Samenwerken in een full immersive VR-omgeving
Vier innovatieve organisaties uit Zuid-Nederland ontwikkelen een multiplayer virtual reality systeem met natuurlijke interactie om toepassingen in diverse sectoren te verbeteren.
Projectdetails
Inleiding
Virtual reality wordt langzaam maar zeker steeds vaker geïntegreerd in ons dagelijks leven. Hoewel de hype omtrent virtual reality wereldwijd is aangeslagen, zijn de toepassingen in virtual reality nog beperkt. Met de huidige toepassingen word je als het ware ‘ondergedompeld’ in een andere wereld, maar het vrije gevoel en realisme ontbreken doordat de aansturing veelal op een onnatuurlijke wijze geschiedt (via touchpad of met controllers) en het enkel nog toepasbaar is voor individueel gebruik.
Doel van het project
Hierdoor gaan de huidige toepassingen veelal niet verder dan presentatie/visualisatie in virtual reality. Binnen dit R&D-samenwerkingsproject slaan vier innovatieve organisaties uit Zuid-Nederland de handen ineen om virtual reality naar de ‘next step’ te tillen. Om dit mogelijk te maken, moet de aansturing in virtual reality zo natuurlijk mogelijk overkomen voor de gebruiker (full immersive). Dit gaat verder dan een natuurlijke aansturing.
Interactie in virtual reality
De interactie met de objecten in virtual reality moet namelijk eveneens zo natuurlijk mogelijk geschieden (het vastpakken van een hamer betreft een andere handeling dan het vastpakken van een pen). Dat is met name van belang wanneer er meerdere personen in een virtual reality omgeving interacteren. Wanneer twee gebruikers zich in één virtual reality omgeving bevinden, moeten zij eenvoudig maar op een zo natuurlijk mogelijke manier een balletje over kunnen gooien. Het samen interacteren in één virtual reality omgeving betreft daarbij een grote innovatie.
Huidige uitdagingen
Tot op heden is het geen enkele organisatie gelukt om virtual reality in een multiplayer omgeving plaats te laten vinden. Dit komt met name doordat de interactie enorm nauwkeurig en fijnmazig dient te geschieden.
Toepassingen en meerwaarde
Wanneer de doelstellingen van het project worden bereikt, dan heeft virtual reality de potentie om een enorme meerwaarde te realiseren op verschillende toepassings- en technologische gebieden, waaronder:
- Life Sciences & Health: Het simuleren van een operatie waarbij chirurg en assistenten samen kunnen trainen.
- High Tech Systemen en Materialen: Een multidisciplinaire R&D-afdeling die met meerdere belanghebbenden over de hele wereld een eerste concept in virtual reality kan ontwikkelen en testen (design review).
- Maintenance: Het trainen van onderhoud en reparaties op moeilijk te bereiken installaties, zoals boorplatforms, onderzeeërs, vliegtuigen of ruimtestations.
- Creatieve industrie: Een architect kan samen met de toekomstige bewoner in virtual reality een woning ontwerpen. De bewoner kan (op afstand) samen met de architect keuzes maken die direct vertaald worden naar een virtuele representatie.
- Applied gaming: Het trainen/omgaan met situaties die in real-life bijna niet te simuleren zijn, zoals een watersnoodramp, terroristische aanslag, aardbeving, etc. Met name het kunnen trainen op samenwerking en onderlinge coördinatie is hierbij van grote meerwaarde.
- Gaming: Games spelen tegen vrienden in virtual reality zonder dat de gebruikers zich in één ruimte bevinden.
Samenwerkingsverband
Om de resultaten en doelstellingen van dit project te realiseren, is er een samenwerkingsverband opgezet tussen Pillow’s Willow VR Studios (actief binnen de topsector HTSM/Creatieve Industrie), VRee (HTSM), Manus VR (HTSM) en Unit040 Ontwerp (HTSM/Creatieve Industrie).
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 197.860 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2016 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- VRee B.V.penvoerder
- Manus Machinae B.V.
- Pillow's Willow VR Studio's B.V.
- Unit040 Ontwerp B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Ecotop AI Ripening systeemHet project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing. | MIT R&D Samenwerking | € 286.773 | 2023 | Details |
EEGX2Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen. | MIT R&D Samenwerking | € 120.943 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Ecotop AI Ripening systeem
Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.
EEGX2
Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
The feeling of being there: Developing a practical framework for objective, continuous and standardized presence measurement for virtual environmentsDevelop a tool to measure and analyze presence in virtual reality, enhancing user experience and promoting standardization in the industry for improved applications in healthcare, training, and research. | ERC POC | € 150.000 | 2023 | Details |
6DoF simulatietraining voor verpleegtechnische handelingenHet project ontwikkelt een VR-educatieplatform voor zorgmedewerkers met interactieve scenario's om hun besluitvorming en vaardigheden in de zorg te verbeteren. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
VR-EDUCATIE IMMERSIEF MAKEN VOOR PROFESSIONELE DOELEINDENHet project onderzoekt de haalbaarheid van het ontwikkelen van specialistische VR-hardware om de immersie en nauwkeurigheid van professionele training in VR te verbeteren. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2022 | Details |
XR Game engineHet project ontwikkelt een XR game engine die conceptontwikkelaars in de zorg ondersteunt bij het integreren van AR, VR en fysieke objecten zonder technische kennis, om interactieve ervaringen te creëren. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2020 | Details |
The feeling of being there: Developing a practical framework for objective, continuous and standardized presence measurement for virtual environments
Develop a tool to measure and analyze presence in virtual reality, enhancing user experience and promoting standardization in the industry for improved applications in healthcare, training, and research.
6DoF simulatietraining voor verpleegtechnische handelingen
Het project ontwikkelt een VR-educatieplatform voor zorgmedewerkers met interactieve scenario's om hun besluitvorming en vaardigheden in de zorg te verbeteren.
VR-EDUCATIE IMMERSIEF MAKEN VOOR PROFESSIONELE DOELEINDEN
Het project onderzoekt de haalbaarheid van het ontwikkelen van specialistische VR-hardware om de immersie en nauwkeurigheid van professionele training in VR te verbeteren.
XR Game engine
Het project ontwikkelt een XR game engine die conceptontwikkelaars in de zorg ondersteunt bij het integreren van AR, VR en fysieke objecten zonder technische kennis, om interactieve ervaringen te creëren.