High perormance strek tooling voor plaatwerk binnen de aerospace

Dutch-Shape en SKN Machinebouw ontwikkelen duurzame strek tooling voor vliegtuigonderdelen in Nederland, wat leidt tot 30% kostenbesparing en 25% snellere levertijden voor klanten als Airbus en Boeing.

Subsidie
€ 67.736
2017

Projectdetails

Inleiding

Dutch-Shape uit Borne en SKN Machinebouw uit Neede gaan gezamenlijk strek tooling ontwikkelen op basis van een gelaste basis voor het strekken van materialen voor romp- en vleugelonderdelen van vliegtuigen. Strek tooling wordt gebruikt voor de productie van romp- en vleugeldelen van aluminium. De tooling zorgt voor het buigen van grote vlakke aluminium platen in de juiste vorm. Aluminium wordt steeds vaker toegepast, mede doordat composiet achterblijft bij de hooggespannen verwachtingen.

Klanten en Markt

Vaste klanten van Dutch-Shape zijn vliegtuigbouwers als Boeing en Airbus. Dutch-Shape is als relatief klein bedrijf geselecteerd als één van de vijf ‘preferred suppliers’ van Airbus voor de komende jaren. De klanten van Dutch-Shape gaan de komende jaren geen complete nieuwe modellen bouwen (van composiet), maar zullen bestaande modellen blijven bouwen die grotendeels vervaardigd worden uit aluminium onderdelen.

Uitdagingen in de Productie

Door het gebrek aan duurzame en slimme technologie zijn er wachtlijsten van wel 15 jaar op verschillende vliegtuigmodellen. De leveranciers van de tooling concurreren derhalve op kosten en levertijd. De huidige productie van de basis van strek tooling vindt nu grotendeels plaats in China en is een milieu- en energieonvriendelijk proces.

Problemen door Afstand

De afstand zorgt voor extra doorlooptijd en transportkosten, maar ook voor afstemmingsproblemen wanneer klanten ontwerpen wijzigen. Dit gebeurt regelmatig nog tijdens de productie.

Oplossing en Innovatie

Om concurrerend te blijven, wil Dutch-Shape de productie van de strek-tooling, welke nu deels plaatsvindt in Azië, reshoren naar Nederland. Hierbij wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van de eerder benoemde strek tooling op basis van een gelaste basis.

Voordelen van de Nieuwe Aanpak

Door de basis van de strek tooling te lassen, zal men een materiaal- en kostenafname kunnen bereiken van 30%. Ook zal de levertijd van te ontwikkelen strek tooling met 25% afnemen. Dit komt mede door de 50% tijdsafname met betrekking tot de ontwikkeling van de ruwbouw van de strek tooling, daar deze wordt gereduceerd van 12 naar 6 weken.

Ondersteuning van Kennisinstellingen

Hierin zullen de projectpartners ook ondersteund worden door de kennisinstellingen Lastechniek Oost en STODT (Praktijkcentrum voor Geavanceerde Technologie) met betrekking tot de juiste lascertificering en advies omtrent de lasopbouw.

Impact op de Ketens

Omdat de samenwerkingspartners de tooling direct zullen leveren aan vliegtuigbouwers als onder andere Airbus en Boeing, zal het voordeel in de keten snel zichtbaar zijn vanwege het inkorten hiervan.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 67.736

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2017

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Dutch-Shape BVpenvoerder
  • SKN Machinebouw BV

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Buigen zonder barsten

Twee MKB-bedrijven en Hogeschool Zeeland ontwikkelen een innovatief productieproces voor het buigen van grote PE-buizen, gericht op de onderhouds- en drinkwatersector in Zuid-Nederland.

€ 323.610
Mkb-innovati...

UPWind

Het project ontwikkelt adaptieve maltechnologie om productieproblemen bij windturbinebladfabrikanten op te lossen, waardoor kosten en verspilling verminderen en schaalvergroting mogelijk wordt.

€ 84.865
Mkb-innovati...

Ontwikkeling regionaal geproduceerde modulaire ‘low cost’ ontbraammachine

Timesavers en ITM ontwikkelen een modulaire ontbraammachine voor maximaal € 35.000, gericht op hoge kwaliteit en geautomatiseerde productie, om regionale werkgelegenheid te stimuleren en concurrentie met Azië aan te gaan.

€ 85.295
Mkb-innovati...

Stuurbare instrumenten voor arthroscopie en laparoscopie

Ontwikkeling van innovatieve chirurgische instrumenten voor minimaal invasieve operaties met een nieuwe aansturingstechniek, gericht op verbeterde workflow en patiëntveiligheid.

€ 102.543
Mkb-innovati...

WAAM for Aluminum Boat Hulls and Parts

MX3D en KM Yachtbuilders ontwikkelen met Dykstra een innovatief WAAM-proces voor het efficiënt en gecertificeerd 3D-printen van complexe aluminium jachtonderdelen.

€ 151.025

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

shapewave

Shapewave Industries BV onderzoekt de commerciële en technische haalbaarheid van hun geoctrooieerde technologie voor het produceren van complexe opblaasbare onderdelen voor diverse toepassingen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

HD-EPS mallen voor gietwerk

EDS-Casting & Forging B.V. ontwikkelt een innovatieve techniek voor het vervaardigen van mallen, gericht op kostenefficiënte en flexibele productie van kleine gietseries met verbeterde mechanische eigenschappen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

WE-BOX: Accuraat transport voor optische instrumenten

Machinefabriek West-End B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve transportoplossing voor de lucht- en ruimtevaart om risico's en kansen te identificeren voor marktintroductie.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek flexibel automatiseren van machinebelading middels slimme technologie

Robot ART onderzoekt de haalbaarheid van flexibele automatisering van machinebelading met nieuwe technologie om omsteltijden te verkorten en de sector te ondersteunen bij personeelstekorten.

€ 20.000
Mkb-innovati...

STUDIE NAAR NIEUWE TECHNOLOGIE VOOR SERIEMATIG 3D PRINTEN

Fiberneering onderzoekt de opschaling en automatisering van hun unieke 3D printproces voor het kosteneffectief produceren van grote series vezelversterkte en niet-versterkte producten.

€ 20.000