Blended Learning for Dementia

Tinqwise en TMVRS ontwikkelen een innovatief blended learning platform voor mentale gezondheidszorg, gericht op sociale cognitieve vaardigheden via interactieve VR-ervaringen met realistische gezichtsanimaties.

Subsidie
€ 185.360
2016

Projectdetails

Inleiding

Mental health care is gekenmerkt door diverse en complexe aandoeningen die allemaal hun eigen manier van denken en gedrag hebben. Een van de belangrijkste uitdagingen voor zorgverleners is het verkrijgen van empathie en medeleven voor het complexe gedrag van hun patiënten, wat nodig is om een gezonde relatie met hun patiënt(en) op te bouwen.

Projectdoel

Tinqwise en TMVRS streven ernaar om in dit project een innovatief blended learning platform te ontwikkelen, dat zich richt op het leren van 'sociale cognitieve vaardigheden' in plaats van technische acties (zoals in games of procedurele trainingen) tijdens een VR-ervaring.

Interactie en Animatie

Om deze sociale cognitieve vaardigheden te bereiken, zijn de belangrijkste voorwaarden het realiseren van interactie tussen de gebruiker (trainee) en de karakters binnen de virtuele omgeving. Dit vereist een hoog niveau van gezichtsanimaties en interactie, waardoor de gebruiker een hoge variëteit aan genuanceerde reacties van de virtuele karakters als natuurlijk gedrag kan ervaren.

Verwachte Technische Resultaten

De verwachte technische projectresultaten die nodig zijn voor de ontwikkeling van het blended learning platform zijn drieledig:

  1. De ontwikkeling van een “wrapping” tool die in staat is om snel gezichtsuitdrukkingen in virtual reality te realiseren, met als doel een realistische sociale interactie tussen de gebruiker en de virtuele karakters te vergroten. Dit is een belangrijke voorwaarde voor het ontwikkelen van sociale cognitieve vaardigheden. Deze interactie zal plaatsvinden via de mobiele en desktop VR-applicatie die ook tijdens dit project zal worden ontwikkeld.

  2. De ontwikkeling van een smartphone-app die in staat is om zowel actieve data (gegevens verzamelen door de gebruiker actief vragen te stellen) als passieve data (automatische gegevensverzameling) van een smartphone te verzamelen. Dit stelt de VR mobiele en desktop applicaties in staat om deze data te gebruiken om het interactieve gedrag van hun VR-karakters te verbeteren, wat we 'adaptive VR' noemen.

  3. De ontwikkeling van een performance evaluation module (PEM) die in staat is om de prestaties van de gebruiker tijdens een VR-training sessie te meten, op basis van kwantitatieve data van alle drie de trainingshulpmiddelen. Deze integratie biedt de gebruiker een blended learning ervaring.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 185.360

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2016

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Tinqwise B.V.penvoerder
  • Trimbos Mobile Virtual Reality Solutions B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

MIT R&D Samenwerking

K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology

Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.

€ 151.428
MIT R&D Samenwerking

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700
MIT R&D Samenwerking

Ecotop AI Ripening systeem

Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.

€ 286.773
MIT R&D Samenwerking

EEGX2

Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.

€ 120.943

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

ERC POC

Virtual Embodied Reminiscence Therapy in Extended Reality

VERTEX aims to enhance older adults' well-being through VR experiences of their youth, evaluating psychological impacts to support a scalable intervention and business spin-off.

€ 150.000
MIT Haalbaarheid

Psylaris Therapy

Psylaris onderzoekt de haalbaarheid van een stand-alone VR-applicatie voor blended-care CGT, gericht op het verbeteren van behandelingen voor diverse psychische stoornissen.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Virtual Personal Development Learning Platform

Het project ontwikkelt een AI-gestuurde applicatie om kinderen te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling door signalen te monitoren en gerichte interventies aan te bieden.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Angststoornissen te lijf met E-Health

Mind Mansion ontwikkelt een locatie-onafhankelijk VR-platform voor de behandeling van angststoornissen, gericht op het verbeteren van zorgbeleving en geestelijke gezondheid via innovatieve technologieën.

€ 20.000