Een elektronisch leeftijdsverificatiemiddel op basis van gevalideerde psychologische tests

Het project ontwikkelt een elektronisch leeftijdsverificatiemiddel om online gokken voor minderjarigen te voorkomen.

Subsidie
€ 20.000
2020

Projectdetails

Inleiding

Vanaf 1 januari 2021 wordt de online gokmarkt in Nederland vrijgegeven. Online kansspelen waren in Nederland voorheen verboden, maar om de tot dan toe illegale online kansspelenmarkt te kunnen reguleren en beheersen, hebben de Eerste- en Tweede Kamer der Staten-Generaal de ‘Wet Kansspelen op afstand’ (Koa) aangenomen.

Nieuwe Knelpunten

Hoewel de Kansspelautoriteit (Ksa) de online kansspelenmarkt nu beter kan controleren en beheersen, leidt deze nieuwe wet wel tot nieuwe knelpunten: hoe voorkom je problematisch gokken?

Leidraad Zorgplicht

Sinds 11 maart 2019 vraagt de Ksa aan marktpartijen en andere betrokkenen te reageren op de Leidraad Zorgplicht (bron: kansspelautoriteit.nl). In dit document schetst de Ksa maatregelen van aanbieders die minimaal noodzakelijk zijn om gokverslaving te voorkomen en de consument afdoende te beschermen.

Bescherming van Minderjarigen

Belangrijk daarbij is dat minderjarigen geen toegang krijgen tot de online goksites, maar hoe voorkom je dat? Op dat deelaspect van de problematiek wil Chardon zich met de voorgenomen innovatie richten.

Voorgestelde Ontwikkeling

De beoogde ontwikkeling waarvan de haalbaarheid wordt onderzocht, betreft een digitaal ‘poortwachterssysteem’ in de vorm van een elektronisch leeftijdsverificatiemiddel op basis van een partij psychologische tests. Deze tests schatten op basis van de gegeven antwoorden c.q. interacties de leeftijd van de websitebezoeker in en kunnen de toegang op basis van de testresultaten weigeren.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 50.100

Tijdlijn

Startdatum13-4-2020
Einddatum12-4-2021
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Chardon Pharma B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

ProBetFun Systeem

SPOXX ontwikkelt een softwaremodule die automatisch problematisch gokken detecteert op online kansspelplatforms om spelers te beschermen en aanbieders te ondersteunen bij regelgeving.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Kansrijk

Het project onderzoekt de digitale en betrouwbare uitvoering van lotingen door notarissen om tijd te besparen en de efficiëntie te verhogen, met aandacht voor juridische en technische vereisten.

€ 20.000
Mkb-innovati...

ChatLicense

ChatLicense is een app die kinderen en ouders ondersteunt met een op maat gemaakt programma voor veilige online interacties, gericht op het verbeteren van cyberveiligheid en het verlichten van ouderlijke zorgen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Nederland Cyber Veilig

Het project "Nederland Cyber Veilig" onderzoekt de haalbaarheid van een schaalbaar scansysteem om de cyberveiligheid van 5,1 miljoen Nederlandse websites te verbeteren, met focus op het MKB.

€ 19.680
Mkb-innovati...

Digital Business Identity

LTO Network ontwikkelt een innovatieve e-KYC-oplossing met DIDs ter vervanging van de KVK-check om de identiteitsverificatie van klanten te verbeteren en te versterken.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Gekwalificeerd digitaal identificeren en ondertekenen met je ID-bewijs

Het project ontwikkelt een oplossing voor veilige online identificatie van consumenten volgens de eIDAS-verordening, waardoor fysieke identificatie overbodig wordt en processen efficiënter verlopen.

€ 186.410
Mkb-innovati...

Kassadin-2

Het project ontwikkelt een Early Warning algoritme voor terugvalpreventie bij depressie, geïmplementeerd in de eHealth applicatie Goalie, om recidive te verminderen en kosten te verlagen.

€ 319.200
Mkb-innovati...

DEFENCE

Het project ontwikkelt een geavanceerde oplossing voor identificatie en authenticatie om het bindingsprobleem van digitale identiteiten in de EU aan te pakken en veilige toegang te waarborgen.

€ 299.082
ERC Starting...

Data-driven market power in the production of addiction

The DATA-ADDICT project examines how online gambling industries leverage data-driven market power to influence consumers and regulation, aiming to develop theoretical insights and methods to combat harmful practices.

€ 1.499.956