Immersieve VR
Het project ontwikkelt haptische controllers en een dynamische VR-omgeving voor realistisch leren en testen in professionele opleidingen, met focus op keukenapparatuur en andere toepassingen.
Projectdetails
Inleiding
Virtual, Augmented en Mixed Reality hebben grote potentie in de wereld van professionele opleidingen, trainingen en productontwikkeling. Leren en ontwikkelen in een virtuele omgeving geeft ruimte voor het maken van fouten, zonder ernstige consequenties. Bovendien kunnen complexe situaties eenvoudig worden gesimuleerd, onafhankelijk van plaats en tijd.
Toepassing in Opleidingen
Zo kan een kok in opleiding op deze manier een precieze aansnede aanleren voor het snijden van vlees, zonder dat er een koe voor hoeft te worden geslacht. Het virtuele mist echter voldoende ‘immersie’ – de perceptie van fysiek aanwezig te zijn in een niet-fysieke wereld. Een handcontroller voelt, door verschillen in ergonomie, gewicht, zwaartepunt en overal feeling, niet aan als een koksmes, waardoor de precieze handelingen niet accuraat worden gesimuleerd, hetgeen het leerproces beperkt.
Ontwikkeling van Haptische Controllers
Wij willen een virtuele, immersieve omgeving ontwikkelen, waarin acties aanvoelen als in het echt, door handcontrollers te ontwikkelen die aanvoelen en doen als echt. Deze controllers zullen een reële gewichtsverdeling hebben, tegendruk laten voelen ‘als in het echt’ en natuurlijk bewegen.
Integratie met Virtuele Omgeving
Door deze haptische controllers te koppelen aan een speciale, immersieve VR-omgeving waarin bewerkingen ook virtueel uitgevoerd worden, creëren we een hoog realiteitsgehalte. Daarbij maken we gebruik van onze kennis over 3D graphics die we doortrekken met dynamische vervorming en contouraanpassing, zodat het te bewerken object of de uit te voeren actie ook realistisch oogt, zoals:
- Vlees of een tomaat dat inveert als het gesneden wordt
- Vloeistof die echt vloeit als het uitgegoten wordt
- Een afgesneden plak vlees of brood die ‘omvalt’ tijdens het afsnijden
Brede Toepassingen
Het gaat ons in eerste instantie om het (leren) omgaan met koks- en keukenapparatuur, maar we denken in het verlengde daarvan ook aan toepassing als tools voor:
- Timmeren
- Schilderen
- Auto montage
- Machine-operators
Investeringen en Innovaties
Daarbij investeren we in sleuteltechnologieën in VR/AR en dragen we bij aan de ontwikkeling van nieuwe voedseltechnologieën door offline testen en productinnovaties te simuleren.
Concreet Resultaat
Concreet resultaat is een set realistische controllers en een digitale omgeving die zich dynamisch aanpast aan de ondernomen acties. Dit leidt tot een immersieve leer-, ontwikkel- en testomgeving waarin operators kunnen leren en testen, ontwikkelaars kunnen innoveren, in een reële, natuurgetrouw aanvoelende en realistisch ogende, virtuele omgeving.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 180.514 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- DiDutch B.V.penvoerder
- Dynteq B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Ecotop AI Ripening systeemHet project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing. | MIT R&D Samenwerking | € 286.773 | 2023 | Details |
EEGX2Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen. | MIT R&D Samenwerking | € 120.943 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Ecotop AI Ripening systeem
Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.
EEGX2
Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Computational Design of Multimodal Tactile Feedback within Immersive EnvironmentsADVHANDTURE aims to enhance virtual reality by developing innovative computational models for realistic multimodal tactile feedback, improving 3D interaction and user immersion. | ERC COG | € 1.999.750 | 2023 | Details |
6DoF simulatietraining voor verpleegtechnische handelingenHet project ontwikkelt een VR-educatieplatform voor zorgmedewerkers met interactieve scenario's om hun besluitvorming en vaardigheden in de zorg te verbeteren. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
VR-EDUCATIE IMMERSIEF MAKEN VOOR PROFESSIONELE DOELEINDENHet project onderzoekt de haalbaarheid van het ontwikkelen van specialistische VR-hardware om de immersie en nauwkeurigheid van professionele training in VR te verbeteren. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2022 | Details |
Computational Design of Multimodal Tactile Feedback within Immersive Environments
ADVHANDTURE aims to enhance virtual reality by developing innovative computational models for realistic multimodal tactile feedback, improving 3D interaction and user immersion.
6DoF simulatietraining voor verpleegtechnische handelingen
Het project ontwikkelt een VR-educatieplatform voor zorgmedewerkers met interactieve scenario's om hun besluitvorming en vaardigheden in de zorg te verbeteren.
VR-EDUCATIE IMMERSIEF MAKEN VOOR PROFESSIONELE DOELEINDEN
Het project onderzoekt de haalbaarheid van het ontwikkelen van specialistische VR-hardware om de immersie en nauwkeurigheid van professionele training in VR te verbeteren.