Lightweight Cryogenic Transport Tank

Tankbouw Rootselaar en ALE Delft ontwikkelen een innovatieve kunststof omwikkeling voor cryogene transporttanks om gewicht en CO2-uitstoot te reduceren, wat duurzaamheid en transportefficiëntie bevordert.

Subsidie
€ 200.000
2018

Projectdetails

Inleiding

Het idee van Tankbouw Rootselaar en ALE Delft is om de binnenwanden van cryogene transporttanks te omwikkelen met kunststof draden. Zo kan de dikte van de stalen binnenwand met de helft afnemen, met een significante gewichtsreductie tot gevolg. Dit past precies binnen het speerpunt “Duurzaamheid” van de genoemde topsector.

Duurzaamheidsvoordelen

De CO2-footprint van de productie van de tank neemt af en ook het transport wordt duurzamer door de gewichtsafname. Er is immers minder brandstof nodig. Binnen de transportketen zal de genoemde gewichtsafname zorgen voor een lagere belasting op het milieu. Dit milieuvoordeel komt ook nadrukkelijk terug in het gebruikte materiaal. Composietvezels hebben een lagere ecologische voetafdruk dan staal en aluminium.

Technologische Oplossingen

De topsector vraagt specifiek aan het mkb om de CO2-uitstoot te reduceren “door (…) door technologische oplossingen te ontwikkelen.” Iets wat in dit project exact gebeurt. Ook zorgt de gewichtsafname van de tank ervoor dat er meer goederen kunnen worden vervoerd per transport. Zo kan het project ook een bijdrage leveren aan de afname van het aantal benodigde transportkilometers.

Samenwerking

De twee bedrijven in dit project vullen elkaar perfect aan. Er kan zelfs nog sterker worden gezegd dat er in Nederland geen consortium van twee bedrijven is te bedenken dat dit project tot een beter einde kan brengen dan deze twee specialistische bedrijven. Tankbouw Rootselaar zag in de markt de potentie van het reduceren van gewicht van de cryogene tanks.

Zoektocht naar Expertise

Hiervoor ging eigenaar Wim van Rootselaar op zoek naar een composiet engineeringsbedrijf en stuitte daarbij al snel op ALE Delft. Sinds de oprichting staat dit bedrijf bekend om de hoogwaardige producten en vooral ook het hoogwaardige onderzoek dat aan de productie voorafgaat en binnenshuis wordt uitgevoerd.

Kenniscombinatie

Zo vult ALE de hiaten in de kennis bij Rootselaar perfect op. Kennis van het bouwen van grote cryogene tanks wordt gecombineerd met de composietvezel ‘wikkel’ techniek van ALE.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 200.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2018

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Tankbouw Rootselaar B.V.penvoerder
  • Ale Delft B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

H2Storage Tank Technology

Ontwikkeling van een innovatieve, 70% lichtere waterstof opslagtank voor hoge druk, gericht op emissieloos transport en duurzame energieopslag, met een productiecapaciteit van 10.000-60.000 tanks per jaar.

€ 160.280
Mkb-innovati...

Modulaire en schaalbare composiet opslag tank

Het project ontwikkelt een modulaire, schaalbare en duurzame composiet wateropslag tank, die goedkoper en lichter is dan traditionele materialen, met seriematige fabricage voor veelzijdigheid en herbruikbaarheid.

€ 200.000
Mkb-innovati...

Composiet Versterkte Hybride Componenten

Het project richt zich op het ontwikkelen van innovatieve, gewichtbesparende materialen voor de automotive sector om economische groei in Zuid-Nederland te stimuleren.

€ 173.160
Mkb-innovati...

Lichtgewicht Technologie uit de Autmotive Sector toepassen op de Scheepsbouw

Donkervoort ontwikkelt de X-Core technologie voor kosteneffectieve productie van koolstofvezelcomponenten, gericht op de auto- en scheepsbouw, met als doel materiaal- en kostenbesparing.

€ 196.059
Mkb-innovati...

Circular Sunroof System

Het project richt zich op de ontwikkeling van duurzame, lichtgewicht sunroof frames uit innovatieve thermoplastische composieten, ter vermindering van CO2-uitstoot in de automotive sector.

€ 196.181

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Lichtgewicht composietlaadklep voor goederentransport

Giant Leap Composites BV ontwikkelt een lichtgewicht composietlaadklep om brandstofverbruik in de transportsector te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Hoogwaardig Hergebruik Thermoplastische Composieten

Het project richt zich op het opschalen van hergebruik van koolstofvezelversterkte thermoplastische composieten voor duurzame toepassingen, met als doel CO2-uitstoot te verminderen en lokale beschikbaarheid van materialen te verbeteren.

€ 20.000
LIFE Standar...

TOOLing materials, design, and process engineering, leading to improved sustainability and wider applications for the composites of tomorrow

TOOL4LIFE aims to enhance composite manufacturing sustainability by developing fully recyclable thermoplastic tooling, reducing energy use and CO2 emissions while enabling cost-effective production.

€ 2.138.010
LIFE Standar...

Materials, 2D-3D flattening and Processing, to optimize the topology and create breakthrough zero-waste Composite structural solutions

The ZeroWasteLIFE project aims to enhance the sustainability of composite materials through innovative design and recycling methods, targeting significant reductions in energy use and emissions.

€ 1.812.848
Mkb-innovati...

Lightweight High Performance Verpakkingen

CurTec onderzoekt de haalbaarheid van duurzame LWHP-verpakkingen met minder gewicht en behoud van veiligheidsnormen voor industriële toepassingen.

€ 20.000