Elektromotor met battery pack voor blusinstallatie

WB Firepacks onderzoekt de haalbaarheid van een elektromotor met batterijpack om dieselmotoren te vervangen, wat leidt tot lagere CO2-uitstoot en een verbeterde systeemconfiguratie.

Subsidie
€ 20.000
2022

Projectdetails

Inleiding

Firepacks worden vaak aangedreven door dieselmotoren. Elektrische motoren worden soms wel al toegepast, maar kennen verschillende nadelen. Als de stroom uitvalt, moet er een back-up zijn. Daarnaast zijn de 3-fase leidingen naar de elektromotor erg dik vanwege de eisen aan de ‘locked rotor’. Deze leidingen lopen dwars door de fabriek heen, wat veel hinder oplevert. Ook worden de motoren een keer in de twee weken uitvoerig getest. Dit zorgt bij een dieselmotor voor veel CO2-uitstoot.

Oplossing

WB Firepacks is voornemens deze problemen op te lossen door een elektromotor te combineren met een battery pack. De battery pack levert dan de benodigde stroom voor de motor. Wanneer de stroom uitvalt, kan de motor op de battery blijven draaien. Daarnaast wordt het opladen van de battery pack gefaciliteerd door één stroomkabel met een langzame lader. Hierdoor zijn er geen grote kabels meer nodig die dwars door de fabriek lopen. Er is één kabel die de battery pack voedt en de battery pack voedt vervolgens de motor.

Risico's en eisen

Echter, de inzet van een battery pack voor de beoogde toepassing is nieuw, waardoor het onzeker is of het wel gebruikt kan worden voor deze doeleinden. De risico’s zijn nog niet in kaart gebracht en de installatie moet voldoen aan hoge eisen. Daarnaast is het belangrijk dat een goedwerkende systeemconfiguratie opgezet kan worden.

Onderzoek

WB Firepacks heeft daarom besloten om in eerste instantie te onderzoeken of de beoogde oplossing technisch en economisch haalbaar is.

Impact

Wanneer WB Firepacks in staat is om de elektromotor met battery pack te realiseren, draagt dit bij aan de KIA Energie en duurzaamheid. Het zorgt ervoor dat het aantrekkelijker en makkelijker wordt om elektromotoren in plaats van dieselmotoren te gebruiken. Dit zorgt voor een forse reductie in de CO2-uitstoot. Ook zorgt het voor het terugdringen van de stikstof- en fijnstofemissies. Daarnaast kan WB Firepacks het bereik en de markt vergroten met deze toepassing en ontstaat er een interessant verdienmodel.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2022

Partners & Locaties

Projectpartners

  • WB Firepackspenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Schuimpomp voor brandpreventie

WB Firepacks onderzoekt de haalbaarheid van een modulaire schuimpomp voor brandblusinstallaties om technische tekortkomingen op te lossen en een jaarlijkse omzet van € 3,5 miljoen te realiseren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Modulair accusysteem

NPS ontwikkelt een modulair accusysteem dat aansluit op de specifieke eisen van industriële mobiele machines voor schonere energievoorziening.

€ 20.000
Mkb-innovati...

New Power de Rijdende H2 Batterij

Dit haalbaarheidsonderzoek onderzoekt de inzet van waterstofvoertuigen als mobiele batterij ter vervanging van dieselaggregaten, met als doel een emissievrij alternatief te ontwikkelen dat economische voordelen biedt.

€ 19.800
Mkb-innovati...

Retrofit batterijkit

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit batterijpakket voor elektrificatie van grote graafmachines, gericht op duurzaamheid en toegankelijkheid.

€ 20.000
Mkb-innovati...

LightPack

Titan Batteries onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van een innovatieve, modulaire accu-technologie om de energiedichtheid te verhogen en investeringsrisico's te minimaliseren.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Innovatieve elektrische aandrijflijn

SPIKE Technologies en Saluqi Motors ontwikkelen een innovatieve elektrische aandrijflijn om flexibiliteit, integratie en duurzaam materiaalgebruik te verbeteren voor diverse elektrische toepassingen.

€ 161.950
Mkb-innovati...

Universeel Modulair Accu-systeem

Het project ontwikkelt een modulair accusysteem voor bedrijfsmachines, dat efficiënt opladen en gebruik tijdens werktijden mogelijk maakt.

€ 342.300
Mkb-innovati...

Full Electric Telehandler

Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.

€ 262.885
EIC Accelerator

3D tab cooled Battery pack solution based on an innovative 3D extrusion manufacturing process to better manage thermal regulation of EV batteries

Reliefed aims to commercialize a 3D-iExtrusion technology for tab-cooled EV battery packs to enhance performance, safety, and lifespan while reducing costs.

€ 2.500.000
Mkb-innovati...

Ontwikkeling TRAIL: een elektrische off-road crossmotor met geïntegreerde elektromotor-inverter

Het project ontwikkelt de TRAIL, een elektrische enduro off-road motorfiets, met innovatieve technologieën voor een efficiënte elektromotor en snel verwisselbare accu's, gericht op duurzaamheid en prestaties.

€ 190.243