Bluspolymeer

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een bluspolymeer en systeem voor effectieve bestrijding van lithium-ion accubranden.

Subsidie
€ 20.000
2023

Projectdetails

Inleiding

Bij een accubrand met lithium-ion accucellen is het zeer lastig om deze te stoppen. De oververhitte cellen zijn nog niet altijd zichtbaar ontbrand.

Probleemomschrijving

Het kan tot wel 24 uur duren voordat deze alsnog "spontaan" ontbranden. Als gevolg hiervan is alleen het doven van het vuur niet voldoende.

Doordat de accu is ingebouwd in een beschermende behuizing kan het koelwater bijna niet bij de cellen komen. Er kan echter ook niet 24 uur lang geblust worden.

Huidige situatie

De enige effectieve oplossing is om de accu (en dus de gehele auto) onder te dompelen in water voor minimaal 24 uur. Hiervoor dient een speciale vrachtwagen met container te komen. Dit is een erg omslachtig proces.

Er zijn dus geen oplossingen om thermal runaway branden effectief te blussen en controleren.

Doel van het project

Het doel van het project is het onderzoeken van de technische, economische en organisatorische haalbaarheid van de ontwikkeling van een bluspolymeer met bijbehorend blussysteem.

Met het blussysteem moet het bluspolymeer langere tijd bewaard kunnen worden en ook veilig en effectief bij (erg hete) thermal runaway branden ingezet kunnen worden.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 53.000

Tijdlijn

Startdatum1-5-2023
Einddatum30-4-2024
Subsidiejaar2023

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Total Safety Solutions B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

SmartAgain® Polymer for Metalized-Polymer-Film Current Collector (MPFC)

Het project evalueert de geschiktheid van SmartAgain® polymeren voor verbeterde veiligheid en prestaties van Metalized Polymer Film Current Collectors.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Thermal inspection drone

Dit project onderzoekt de inzet van drones met thermische camera's voor vroege detectie van lithium batterijreacties om veiligheid te verbeteren en schade te minimaliseren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Elektromotor met battery pack voor blusinstallatie

WB Firepacks onderzoekt de haalbaarheid van een elektromotor met batterijpack om dieselmotoren te vervangen, wat leidt tot lagere CO2-uitstoot en een verbeterde systeemconfiguratie.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Batterij recycling techniek

Dit project ontwikkelt een veilige mechanische recyclingtechniek voor batterijen, met als doel 70% hoogwaardige hergebruik van materialen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Giving a second life to used fire suits

Elibitec BV ontwikkelt innovatieve, recyclebare brandweerpakken voor betere bescherming van brandweerlieden en het milieu.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

EIC Accelerator

3D tab cooled Battery pack solution based on an innovative 3D extrusion manufacturing process to better manage thermal regulation of EV batteries

Reliefed aims to commercialize a 3D-iExtrusion technology for tab-cooled EV battery packs to enhance performance, safety, and lifespan while reducing costs.

€ 2.500.000
Mkb-innovati...

Thermal Runaway DetectieSysteem

Het project ontwikkelt een Thermal Runaway DetectieSysteem voor zeeschepen om vroegtijdig brandrisico's van elektrische auto-accu's te detecteren en zo de veiligheid tijdens transport te verbeteren.

€ 175.700
ERC Advanced...

Future storage systems for the energy transition: Polymer-based redox-flow batteries

FutureBAT aims to revolutionize polymer-based redox-flow batteries by developing novel organic materials and advanced structures to enhance capacity, lifetime, and stability for efficient energy storage.

€ 2.499.355
ERC Proof of...

Scaling up dissipative metamaterials for energy absorption applications

Developing lightweight mechanical metamaterials to enhance battery box safety in electric vehicles, reducing fire risk and CO2 footprint while enabling broader industrial applications.

€ 150.000
Mkb-innovati...

Thermal Runaway DetectieSysteem

Het project ontwikkelt een systeem voor vroegtijdige detectie van thermal runaway bij elektrische auto's op zeeschepen voor veilig transport.

€ 175.700