Elektromotor met battery pack voor blusinstallatie
WB Firepacks onderzoekt de haalbaarheid van een elektromotor met batterijpack om dieselmotoren te vervangen, wat leidt tot lagere CO2-uitstoot en een verbeterde systeemconfiguratie.
Projectdetails
Inleiding
Firepacks worden vaak aangedreven door dieselmotoren. Elektrische motoren worden soms wel al toegepast, maar kennen verschillende nadelen. Als de stroom uitvalt, moet er een back-up zijn. Daarnaast zijn de 3-fase leidingen naar de elektromotor erg dik vanwege de eisen aan de ‘locked rotor’. Deze leidingen lopen dwars door de fabriek heen, wat veel hinder oplevert. Ook worden de motoren een keer in de twee weken uitvoerig getest. Dit zorgt bij een dieselmotor voor veel CO2-uitstoot.
Oplossing
WB Firepacks is voornemens deze problemen op te lossen door een elektromotor te combineren met een battery pack. De battery pack levert dan de benodigde stroom voor de motor. Wanneer de stroom uitvalt, kan de motor op de battery blijven draaien. Daarnaast wordt het opladen van de battery pack gefaciliteerd door één stroomkabel met een langzame lader. Hierdoor zijn er geen grote kabels meer nodig die dwars door de fabriek lopen. Er is één kabel die de battery pack voedt en de battery pack voedt vervolgens de motor.
Risico's en eisen
Echter, de inzet van een battery pack voor de beoogde toepassing is nieuw, waardoor het onzeker is of het wel gebruikt kan worden voor deze doeleinden. De risico’s zijn nog niet in kaart gebracht en de installatie moet voldoen aan hoge eisen. Daarnaast is het belangrijk dat een goedwerkende systeemconfiguratie opgezet kan worden.
Onderzoek
WB Firepacks heeft daarom besloten om in eerste instantie te onderzoeken of de beoogde oplossing technisch en economisch haalbaar is.
Impact
Wanneer WB Firepacks in staat is om de elektromotor met battery pack te realiseren, draagt dit bij aan de KIA Energie en duurzaamheid. Het zorgt ervoor dat het aantrekkelijker en makkelijker wordt om elektromotoren in plaats van dieselmotoren te gebruiken. Dit zorgt voor een forse reductie in de CO2-uitstoot. Ook zorgt het voor het terugdringen van de stikstof- en fijnstofemissies. Daarnaast kan WB Firepacks het bereik en de markt vergroten met deze toepassing en ontstaat er een interessant verdienmodel.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- WB Firepackspenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Schuimpomp voor brandpreventieWB Firepacks onderzoekt de haalbaarheid van een modulaire schuimpomp voor brandblusinstallaties om technische tekortkomingen op te lossen en een jaarlijkse omzet van € 3,5 miljoen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Modulair accusysteemNPS ontwikkelt een modulair accusysteem dat aansluit op de specifieke eisen van industriële mobiele machines voor schonere energievoorziening. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
New Power de Rijdende H2 BatterijDit haalbaarheidsonderzoek onderzoekt de inzet van waterstofvoertuigen als mobiele batterij ter vervanging van dieselaggregaten, met als doel een emissievrij alternatief te ontwikkelen dat economische voordelen biedt. | Mkb-innovati... | € 19.800 | 2020 | Details |
Retrofit batterijkitHet project onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit batterijpakket voor elektrificatie van grote graafmachines, gericht op duurzaamheid en toegankelijkheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
LightPackTitan Batteries onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van een innovatieve, modulaire accu-technologie om de energiedichtheid te verhogen en investeringsrisico's te minimaliseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Schuimpomp voor brandpreventie
WB Firepacks onderzoekt de haalbaarheid van een modulaire schuimpomp voor brandblusinstallaties om technische tekortkomingen op te lossen en een jaarlijkse omzet van € 3,5 miljoen te realiseren.
Modulair accusysteem
NPS ontwikkelt een modulair accusysteem dat aansluit op de specifieke eisen van industriële mobiele machines voor schonere energievoorziening.
New Power de Rijdende H2 Batterij
Dit haalbaarheidsonderzoek onderzoekt de inzet van waterstofvoertuigen als mobiele batterij ter vervanging van dieselaggregaten, met als doel een emissievrij alternatief te ontwikkelen dat economische voordelen biedt.
Retrofit batterijkit
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit batterijpakket voor elektrificatie van grote graafmachines, gericht op duurzaamheid en toegankelijkheid.
LightPack
Titan Batteries onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van een innovatieve, modulaire accu-technologie om de energiedichtheid te verhogen en investeringsrisico's te minimaliseren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Innovatieve elektrische aandrijflijnSPIKE Technologies en Saluqi Motors ontwikkelen een innovatieve elektrische aandrijflijn om flexibiliteit, integratie en duurzaam materiaalgebruik te verbeteren voor diverse elektrische toepassingen. | Mkb-innovati... | € 161.950 | 2019 | Details |
Universeel Modulair Accu-systeemHet project ontwikkelt een modulair accusysteem voor bedrijfsmachines, dat efficiënt opladen en gebruik tijdens werktijden mogelijk maakt. | Mkb-innovati... | € 342.300 | 2021 | Details |
Full Electric TelehandlerDit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen. | Mkb-innovati... | € 262.885 | 2018 | Details |
3D tab cooled Battery pack solution based on an innovative 3D extrusion manufacturing process to better manage thermal regulation of EV batteriesReliefed aims to commercialize a 3D-iExtrusion technology for tab-cooled EV battery packs to enhance performance, safety, and lifespan while reducing costs. | EIC Accelerator | € 2.500.000 | 2023 | Details |
Ontwikkeling TRAIL: een elektrische off-road crossmotor met geïntegreerde elektromotor-inverterHet project ontwikkelt de TRAIL, een elektrische enduro off-road motorfiets, met innovatieve technologieën voor een efficiënte elektromotor en snel verwisselbare accu's, gericht op duurzaamheid en prestaties. | Mkb-innovati... | € 190.243 | 2022 | Details |
Innovatieve elektrische aandrijflijn
SPIKE Technologies en Saluqi Motors ontwikkelen een innovatieve elektrische aandrijflijn om flexibiliteit, integratie en duurzaam materiaalgebruik te verbeteren voor diverse elektrische toepassingen.
Universeel Modulair Accu-systeem
Het project ontwikkelt een modulair accusysteem voor bedrijfsmachines, dat efficiënt opladen en gebruik tijdens werktijden mogelijk maakt.
Full Electric Telehandler
Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.
3D tab cooled Battery pack solution based on an innovative 3D extrusion manufacturing process to better manage thermal regulation of EV batteries
Reliefed aims to commercialize a 3D-iExtrusion technology for tab-cooled EV battery packs to enhance performance, safety, and lifespan while reducing costs.
Ontwikkeling TRAIL: een elektrische off-road crossmotor met geïntegreerde elektromotor-inverter
Het project ontwikkelt de TRAIL, een elektrische enduro off-road motorfiets, met innovatieve technologieën voor een efficiënte elektromotor en snel verwisselbare accu's, gericht op duurzaamheid en prestaties.