanceerde oplossing voor identificatie en authenticatie om het bindingsprobleem van digitale identiteiten in de EU aan te pakken en veilige toegang te waarborgen.
Data-driven market power in the production of addiction
The DATA-ADDICT project examines how online gambling industries leverage data-driven market power to influence consumers and regulation, aiming to develop theoretical insights and methods to combat harmful practices.