Immersieve VR

Het project ontwikkelt haptische controllers en een dynamische VR-omgeving voor realistisch leren en testen in professionele opleidingen, met focus op keukenapparatuur en andere toepassingen.

Subsidie
€ 180.514
2022

Projectdetails

Inleiding

Virtual, Augmented en Mixed Reality hebben grote potentie in de wereld van professionele opleidingen, trainingen en productontwikkeling. Leren en ontwikkelen in een virtuele omgeving geeft ruimte voor het maken van fouten, zonder ernstige consequenties. Bovendien kunnen complexe situaties eenvoudig worden gesimuleerd, onafhankelijk van plaats en tijd.

Toepassing in Opleidingen

Zo kan een kok in opleiding op deze manier een precieze aansnede aanleren voor het snijden van vlees, zonder dat er een koe voor hoeft te worden geslacht. Het virtuele mist echter voldoende ‘immersie’ – de perceptie van fysiek aanwezig te zijn in een niet-fysieke wereld. Een handcontroller voelt, door verschillen in ergonomie, gewicht, zwaartepunt en overal feeling, niet aan als een koksmes, waardoor de precieze handelingen niet accuraat worden gesimuleerd, hetgeen het leerproces beperkt.

Ontwikkeling van Haptische Controllers

Wij willen een virtuele, immersieve omgeving ontwikkelen, waarin acties aanvoelen als in het echt, door handcontrollers te ontwikkelen die aanvoelen en doen als echt. Deze controllers zullen een reële gewichtsverdeling hebben, tegendruk laten voelen ‘als in het echt’ en natuurlijk bewegen.

Integratie met Virtuele Omgeving

Door deze haptische controllers te koppelen aan een speciale, immersieve VR-omgeving waarin bewerkingen ook virtueel uitgevoerd worden, creëren we een hoog realiteitsgehalte. Daarbij maken we gebruik van onze kennis over 3D graphics die we doortrekken met dynamische vervorming en contouraanpassing, zodat het te bewerken object of de uit te voeren actie ook realistisch oogt, zoals:

  • Vlees of een tomaat dat inveert als het gesneden wordt
  • Vloeistof die echt vloeit als het uitgegoten wordt
  • Een afgesneden plak vlees of brood die ‘omvalt’ tijdens het afsnijden

Brede Toepassingen

Het gaat ons in eerste instantie om het (leren) omgaan met koks- en keukenapparatuur, maar we denken in het verlengde daarvan ook aan toepassing als tools voor:

  1. Timmeren
  2. Schilderen
  3. Auto montage
  4. Machine-operators

Investeringen en Innovaties

Daarbij investeren we in sleuteltechnologieën in VR/AR en dragen we bij aan de ontwikkeling van nieuwe voedseltechnologieën door offline testen en productinnovaties te simuleren.

Concreet Resultaat

Concreet resultaat is een set realistische controllers en een digitale omgeving die zich dynamisch aanpast aan de ondernomen acties. Dit leidt tot een immersieve leer-, ontwikkel- en testomgeving waarin operators kunnen leren en testen, ontwikkelaars kunnen innoveren, in een reële, natuurgetrouw aanvoelende en realistisch ogende, virtuele omgeving.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 180.514

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2022

Partners & Locaties

Projectpartners

  • DiDutch B.V.penvoerder
  • Dynteq B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

MIT R&D Samenwerking

K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology

Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.

€ 151.428
MIT R&D Samenwerking

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700
MIT R&D Samenwerking

Ecotop AI Ripening systeem

Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.

€ 286.773
MIT R&D Samenwerking

EEGX2

Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.

€ 120.943

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

ERC COG

Computational Design of Multimodal Tactile Feedback within Immersive Environments

ADVHANDTURE aims to enhance virtual reality by developing innovative computational models for realistic multimodal tactile feedback, improving 3D interaction and user immersion.

€ 1.999.750
MIT Haalbaarheid

6DoF simulatietraining voor verpleegtechnische handelingen

Het project ontwikkelt een VR-educatieplatform voor zorgmedewerkers met interactieve scenario's om hun besluitvorming en vaardigheden in de zorg te verbeteren.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

VR-EDUCATIE IMMERSIEF MAKEN VOOR PROFESSIONELE DOELEINDEN

Het project onderzoekt de haalbaarheid van het ontwikkelen van specialistische VR-hardware om de immersie en nauwkeurigheid van professionele training in VR te verbeteren.

€ 20.000