Lightweight Cryogenic Transport Tank
Tankbouw Rootselaar en ALE Delft ontwikkelen een innovatieve kunststof omwikkeling voor cryogene transporttanks om gewicht en CO2-uitstoot te reduceren, wat duurzaamheid en transportefficiëntie bevordert.
Projectdetails
Inleiding
Het idee van Tankbouw Rootselaar en ALE Delft is om de binnenwanden van cryogene transporttanks te omwikkelen met kunststof draden. Zo kan de dikte van de stalen binnenwand met de helft afnemen, met een significante gewichtsreductie tot gevolg. Dit past precies binnen het speerpunt “Duurzaamheid” van de genoemde topsector.
Duurzaamheidsvoordelen
De CO2-footprint van de productie van de tank neemt af en ook het transport wordt duurzamer door de gewichtsafname. Er is immers minder brandstof nodig. Binnen de transportketen zal de genoemde gewichtsafname zorgen voor een lagere belasting op het milieu. Dit milieuvoordeel komt ook nadrukkelijk terug in het gebruikte materiaal. Composietvezels hebben een lagere ecologische voetafdruk dan staal en aluminium.
Technologische Oplossingen
De topsector vraagt specifiek aan het mkb om de CO2-uitstoot te reduceren “door (…) door technologische oplossingen te ontwikkelen.” Iets wat in dit project exact gebeurt. Ook zorgt de gewichtsafname van de tank ervoor dat er meer goederen kunnen worden vervoerd per transport. Zo kan het project ook een bijdrage leveren aan de afname van het aantal benodigde transportkilometers.
Samenwerking
De twee bedrijven in dit project vullen elkaar perfect aan. Er kan zelfs nog sterker worden gezegd dat er in Nederland geen consortium van twee bedrijven is te bedenken dat dit project tot een beter einde kan brengen dan deze twee specialistische bedrijven. Tankbouw Rootselaar zag in de markt de potentie van het reduceren van gewicht van de cryogene tanks.
Zoektocht naar Expertise
Hiervoor ging eigenaar Wim van Rootselaar op zoek naar een composiet engineeringsbedrijf en stuitte daarbij al snel op ALE Delft. Sinds de oprichting staat dit bedrijf bekend om de hoogwaardige producten en vooral ook het hoogwaardige onderzoek dat aan de productie voorafgaat en binnenshuis wordt uitgevoerd.
Kenniscombinatie
Zo vult ALE de hiaten in de kennis bij Rootselaar perfect op. Kennis van het bouwen van grote cryogene tanks wordt gecombineerd met de composietvezel ‘wikkel’ techniek van ALE.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 200.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2018 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Tankbouw Rootselaar B.V.penvoerder
- Ale Delft B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
H2Storage Tank TechnologyOntwikkeling van een innovatieve, 70% lichtere waterstof opslagtank voor hoge druk, gericht op emissieloos transport en duurzame energieopslag, met een productiecapaciteit van 10.000-60.000 tanks per jaar. | Mkb-innovati... | € 160.280 | 2020 | Details |
Modulaire en schaalbare composiet opslag tankHet project ontwikkelt een modulaire, schaalbare en duurzame composiet wateropslag tank, die goedkoper en lichter is dan traditionele materialen, met seriematige fabricage voor veelzijdigheid en herbruikbaarheid. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2015 | Details |
Composiet Versterkte Hybride ComponentenHet project richt zich op het ontwikkelen van innovatieve, gewichtbesparende materialen voor de automotive sector om economische groei in Zuid-Nederland te stimuleren. | Mkb-innovati... | € 173.160 | 2019 | Details |
Lichtgewicht Technologie uit de Autmotive Sector toepassen op de ScheepsbouwDonkervoort ontwikkelt de X-Core technologie voor kosteneffectieve productie van koolstofvezelcomponenten, gericht op de auto- en scheepsbouw, met als doel materiaal- en kostenbesparing. | Mkb-innovati... | € 196.059 | 2015 | Details |
Circular Sunroof SystemHet project richt zich op de ontwikkeling van duurzame, lichtgewicht sunroof frames uit innovatieve thermoplastische composieten, ter vermindering van CO2-uitstoot in de automotive sector. | Mkb-innovati... | € 196.181 | 2017 | Details |
H2Storage Tank Technology
Ontwikkeling van een innovatieve, 70% lichtere waterstof opslagtank voor hoge druk, gericht op emissieloos transport en duurzame energieopslag, met een productiecapaciteit van 10.000-60.000 tanks per jaar.
Modulaire en schaalbare composiet opslag tank
Het project ontwikkelt een modulaire, schaalbare en duurzame composiet wateropslag tank, die goedkoper en lichter is dan traditionele materialen, met seriematige fabricage voor veelzijdigheid en herbruikbaarheid.
Composiet Versterkte Hybride Componenten
Het project richt zich op het ontwikkelen van innovatieve, gewichtbesparende materialen voor de automotive sector om economische groei in Zuid-Nederland te stimuleren.
Lichtgewicht Technologie uit de Autmotive Sector toepassen op de Scheepsbouw
Donkervoort ontwikkelt de X-Core technologie voor kosteneffectieve productie van koolstofvezelcomponenten, gericht op de auto- en scheepsbouw, met als doel materiaal- en kostenbesparing.
Circular Sunroof System
Het project richt zich op de ontwikkeling van duurzame, lichtgewicht sunroof frames uit innovatieve thermoplastische composieten, ter vermindering van CO2-uitstoot in de automotive sector.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Lichtgewicht composietlaadklep voor goederentransportGiant Leap Composites BV ontwikkelt een lichtgewicht composietlaadklep om brandstofverbruik in de transportsector te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Hoogwaardig Hergebruik Thermoplastische ComposietenHet project richt zich op het opschalen van hergebruik van koolstofvezelversterkte thermoplastische composieten voor duurzame toepassingen, met als doel CO2-uitstoot te verminderen en lokale beschikbaarheid van materialen te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
TOOLing materials, design, and process engineering, leading to improved sustainability and wider applications for the composites of tomorrowTOOL4LIFE aims to enhance composite manufacturing sustainability by developing fully recyclable thermoplastic tooling, reducing energy use and CO2 emissions while enabling cost-effective production. | LIFE Standar... | € 2.138.010 | 2022 | Details |
Materials, 2D-3D flattening and Processing, to optimize the topology and create breakthrough zero-waste Composite structural solutionsThe ZeroWasteLIFE project aims to enhance the sustainability of composite materials through innovative design and recycling methods, targeting significant reductions in energy use and emissions. | LIFE Standar... | € 1.812.848 | 2023 | Details |
Lightweight High Performance VerpakkingenCurTec onderzoekt de haalbaarheid van duurzame LWHP-verpakkingen met minder gewicht en behoud van veiligheidsnormen voor industriële toepassingen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Lichtgewicht composietlaadklep voor goederentransport
Giant Leap Composites BV ontwikkelt een lichtgewicht composietlaadklep om brandstofverbruik in de transportsector te verminderen.
Hoogwaardig Hergebruik Thermoplastische Composieten
Het project richt zich op het opschalen van hergebruik van koolstofvezelversterkte thermoplastische composieten voor duurzame toepassingen, met als doel CO2-uitstoot te verminderen en lokale beschikbaarheid van materialen te verbeteren.
TOOLing materials, design, and process engineering, leading to improved sustainability and wider applications for the composites of tomorrow
TOOL4LIFE aims to enhance composite manufacturing sustainability by developing fully recyclable thermoplastic tooling, reducing energy use and CO2 emissions while enabling cost-effective production.
Materials, 2D-3D flattening and Processing, to optimize the topology and create breakthrough zero-waste Composite structural solutions
The ZeroWasteLIFE project aims to enhance the sustainability of composite materials through innovative design and recycling methods, targeting significant reductions in energy use and emissions.
Lightweight High Performance Verpakkingen
CurTec onderzoekt de haalbaarheid van duurzame LWHP-verpakkingen met minder gewicht en behoud van veiligheidsnormen voor industriële toepassingen.