ChatLicense
ChatLicense is een app die kinderen en ouders ondersteunt met een op maat gemaakt programma voor veilige online interacties, gericht op het verbeteren van cyberveiligheid en het verlichten van ouderlijke zorgen.
Projectdetails
Inleiding
De huidige maatschappij speelt zich grotendeels via internet af via smartphones. Hoewel het internet van alles biedt, brengt het ook gevaren met zich mee. Gevaren waar kinderen niet altijd goed van op de hoogte zijn en waarvan zij niet weten hoe zich daartegen te weren. Denk hierbij aan phishing, maar ook aan cyberpesten, in aanraking komen met dreig- en haatberichten, grooming en sexting.
Probleemstelling
Bijvoorbeeld, ruim 26% van de kinderen van 12-17 jaar wordt wel eens lastiggevallen online en ruim een vijfde ervaart online pesterijen. De oprichter van ChatLicense is Marjolein van Tilburg, die de mismatch zag tussen een kind dat een smartphone gaat gebruiken en de informatievoorziening over social media en mobiele technologie. Zou het niet goed zijn als die informatie aan de voorkant komt te zitten, dus voordat het kind met de smartphone aan de slag gaat?
Huidige Initiatieven
Er zijn al initiatieven, maar daarbij gaat het om websites die veelal op docenten en niet zozeer op kinderen zelf gericht zijn. Deze initiatieven lossen het probleem niet voldoende op. Om deze redenen heeft zij ChatLicense opgezet.
Doelstelling
Het doel van ChatLicense is om een wereldwijde standaard neer te zetten voor mobiele communicatie; een onmisbare mobile user manual voor online interacties. Hiermee moeten cyber vibes worden verbeterd, kinderen worden versterkt en ouders worden ontzorgd.
App Functionaliteiten
ChatLicense wordt een app die een individueel op maat gemaakt programma biedt aan kinderen en ouders. De app zal bepaalde externe apps of onderdelen daarvan kunnen vergrendelen tot een bepaalde module door het kind is voltooid, waardoor het kind in staat wordt gesteld goed om te gaan met die app.
Ontwerp en Gamification
De app wordt aantrekkelijk gemaakt voor kinderen door een hip en speels design en door gamification toe te passen. Ouders worden via de app ontzorgd; ze hoeven zelf niet actief het online gedrag van hun kinderen te controleren en kunnen gerust zijn over de online veiligheid van hun kinderen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- ChatLicense B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Virtual Personal Development Learning PlatformHet project ontwikkelt een AI-gestuurde applicatie om kinderen te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling door signalen te monitoren en gerichte interventies aan te bieden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Wijkie Stoppy Interface (WSI)Een app ontwikkelen die kinderen en ouders helpt speelafspraken te maken, zodat kinderen minder tijd in digitale omgevingen doorbrengen en meer buiten spelen voor hun ontwikkeling. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Game gedragsverandering kinderen (3-9 jaar)Ontwikkel een interactieve gezondheidsgame-app voor jongeren van 3-9 jaar die gedrag positief beïnvloedt door dataverzameling en gepersonaliseerde feedback. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Parent Participation AppHet project ontwikkelt een innovatief online platform en mobiele app om ouderbetrokkenheid in het onderwijs te vergroten door ouders snel en schaalbaar inspraak te geven op diverse niveaus. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
PraatPraatPraatPraat is een innovatieve software die met AI en SAVI® cyberpesten detecteert en voorkomt in geschreven en gesproken communicatie, gericht op een veiligere online omgeving voor jongeren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Virtual Personal Development Learning Platform
Het project ontwikkelt een AI-gestuurde applicatie om kinderen te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling door signalen te monitoren en gerichte interventies aan te bieden.
Wijkie Stoppy Interface (WSI)
Een app ontwikkelen die kinderen en ouders helpt speelafspraken te maken, zodat kinderen minder tijd in digitale omgevingen doorbrengen en meer buiten spelen voor hun ontwikkeling.
Game gedragsverandering kinderen (3-9 jaar)
Ontwikkel een interactieve gezondheidsgame-app voor jongeren van 3-9 jaar die gedrag positief beïnvloedt door dataverzameling en gepersonaliseerde feedback.
Parent Participation App
Het project ontwikkelt een innovatief online platform en mobiele app om ouderbetrokkenheid in het onderwijs te vergroten door ouders snel en schaalbaar inspraak te geven op diverse niveaus.
PraatPraat
PraatPraat is een innovatieve software die met AI en SAVI® cyberpesten detecteert en voorkomt in geschreven en gesproken communicatie, gericht op een veiligere online omgeving voor jongeren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Hybrid Cyber PlatformHet project ontwikkelt een betaalbare monitoringoplossing voor veilige IT/IoT-omgevingen, met een gebruiksvriendelijk dashboard en een traffic probe voor datastroomregulatie en interventie. | Mkb-innovati... | € 169.050 | 2018 | Details |
Ren, scan en leerKleuteruniversiteit ontwikkelt een low-cost ICT-oplossing om kleuters actief te laten bewegen tijdens het leren, ter verbetering van hun motorische vaardigheden en gezondheid. | Mkb-innovati... | € 149.093 | 2020 | Details |
Hybrid Cyber Platform
Het project ontwikkelt een betaalbare monitoringoplossing voor veilige IT/IoT-omgevingen, met een gebruiksvriendelijk dashboard en een traffic probe voor datastroomregulatie en interventie.
Ren, scan en leer
Kleuteruniversiteit ontwikkelt een low-cost ICT-oplossing om kleuters actief te laten bewegen tijdens het leren, ter verbetering van hun motorische vaardigheden en gezondheid.