C.L.A.R.A. (Composite Line Assessment with Remote Analysis)

Het project ontwikkelt een innovatieve, efficiënte NDT-inspectiemethode voor composiet vliegtuigonderdelen, waardoor experts op afstand defecten kunnen beoordelen en de veiligheid in de luchtvaart verbetert.

Subsidie
€ 199.591
2023

Projectdetails

Inleiding

Composieten zijn de toekomst van de luchtvaartindustrie. Ze zijn veel lichter dan conventioneel gebruikte materialen, waardoor het vliegtuig minder brandstof verbruikt en minder broeikasgassen uitstoot.

Probleemstelling

De keerzijde van het gebruik van composieten is echter dat het materiaal ernstige interne schade kan oplopen die niet zichtbaar is aan de buitenkant. Dergelijke defecten destabiliseren het materiaal en vormen daarom veiligheidsrisico's. Om mogelijke interne schade te beoordelen, moeten niet-destructieve testmethoden (NDT) worden toegepast door een on-site NDT-expert.

Uitdagingen

Een andere significante uitdaging is het tekort aan geschoolde NDT-technici en inspecteurs. Het kan uren of dagen duren voordat een expert ter plaatse is, waardoor het vliegtuig in de tussentijd aan de grond blijft. Bovendien zijn de beschikbare NDT-methoden verouderd en zeer inefficiënt, wat heeft geleid tot een kenniskloof en stagnatie in de verdere implementatie van composieten in de luchtvaartindustrie.

Oplossing

Een consortium bestaande uit Bladesense en Eddytec is van plan deze kenniskloof te vullen met de uitkomst van dit project: een nieuw, gebruiksvriendelijk, snel en betrouwbaar virtueel-fysiek NDT-inspectie-equivalent voor vliegtuigonderdelen gemaakt van koolstofvezelcomposieten. Binnen dit project zal dit nieuwe systeem worden ontwikkeld, gevalideerd en gedemonstreerd.

Technologie

De NDT-apparatuur voor het detecteren van defecten in composiet vliegtuigonderdelen is gebaseerd op wervelstromen en zal worden geïntegreerd met Simultaneous Localization and Mapping (SLAM) technologie, wat een methode biedt om de inspectieplaats op het vliegtuig exact te lokaliseren.

Digitale Twin

De inspectieplaats en de verkregen NDT-gegevens worden gepresenteerd in een online digitale twin. De combinatie van de NDT-gegevens en een objectieve indicatie van waar op het vliegtuig deze gegevens zijn verzameld, maakt het mogelijk voor een NDT-expert om de gegevens op afstand te beoordelen.

Impact

Dit project zal een grote impact hebben op de missies die zijn gedefinieerd door de Topsectoren.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 199.591

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2023

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Bladesense B.V.penvoerder
  • Eddytec B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

MIT R&D Samenwerking

K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology

Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.

€ 151.428
MIT R&D Samenwerking

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700
MIT R&D Samenwerking

Ecotop AI Ripening systeem

Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.

€ 286.773
MIT R&D Samenwerking

EEGX2

Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.

€ 120.943

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

ERC ADG

Linking the scales towards non-conventional polymer composite structures

The project aims to enhance aerospace composite structures by developing a systems-thinking methodology that integrates micro-scale studies with advanced analysis, unlocking new design potentials for efficiency.

€ 3.493.788
MIT Haalbaarheid

Oplossingen voor inspectie en -onderzoek van betonconstructies onderwater

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een NDT-methode met drones voor onderwaterinspectie van betonelementen in bruggen en waterwerken.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Composite Insight

Composite Insight onderzoekt de haalbaarheid van een ultrasone inspectiemethodiek voor het detecteren van defecten in composietmaterialen, ter ondersteuning van normen en regelgeving.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Digital Twin in Aerospace composites Repair Process

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitale Twin voor het optimaliseren van het onderhoudsproces door integratie van diverse digitale principes.

€ 20.000