ChatLicense

ChatLicense is een app die kinderen en ouders ondersteunt met een op maat gemaakt programma voor veilige online interacties, gericht op het verbeteren van cyberveiligheid en het verlichten van ouderlijke zorgen.

Subsidie
€ 20.000
2022

Projectdetails

Inleiding

De huidige maatschappij speelt zich grotendeels via internet af via smartphones. Hoewel het internet van alles biedt, brengt het ook gevaren met zich mee. Gevaren waar kinderen niet altijd goed van op de hoogte zijn en waarvan zij niet weten hoe zich daartegen te weren. Denk hierbij aan phishing, maar ook aan cyberpesten, in aanraking komen met dreig- en haatberichten, grooming en sexting.

Probleemstelling

Bijvoorbeeld, ruim 26% van de kinderen van 12-17 jaar wordt wel eens lastiggevallen online en ruim een vijfde ervaart online pesterijen. De oprichter van ChatLicense is Marjolein van Tilburg, die de mismatch zag tussen een kind dat een smartphone gaat gebruiken en de informatievoorziening over social media en mobiele technologie. Zou het niet goed zijn als die informatie aan de voorkant komt te zitten, dus voordat het kind met de smartphone aan de slag gaat?

Huidige Initiatieven

Er zijn al initiatieven, maar daarbij gaat het om websites die veelal op docenten en niet zozeer op kinderen zelf gericht zijn. Deze initiatieven lossen het probleem niet voldoende op. Om deze redenen heeft zij ChatLicense opgezet.

Doelstelling

Het doel van ChatLicense is om een wereldwijde standaard neer te zetten voor mobiele communicatie; een onmisbare mobile user manual voor online interacties. Hiermee moeten cyber vibes worden verbeterd, kinderen worden versterkt en ouders worden ontzorgd.

App Functionaliteiten

ChatLicense wordt een app die een individueel op maat gemaakt programma biedt aan kinderen en ouders. De app zal bepaalde externe apps of onderdelen daarvan kunnen vergrendelen tot een bepaalde module door het kind is voltooid, waardoor het kind in staat wordt gesteld goed om te gaan met die app.

Ontwerp en Gamification

De app wordt aantrekkelijk gemaakt voor kinderen door een hip en speels design en door gamification toe te passen. Ouders worden via de app ontzorgd; ze hoeven zelf niet actief het online gedrag van hun kinderen te controleren en kunnen gerust zijn over de online veiligheid van hun kinderen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2022

Partners & Locaties

Projectpartners

  • ChatLicense B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Virtual Personal Development Learning Platform

Het project ontwikkelt een AI-gestuurde applicatie om kinderen te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling door signalen te monitoren en gerichte interventies aan te bieden.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Wijkie Stoppy Interface (WSI)

Een app ontwikkelen die kinderen en ouders helpt speelafspraken te maken, zodat kinderen minder tijd in digitale omgevingen doorbrengen en meer buiten spelen voor hun ontwikkeling.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Game gedragsverandering kinderen (3-9 jaar)

Ontwikkel een interactieve gezondheidsgame-app voor jongeren van 3-9 jaar die gedrag positief beïnvloedt door dataverzameling en gepersonaliseerde feedback.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Parent Participation App

Het project ontwikkelt een innovatief online platform en mobiele app om ouderbetrokkenheid in het onderwijs te vergroten door ouders snel en schaalbaar inspraak te geven op diverse niveaus.

€ 20.000
Mkb-innovati...

PraatPraat

PraatPraat is een innovatieve software die met AI en SAVI® cyberpesten detecteert en voorkomt in geschreven en gesproken communicatie, gericht op een veiligere online omgeving voor jongeren.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Hybrid Cyber Platform

Het project ontwikkelt een betaalbare monitoringoplossing voor veilige IT/IoT-omgevingen, met een gebruiksvriendelijk dashboard en een traffic probe voor datastroomregulatie en interventie.

€ 169.050
Mkb-innovati...

Ren, scan en leer

Kleuteruniversiteit ontwikkelt een low-cost ICT-oplossing om kleuters actief te laten bewegen tijdens het leren, ter verbetering van hun motorische vaardigheden en gezondheid.

€ 149.093