C.L.A.R.A. (Composite Line Assessment with Remote Analysis)
Het project ontwikkelt een innovatieve, efficiënte NDT-inspectiemethode voor composiet vliegtuigonderdelen, waardoor experts op afstand defecten kunnen beoordelen en de veiligheid in de luchtvaart verbetert.
Projectdetails
Inleiding
Composieten zijn de toekomst van de luchtvaartindustrie. Ze zijn veel lichter dan conventioneel gebruikte materialen, waardoor het vliegtuig minder brandstof verbruikt en minder broeikasgassen uitstoot.
Probleemstelling
De keerzijde van het gebruik van composieten is echter dat het materiaal ernstige interne schade kan oplopen die niet zichtbaar is aan de buitenkant. Dergelijke defecten destabiliseren het materiaal en vormen daarom veiligheidsrisico's. Om mogelijke interne schade te beoordelen, moeten niet-destructieve testmethoden (NDT) worden toegepast door een on-site NDT-expert.
Uitdagingen
Een andere significante uitdaging is het tekort aan geschoolde NDT-technici en inspecteurs. Het kan uren of dagen duren voordat een expert ter plaatse is, waardoor het vliegtuig in de tussentijd aan de grond blijft. Bovendien zijn de beschikbare NDT-methoden verouderd en zeer inefficiënt, wat heeft geleid tot een kenniskloof en stagnatie in de verdere implementatie van composieten in de luchtvaartindustrie.
Oplossing
Een consortium bestaande uit Bladesense en Eddytec is van plan deze kenniskloof te vullen met de uitkomst van dit project: een nieuw, gebruiksvriendelijk, snel en betrouwbaar virtueel-fysiek NDT-inspectie-equivalent voor vliegtuigonderdelen gemaakt van koolstofvezelcomposieten. Binnen dit project zal dit nieuwe systeem worden ontwikkeld, gevalideerd en gedemonstreerd.
Technologie
De NDT-apparatuur voor het detecteren van defecten in composiet vliegtuigonderdelen is gebaseerd op wervelstromen en zal worden geïntegreerd met Simultaneous Localization and Mapping (SLAM) technologie, wat een methode biedt om de inspectieplaats op het vliegtuig exact te lokaliseren.
Digitale Twin
De inspectieplaats en de verkregen NDT-gegevens worden gepresenteerd in een online digitale twin. De combinatie van de NDT-gegevens en een objectieve indicatie van waar op het vliegtuig deze gegevens zijn verzameld, maakt het mogelijk voor een NDT-expert om de gegevens op afstand te beoordelen.
Impact
Dit project zal een grote impact hebben op de missies die zijn gedefinieerd door de Topsectoren.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 199.591 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Bladesense B.V.penvoerder
- Eddytec B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Ecotop AI Ripening systeemHet project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing. | MIT R&D Samenwerking | € 286.773 | 2023 | Details |
EEGX2Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen. | MIT R&D Samenwerking | € 120.943 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Ecotop AI Ripening systeem
Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.
EEGX2
Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Linking the scales towards non-conventional polymer composite structuresThe project aims to enhance aerospace composite structures by developing a systems-thinking methodology that integrates micro-scale studies with advanced analysis, unlocking new design potentials for efficiency. | ERC ADG | € 3.493.788 | 2025 | Details |
Oplossingen voor inspectie en -onderzoek van betonconstructies onderwaterHet project onderzoekt de haalbaarheid van een NDT-methode met drones voor onderwaterinspectie van betonelementen in bruggen en waterwerken. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2022 | Details |
Composite InsightComposite Insight onderzoekt de haalbaarheid van een ultrasone inspectiemethodiek voor het detecteren van defecten in composietmaterialen, ter ondersteuning van normen en regelgeving. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2022 | Details |
Digital Twin in Aerospace composites Repair ProcessHet project onderzoekt de haalbaarheid van een digitale Twin voor het optimaliseren van het onderhoudsproces door integratie van diverse digitale principes. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
Linking the scales towards non-conventional polymer composite structures
The project aims to enhance aerospace composite structures by developing a systems-thinking methodology that integrates micro-scale studies with advanced analysis, unlocking new design potentials for efficiency.
Oplossingen voor inspectie en -onderzoek van betonconstructies onderwater
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een NDT-methode met drones voor onderwaterinspectie van betonelementen in bruggen en waterwerken.
Composite Insight
Composite Insight onderzoekt de haalbaarheid van een ultrasone inspectiemethodiek voor het detecteren van defecten in composietmaterialen, ter ondersteuning van normen en regelgeving.
Digital Twin in Aerospace composites Repair Process
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitale Twin voor het optimaliseren van het onderhoudsproces door integratie van diverse digitale principes.