De gezonde toekomst: haalbaarheidsonderzoek naar gezonder en voedzamer snoepgoed
Concorp onderzoekt de haalbaarheid van gezonder snoepgoed op basis van groenten en fruit, met focus op ingrediënten, technieken en marktonderzoek voor een weloverwogen vervolgtraject.
Projectdetails
Inleiding
De gezonde toekomst: haalbaarheidsonderzoek naar gezonder en voedzamer snoepgoed. Concorp Jirnsum B.V. (verder Concorp) is een internationale snoepgoedfabrikant bekend van merken zoals Autodrop, Oldtimers en Van Slooten. Binnen de zoetwarenmarkt merkt Concorp een trend en stijgende marktvraag naar gezondere producten, denk hierbij aan caloriearme, suikervrije of voedzamere snoepjes.
Doelstelling
Om aan de vraag van gezonde en verantwoord snoepgoed te voldoen, wil Concorp de economische en technische haalbaarheid van snoepgoed op basis van groenten en fruit en snoepgoed met gezonde voedingsstoffen en vitamines onderzoeken.
Vraagstukken
Er spelen een aantal vraagstukken met betrekking tot:
- Ingrediënten
- Bereidingswijze
- Verwerking van de grondstoffen tot snoep
- Nutriële waardes die na deze verwerking nog overblijven
Deze vormen uitdagingen waarvoor diverse technieken onderzocht zullen worden.
Economische haalbaarheid
Economisch gezien wil de aanvrager in hoofdlijnen de sterke en zwakke punten, de doelgroep en de eventuele kosten van een vervolgtraject onderzoeken.
Technisch onderzoek
Om de technische haalbaarheid te kunnen bepalen, voert Concorp een technisch onderzoek uit waarin potentiële ingrediënten en verwerkingstechnieken geanalyseerd zullen worden. Hieruit kunnen technische knelpunten komen waarvoor, door middel van literatuurstudie en overleg met voedselexperts en leveranciers, naar mogelijke oplossingsrichtingen gezocht zal worden.
Marktonderzoek
Voor de economische haalbaarheidsvraagstukken zal Concorp in dit project marktonderzoek uitvoeren. Concepten zullen worden uitgewerkt en uiteindelijk gebruikt worden voor consumentenonderzoek naar:
- Geloofwaardigheid
- Koopbereidheid
- Prijsstelling
- Relevantie
- Branding
Conclusie
Tot slot zullen de resultaten van het technische en het economische haalbaarheidsonderzoek verwerkt worden in een haalbaarheidsrapport waaruit een “go/no-go” besluit gevormd kan worden.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Concorp Jirnsum B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsstudie naar Veggihapjes voor kinderen van 1,5 tot 5 jaarWholy Greens onderzoekt de haalbaarheid van een aantrekkelijk en gezond voedingsconcept voor kinderen van 1,5 tot 5 jaar om hun groenteconsumptie te stimuleren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
DryGoodnessHet project richt zich op het ontwikkelen en opschalen van een duurzaam keukeningrediënt uit groente- en fruitreststromen, met als doel de inname van groenten en vezels te verhogen en suikerinname te verlagen. | Mkb-innovati... | € 19.876 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek naar Engels drop van glas[Partner] B.V. onderzoekt de haalbaarheid van het ontwikkelen van vier glazen designobjecten geïnspireerd op Engels drop om de productlijn uit te breiden en economische kansen te evalueren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
De ontwikkeling van allergeenvrije, vegetarische/veganistische aroma's voor de vegetarische marktFromatech ontwikkelt allergeenvrije, vegetarische aroma's om de smaakbeleving van vleesvervangers te verbeteren en de plantaardige eiwittransitie te ondersteunen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Gepersonaliseerde voeding in de zorgDit project onderzoekt de haalbaarheid van software voor gepersonaliseerde voeding in de zorg, gericht op smaakbeleving en vermindering van voedselverspilling. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsstudie naar Veggihapjes voor kinderen van 1,5 tot 5 jaar
Wholy Greens onderzoekt de haalbaarheid van een aantrekkelijk en gezond voedingsconcept voor kinderen van 1,5 tot 5 jaar om hun groenteconsumptie te stimuleren.
DryGoodness
Het project richt zich op het ontwikkelen en opschalen van een duurzaam keukeningrediënt uit groente- en fruitreststromen, met als doel de inname van groenten en vezels te verhogen en suikerinname te verlagen.
Haalbaarheidsonderzoek naar Engels drop van glas
[Partner] B.V. onderzoekt de haalbaarheid van het ontwikkelen van vier glazen designobjecten geïnspireerd op Engels drop om de productlijn uit te breiden en economische kansen te evalueren.
De ontwikkeling van allergeenvrije, vegetarische/veganistische aroma's voor de vegetarische markt
Fromatech ontwikkelt allergeenvrije, vegetarische aroma's om de smaakbeleving van vleesvervangers te verbeteren en de plantaardige eiwittransitie te ondersteunen.
Gepersonaliseerde voeding in de zorg
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van software voor gepersonaliseerde voeding in de zorg, gericht op smaakbeleving en vermindering van voedselverspilling.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Experimenteel onderzoek naar gezonde zoetstoffen uit plantenKoppert Cress ontwikkelt innovatieve, gezonde producten zoals caloriearme zoetstoffen uit planten, gericht op de horeca en consument, om Nederland de meest gezonde delta ter wereld te maken. | Mkb-innovati... | € 108.255 | 2016 | Details |
PuRE: een nieuwe generatie PlantaaRdige EiwittenHet project ontwikkelt nieuwe plantaardige eiwitproducten op basis van bonen en quinoa, gericht op verbeterde voedingswaarde en smaak, met consumentenbetrokkenheid voor optimale acceptatie. | Mkb-innovati... | € 199.098 | 2018 | Details |
Experimenteel onderzoek naar gezonde zoetstoffen uit planten
Koppert Cress ontwikkelt innovatieve, gezonde producten zoals caloriearme zoetstoffen uit planten, gericht op de horeca en consument, om Nederland de meest gezonde delta ter wereld te maken.
PuRE: een nieuwe generatie PlantaaRdige Eiwitten
Het project ontwikkelt nieuwe plantaardige eiwitproducten op basis van bonen en quinoa, gericht op verbeterde voedingswaarde en smaak, met consumentenbetrokkenheid voor optimale acceptatie.